Nesdílet bankovní údaje, hesla a nepodléhat nátlaku. Startuje kampaň nePINdej

Studio 6: Vzdělávací kampaň proti podvodníkům na internetu (zdroj: ČT24)

Spouští se kampaň #nePINdej, která má lidi naučit, jak odhalit útočníky předtím, než se z nich pokusí vylákat peníze pomocí podvodných praktik na internetu. Na webu si mohou udělat test, který odhalí, zda podvodné jednání rozeznají. Pokus o kybernetický útok zaznamenalo loni 81 procent finančních institucí, nejčastěji jde o phishing, podvodné e-maily a škodlivé kódy, které míří na jejich klienty – nejzranitelnější článek systému.

Počet útoků se za poslední dva roky zvýšil až čtyřnásobně, i proto se spouští vzdělávací kampaň proti podvodníkům na internetu. Expert na bankovní a finanční bezpečnost České bankovní asociace Petr Barák ČT sdělil, že nejčastější chybou klientů je, že poskytnou cizím lidem přístupové údaje ke svým účtům do mobilního či internetového bankovnictví.

Častým útokem je takzvaný vishing, kdy někdo zavolá pod hlavičkou banky a snaží se vytvořit dojem, že peníze jsou v ohrožení, případně nabízí jejich lepší zhodnocení. Klienti této lži uvěří a začnou s pachateli spolupracovat. Ti je pak podle Baráka „dovedou, kam potřebují“ a nakonec si nechají vyzradit přístupové údaje k účtu, z nějž odčerpají peníze.

Zneužití strachu

Vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia Zuzana Pidrmanová doplnila, že klienti jsou často velmi důvěřiví. Bojí se o peníze, což podle ní může ještě zvyšovat tlak sdělovacích prostředků, které informují o inflaci a zdražování. Podvodníkům tak nahrává strach, kvůli němuž jsou více náchylní k manipulacím a nátlaku. Pachatelé totiž často operují i s údajným časovým limitem, kdy se celá akce musí odehrát.

Pidrmanová vysvětlila, že útočníci pracují tak, aby nezanechali stopy, používají například jednorázové datové linky či mobilní telefony. Nechce však vyvolávat paniku, policie si podle ní umí s těmito případy poradit – to však neznamená, že lze všechno zachránit. I kvůli rychlosti pachatelů, kdy se celý podvod děje v řádu minut a samotné převody jsou vteřinové.

Edukovat klienty bank a ukázat jim rizika má kampaň na stránkách kybertest.cz. Lidé si tam mohou udělat kvíz, v němž mají rozpoznat podvodné stránky, praktiky či telefonáty a bezpečně se pohybovat na internetu.

Jak se bránit?

Základem je zabezpečení telefonu či počítače, silná hesla a PIN kódy, je také nutné používat pouze pravé a certifikované aplikace bank nebo prověřené e-shopy. Je důležité nikomu nesdělovat přihlašovací údaje. Banka přihlašovací údaje nikdy nežádá, a už vůbec ne telefonicky, e-mailem anebo prostřednictvím sociálních sítí.

Odborníci apelují neotvírat e-maily ani přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů a neklikat ani na žádné odkazy v těle těchto e-mailů. Vždy je třeba zkontrolovat e-mailovou adresu odesílatele a pravopis.

Pokud má člověk byť jen podezření, že se s účtem děje něco podivného či špatného, má kontaktovat svou banku. Přes infolinku zákaznická podpora dokáže zkontrolovat účet, zablokovat příkazy nebo ztracenou kartu.