Školní psychologové by se mohli dočkat jistoty. Ministerstvo připravuje změnu jejich financování

Školní psychologové by se mohli dočkat trvalých úvazků. Nově by tak nemuseli spoléhat na krátkodobé smlouvy, které jim skončí v momentě, kdy skončí i konkrétní projekty. Počítá s tím ministerstvo školství a vytváří nový model úvazků, podle kterého by byli psychologové placení ze státního rozpočtu.

„Čeká mě ještě rok práce a pak vůbec nevím, zda na škole tato pozice zůstane zachována,“ popsala současnou nejistotu školní psycholožka Jana Rozsypalová z mohelnické základní školy. Jako školní psycholožka je totiž placená z takzvaných šablon, které platí na dva roky.

„Financování školních psychologů je nesystémové a založené na různých projektech, které začínají a končí. Podmínky navíc nejsou dořešené a člověk musí mít tu práci opravdu rád, aby byl ochoten ji vykonávat,“ shrnula Jiřina Juřičková, školní psycholožka ze ZŠ a MŠ Horníkova v Brně.

O svou práci by se školní psychologové mohli přestat bát s rokem 2025. Nově by podle resortu školství mohli být placení ze státního rozpočtu. Nejprve ale model nových úvazků ministerstvo v roce 2022 ověří.

„Záměrem resortu je, aby financování pozic bylo systémové, zajistilo pocit stability pro tyto pracovníky a obecné pozitivní vnímání přínosu školních psychologů a dalších podpůrných pedagogických pozic ve školách,“ odůvodnila kroky ministerstva jeho mluvčí Aneta Lednová.

Výše úvazku školních psychologů a další podrobnosti se podle resortu budou odvíjet od velikosti školy a podílu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. „Školní psychologové by měli být placení normálně v rámci státního rozpočtu nárokově pro velké školy. Pro malé školy se chystá systém sdílených psychologů,“ přiblížil ředitel Masarykovy základní školy v Klánovicích Michal Černý.

Školní psychologové jsou potřeba

„Pozice školních psychologů stále není na školách běžná, i když se její potřeba značně zvýraznila,“ uvedla školní psycholožka Jana Rozsypalová z Mohelnice. „I učitelé, u kterých bychom to v životě nečekali, pochopili, že psycholog ve škole může být užitečný. Nejen dětem, ale i jim osobně,“ popsal změnu přístupu některých učitelů předseda Asociace školní psychologie Jan Mareš.

Podle něj je přitom v republice přibližně osm set školních psychologů, většina z nich ale nepůsobí na plné úvazky. „Jsem na škole na půl úvazku, jinak mám soukromou praxi,“ podotkla například Zuzana Knesplová, která působí na základní škole v Mladé Boleslavi.

Roli hraje také zájem ředitelů škol. Školní psychologové působící na školách poskytují podporu dětem, rodičům, učitelům, ale i ředitelům škol. Jejich potřeba výrazně stoupla během domácí výuky dětí, ale i po návratu žáků do lavic, kdy se potýkají s několikanásobným množstvím problémů oproti době před pandemií.