The Gray Man hlásí dotočeno. V českém štábu bylo 450 místních lidí, komparzistů hrálo pět tisíc

O víkendu skončilo natáčení akčního thrilleru The Gray Man, který v průběhu července částečně vznikal i v Praze. Na snímku podle informací ČT24 pracovalo 450 místních lidí, počet komparzistů dosáhl pěti tisíc. Snímek natočený v produkci Netflixu by se měl na obrazovkách objevit příští rok.

Možná žádné jiné filmové natáčení v Praze nebudilo takovou pozornost jako štáb akčního thrilleru The Gray Man, který v průběhu července obsadil například náměstí Jana Palacha, ulici Dukelských hrdinů na Letné, Dvořákovo a Alšovo nábřeží nebo náměstí Republiky.

V ulicích vznikala zejména rozsáhlá automobilová honička s výbuchy a střelbou, jejímž středobodem byla tramvaj 14T s nápisem Vozovna Bohnice, již pronásledoval džíp s kulometem na střeše. Tramvaj se však pohybovala na automobilovém podvozku, přičemž přímo v ní absolvoval akční scény hlavní představitel snímku Ryan Gosling.

Častěji ale byli vidět jeho dubléři – třeba na náměstí Republiky, kde se Goslingova postava pohybovala na střeše tramvaje, kolem níž štáb inscenoval ohnivé exploze. Filmování budilo zájem médií i místních, sociální sítě zaplavovaly záběry z natáčení. Třeba letící hořící policejní auto, které po katapultování na křižovatku u Veletržního paláce zastavilo až o zátarasy.

Negativní ohlasy před natáčením

V ateliérech nebo interiérových lokacích se netočilo. „Středobodem pražského natáčení byly akční scény zejména s tramvají, takto rozsáhlé natáčení s tramvajemi nemá v historii obdoby. Jedna z tramvají, která byla Dopravního podniku, se mu vrací, další tramvaje byly námi vyrobené repliky určené pro destrukce,“ uvedl pro ČT24 lokační manažer Robert Mehrle.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ačkoliv lokační department obyvatele informoval o natáčení s předstihem marketingovou kampaní, někteří lidé si na sítích stěžovali na rozsáhlé uzavírky a změny v hromadné dopravě. „Není divu, že naše natáčení upoutalo pozornost, negativní reakce jsme měli převážně před natáčením, během natáčení pak lidé spíš reagovali pozitivně,“ dodává Mehrle. Rozsáhlá kulisa s kašnou na náměstí Jana Palacha dokonce měla na místě zůstat i po konci natáčení.

„Praha je úžasné místo k návštěvě, ale ještě lepší k natáčení,“ sděluje pro ČT24 výkonný producent Patrick Newall, který pracoval třeba na snímcích Vyproštění nebo Cherry, za nímž stojí i režiséři The Gray Man Joe a Anthony Russooví. „Zdejší filmové služby jsou na světové úrovni a lokace jsou dechberoucí co do rozsahu i designu,“ dodává Newal.

Více peněz pro pobídky

Snímek s rozpočtem 200 milionů dolarů (4,2 miliardy korun) měl v Česku utratit více než půl miliardy, na Netflixu by se mohl objevit příští rok. Streamovací společnost nedávno uvedla akční horor Krvavě rudé nebe, pro nějž vznikla dekorace letadla na pražském Zličíně. V první ukázce se také na Netflixu představila akční komedie Armáda zlodějů, která kromě Prahy vznikala v Mariánských Lázních, Vraném nad Vltavou nebo v lomu Amerika.

Státní fond kinematografie uděluje filmařům pobídky ve výši 20 procent uznatelných nákladů, letos se zvýšily z 800 milionů na 1,1 miliardy korun. Podle šéfky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové jde o dvacetiprocentní slevu na všechno české, tedy na nákup služeb nebo zboží. Sleva se vyplácí zpětně, po dokončení, vyúčtování a auditu uznatelných nákladů.

„Letošní rozpočet 800 milionů korun stejně jako v roce 2019 nestačí na uspokojení realizované výroby zahraničních zakázek a koprodukcí, tedy jej bylo třeba navýšit. Znamená to především to, že po natáčení zahraniční produkce v Česku je vysoký zájem,“ říká Bezděk Fraňková. Filmový výrobní rozpočet podle ní tvoří čtyřiceti procenty poskytovatelé čistě filmových služeb, šedesát procent potom tvoří služby, které s filmem nesouvisí, což je například ubytování, strava, doprava, materiály nebo suroviny na výrobu a stavbu dekorací.

Aktuálně nejdražšími projekty natáčenými v Česku jsou seriály společnosti Amazon The Wheel of Time a Carnival Row, které zde již oba utratily kolem pěti miliard korun s dalšími plánovanými útratami do dalších let. Natáčení druhé řady fantasy The Wheel of Time s Rosamund Pikeovou v hlavní roli začalo na konci července a potrvá do února roku 2022, Carnival Row s Orlandem Bloomem natáčí svoji druhou a třetí řadu.