Pracovníci některých ministerstev nemají na home office potřebné programy

Většina zaměstnanců ministerstev pracuje alespoň částečně z domova. Ne všude se to ale obejde bez komplikací. Práci z domova jim komplikuje například to, že nemají vzdálený přístup k interním programům. České televizi to potvrdilo několik zaměstnanců ministerstva vnitra a tiskový odbor ministerstva zahraničních věcí. Na některých odděleních ministerstva vnitra navíc zaměstnancům neproplácejí v případě home office celý pracovní den. ČT oslovila všechny resorty.

Ministerstvo vnitra
Zdroj: ČTK Autor: Michal Kamaryt

Podle informací ČT všechna ministerstva doposud umožnila nadpoloviční většině svých zaměstnaců pracovat v režimu home office. Na ministerstvu pro místní rozvoj je to například 85 procent pracujících, na resortu dopravy 75 procent, na ministerstvu kultury 65 procent, na resortu spravedlnosti 80 procent.

Často jde ale jen o částečnou práci z domova, kdy se zaměstnanci v kancelářích střídají, nebo tam musí některé dny docházet, aby si připravili práci na další dny.

Zaměstnancům ministerstva vnitra chybí vzdálené přístupy

Na některých ministerstvech ale lidé vykonávající kancelářské profese nepracují zcela na home office. Nemají totiž možnost dálkového přístupu k interním programům. Taková situace je například na ministerstvu vnitra.

České televizi to potvrdilo nezávisle na sobě několik zaměstnanců tohoto resortu. Řekli, že nemají k práci z domova podmínky ve formě vzdáleného připojení. „U nás mají vzdálený přístup k počítači zatím jen šéfové. Po jarní koronavirové vlně by dávalo smysl se na případnou další vlnu připravit, mít pro lidi notebooky s připojením na VPN a tak, ale bohužel se od května v tom smyslu neudělalo nic,“ popsal jeden z nich, který se rozhodl mluvit anonymně z důvodu, aby neměl v práci potíže.

„Takhle nemáme z domova přístup k informačnímu systému a abychom se k němu dostali, musíme aspoň jednou týdně do práce dojít,“ dodal s tím, že střídání zaměstnanců v práci po menších skupinkách se v jeho odboru zavedlo před čtrnácti dny. Nemožnost pracovat napřímo s interními systémy navíc podle něj práci zdržuje.

Že pracovníci ministerstva vnitra nemají přístup k intranetu, potvrdili i další dva respondenti, kteří si přáli zůstat v anonymitě. „Než abychom řešili papírování a různé výkazy, jdeme radši normálně do práce,“ tvrdí jeden z nich.

„Za mě je nedostatek v neuvěřitelném množství papíru, který by šlo vyměnit za data, pokud by ministerstvo vylepšovalo svoje systémy, ale to je běh na dlouhou trať,“ potvrdil další. „Přístup do nich máme pouze na pracovišti a důvod, proč tomu tak je, nám vedení nesdělilo,“ dodal.

Resort neproplácí celou pracovní dobu, tvrdí zaměstnanec

Na některých odděleních je problém i proplácení hodin. „Na home office nám proplácejí jen pět hodin denně a ostatní se musí napracovat v kanceláři,“ řekl České televizi další oslovený zaměstnanec.

Podle Hany Malé z tiskového oddělení ministerstva vnitra je to tím, že tito zaměstnanci vykonávají takovou činnost, kterou není možné plně zabezpečit prací z domova, a tudíž je nutná jejich přítomnost na pracovišti.

„V některých útvarech či odděleních práce z domova s ohledem na charakter zajišťovaných činností možná není,“ napsala Malá České televizi. Všichni zaměstnanci ministerstva vnitra mají podle ní vzdálený přístup k e-mailové schránce, sdíleným dokumentům prostřednictvím aplikace SharePoint a mohou komunikovat přes videokonferenční hovory.

„Klíčoví uživatelé potom disponují zabezpečenými přístupy formou VPN i ke spisové službě, popřípadě dalším aplikacím typu SAP,“ dodala Malá.

Přístupy chybí i na ministerstvu zahraničí

Přístup k interním systémům z domova nemají ani zaměstnanci ministerstva zahraničních věcí (MZV). „Přístup mají jen k tomu, co je napojeno na internet, například mailové schránky,“ napsala ČT Zuzana Štíchová z odboru komunikace ministerstva. 

Ministerstvo to odůvodňuje obavou o bezpečnost informací, které spravuje. Plný home office na resortu zahraničí doteď měli jen lidé patřící do rizikových skupin, zbytek zaměstnanců musel právě kvůli nemožnosti připojit se k systémům na dálku některé dny na pracoviště chodit.

Situace dalších resortů je lepší

Na jiných resortech pracovníci vzdálený přístup mají. „Zaměstnanci vykonávají práci z domova pomocí technického vybavení s možností takzvaného dálkového připojení přes notebook a mobilní telefon,“ napsal ČT Vilém Frček z odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj.

„Všichni zaměstnanci pracující v režimu home office disponují služebními notebooky s přístupem do všech potřebných systémů a databází,“ popsal František Jemelka za ministerstvo dopravy.

V návaznosti na opatření, které oznámil tehdejší ministr zdravotnictví Roman Prymula, mají z domova pracovat všichni, u kterých je to možné. Z domova nemohou pracovat například pracovníci podatelny nebo vrátnice.