V Česku začalo natáčení akčního thrilleru Vyproštění 2, které bude ještě rozsáhlejší než projekt The Gray Man, který obsadil Prahu v létě. V tuzemsku tak Netflix točí svoje největší snímky pro příští rok – a další studia české služby rovněž využívají ve velkém. Podle objemu zakázek je současné období nejsilnějším v historii, Státní fond kinematografie tak volá po navýšení pobídek. Podle informací ČT24 by se mohl v Česku točit i nákladný horor Nosferatu s Anyou Taylor-Joy v hlavní roli, herečkou známou z Dámského gambitu.
Hollywood i přes covid točí v Česku nejvíc v historii. Druhý díl thrilleru Vyproštění utratí dvě miliardy
Tratí Chomutov–Vejprty se řítí vlak. Přímo nad ním krouží jeden vrtulník, další složitě manévruje přímo před soupravou. Všude zní střelba. Taková podívaná se tento týden naskytla obyvatelům dané lokality, v níž Netflix točí akční thriller Vyproštění 2. Hlavní roli v něm hraje Chris Hemsworth známý jako superhrdina Thor z filmové komiksové série Marvelu. První Vyproštění je jedním z nejsledovanějších filmů on-line videotéky Netflix.
„Ať už se z jakýchkoliv důvodů pohybujete kolem trati, za žádných okolností prosím nevstupujte do trati. Na místě budeme mít ochranku, ale celou délku trati nepokryjeme,“ píše se v materiálu, který dostali lidé z okolí. Točit se bude i v Praze a v Jihočeském, Ústeckém a Středočeském kraji. Česko ale samo sebe hrát nebude – představovat má Vídeň, Rakousko, Gruzii a Arménii.
V tuzemsku se projekt přitom původně vůbec točit neměl. „Většina natáčení měla proběhnout v Austrálii, ta ale zavedla přísné protipandemické restrikce, kvůli kterým by výroba filmu na tamních lokacích nebyla možná. Přesun produkce do České republiky musel proběhnout velmi rychle a bylo potřeba udělat podstatné změny ve scénáři,“ vysvětluje vedoucí oddělení Czech Film Commission Státního fondu kinematografie Pavlína Žipková.
Točit se bude až do března, počet natáčecích dnů je 66 – což je podstatně víc, než mělo letní natáčení jiné akvizice Netflixu, kterou byl The Gray Man, jenž obsadil zejména centrum Prahy. I peněz v Česku producenti utratí více – podle informací ČT24 by mělo jít až o dvě miliardy korun, The Gray Man měl útratu více než půl miliardy korun.
Při práci se uplatní čeští pyrotechnici, zbrojíři i kaskadéři, velmi početný je i mezinárodní umělecký štáb.
Filmový byznys funguje navzdory covidu
V Česku je v plném proudu natáčení několika zahraničních fantasy seriálů, produkcí je momentálně tolik, že jim docházejí profesionálové. Lokální servisní produkce naplňují štáby s určitými obtížemi, nedostatek pracovních sil ale pociťuje i průmysl jako celek. Objevily se také zprávy o tom, že české filmy třeba na některé profesionály nedosáhnou, protože je přeplatí Netflix a jiné streamovací firmy.
Kapacity se navyšují i jinak. V plánech v Česku je také několik projektů na výstavbu ateliérů jak na Barrandově, tak v Prague Studios, poměrně nově také fungují Jordan Studios v pražských Letňanech. Před několika dny například skončilo v Praze, na Točníku a zámku Kačina natáčení hororu The Cello, v němž si zahrál Jeremy Irons.
Filmový byznys funguje i navzdory covidu a zhoršující se epidemické situaci. Český filmový průmysl byl v Evropě první, který vloni na jaře zavedl vlastní covidová pravidla. „Letos došlo k zostření pravidel už v září, kdy bylo zřejmé, že se řítíme do další vlny. Opět se vícekrát testuje, až třikrát nebo čtyřikrát týdně. Díky tomu, že některé placy jsou celé proočkované, protože očkování je podmínkou některých zahraničních studií, dramaticky se snížil počet pozitivně testovaných,“ vypočítává Žipková.
Budoucnost je nejistá
Česko vrací filmařům část peněz utracených v tuzemsku, což je kromě profesionality zdejších tvůrců hlavní důvod, proč zde Hollywood i streamovací platformy točí. Státní fond kinematografie volá po navýšení pobídek, protože je kapacitně na hraně. A zdráhá se oznamovat nové projekty, protože neví, jestli bude na pobídky mít dostatek prostředků.
„Velký problém je, že v tuto chvíli stále ještě nemáme schválený rozpočet na příští rok. Přitom zájem o natáčení v Česku je obrovský, na rok 2022 potřebujeme 1,3 miliardy korun. Bez schváleného rozpočtu je ohrožena práce tisíců lidí, které na filmech a seriálech pracují. Filmaři z nich tvoří jen 40 procent,“ uvádí šéfka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.
Podle ní do filmu zásadně přispívají nefilmové profese a služby, z nichž některé závažně utrpěly pandemií, například ubytovací služby a restaurace. „Z řemeslných profesí jsou to snad všechny rukodělné přes švadleny a sedláře třeba po kováře, na stavbách dekorací se uplatňují zedníci, tesaři a další,“ sděluje Bezděk Fraňková.
Do Česka míří Nosferatu i videotéka Apple TV+
Loni se kvůli covidu některá natáčení v Česku přerušovala – šlo třeba o seriály The Wheel of Time a The Falcon and the Winter Soldier, teď už by k tomu kvůli samoregulačním mechanismům dojít nemělo. Nejdražšími projekty točenými letos v Česku jsou tak kromě The Gray Man a Vyproštění 2 třeba druhá řada zmíněného seriálu The Wheel of Time s předpokládanou útratou 1,7 miliardy korun, nebo seriál Dangerous Liaisons, který během 120 natáčecích dnů utratil miliardu korun. Velké projekty se ale čekají i další rok – mohl by se připravovat nákladný horor Nosferatu režiséra Roberta Eggerse s Anyou Taylor-Joy v hlavní roli.
„Jde o projekt, který se měl původně natáčet v Rumunsku, odkud se přesunul kvůli nedostatečné výši tamního rozpočtu na pobídky. Protože jde o film, který se začne připravovat až v příštím roce, může se od nás zase přesunout ke konkurenci ze stejného důvodu, z jakého už se jednou přesunul z Rumunska,“ sděluje Žipková.
Další obrovské akvizice jsou už ale skoro jisté. Mělo by jít zejména o druhou řadu sci-fi seriálu Nadace od videotéky Apple TV+, u níž jsou plánované útraty ve stamilionech korun. Točit se v Česku budou i nová díla respektovaných autorů jako Thomas Vinterberg nebo Václav Marhoul. První jmenovaný v druhé polovině příštího roku přiveze minisérii Families Like Ours, druhý svůj anglicky mluvený film McCarthy, v němž si zahrají Michael Shannon a Emilia Clarke.