
Události: SIlničáři rozebírají svah na D8
Svah je umělý. Jde o zbytky po stavbě – zejména hlínu. „V případě naprosto extrémních srážek by tu, při tomto zatížení, mohla vzniknout kluzná plocha,“ upozornil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Právě toho se silničáři obávají.
Místem denně projede pětadvacet tisíc aut. I proto dálnici hlídá rekordních 500 čidel a 120 z nich je v hloubkových vrtech. Jsou vidět na loukách a v lesích okolo dálnice. Další čidla nyní připravují. Za hlídání tohoto úseku silničáři ročně zaplatí dvacet milionů korun.
Dálnice v místě vede po mostech dlouhých dva a půl kilometru. Po slavnostním zahájení provozu před pěti lety zůstal jeden z mostů měsíce zavřený. Čidla změřila, že se země pohnula hluboko pod stavbou.
O tři roky dříve se na tehdy ještě rozestavěnou dálnici kus svahu dokonce sesunul. Nyní čidla žádné výrazné posuny nezaznamenávají. „Stavba je stabilní. Nicméně jsme v prostředí, které je hydrogeologicky a geologicky velmi problematické,“ podotkl Rýdl.