Rekonstrukce trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové pokračuje, stavbaři posunuli starý most o 18 metrů

Události v regionech: Posun železničního mostu u Pardubic o 18 metrů (zdroj: ČT24)

Modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi pokročila, a to zcela výjimečným počinem. Stavbaři centimetr po centimetru odsunuli historický jednokolejný most přes Labe v Pardubicích o celých 18 metrů do provizorní pozice, aby uvolnili prostor pro stavbu mostu nového, dvoukolejného. Ten má být hotový do dvou let.

Starý most přes Labe u Pardubic slouží už padesát pět let. „Most cestuje o 18 metrů z původní pozice do dočasné pozice, kde bude fungovat jako provizorní most po dobu asi jednoho a půl roku, než postavíme nový most tam, kde stál původní,“ přibližuje manažer stavby mostů firmy Skanska Michal Hrutkai.

Vlaky se na starý most vrátí 17. prosince, kdy skončí výluka mezi Rosicemi a Pardubicemi. Do budoucna ho nahradí nová oblouková konstrukce dlouhá 162 metrů. Zmizí pilíř v Labi. Projekt pamatuje i na lodní dopravu, ale především zrychlí vlaky.

„Výjezd z Pardubic je ještě maximálně 100 kilometrů za hodinu, ale potom z Rosic do Stéblové už bude rychlost 160. To je významný posun. Zajímavý je tím, že tam bude mít štěrkové lože, což významně sníží hlučnost vlaků,“ vysvětluje projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner.

Větší kapacita trati

Dosavadní starý most je úzkým hrdlem na železnici a brzdí provoz. „Zbavíme se problému, budeme moci vyjíždět a odjíždět současně z Rosic do Pardubic a do Chrudimi. Budeme mít dvě koleje a tím zkapacitníme odjezdy a příjezdy,“ říká náměstek pro investice Správy železnic Radomil Novák.

Za modernizaci a zdvojkolejnění tratě mezi Stéblovou a Pardubicemi, která začala letos v květnu, zaplatí Správa železnic dvě miliardy 680 miliónů korun. První vlaky po novém mostě projedou na konci roku 2023.