Louny budou mít širší obchvat, dálnice D7 šest nových kilometrů

Dálnice D7 bude o šest kilometrů delší. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu s názvem Louny, zkapacitnění obchvatu. Dálnice se nebude stavět v nové trase, půjde jen o rozšíření současné silnice I/7, která ostatně s tím očekáváním vznikla. Stavba potrvá dva roky.

Dálnice D7, která má spojit Prahu s Chomutovem, se od mnoha dalších nedostavěných dálnic liší v tom, že je do značné míry již hotová, ale jenom napůl. V 90. letech vznikl s předpokladem budoucího rozšíření i lounský obchvat, dostavba ale začíná až nyní. Přibude druhý jízdní pás, potom silničáři zrekonstruují i stávající silnici, naopak nebudou muset významně upravovat nadjezdy, pod kterými je dostatečný prostor. Práce budou probíhat za plného provozu.

„Obchvat bude po rozšíření na dálniční čtyři pruhy bezpečnější a přispěje také k plynulosti dopravy, která v posledních letech houstne,“ uvedl při slavnostním zahájení stavby ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Připomněl, že podobným způsobem se od minulého roku rozšiřuje obchvat Panenského Týnce. V příštím roce chtějí silničáři začít rozšiřovat také úsek u Chlumčan, který na lounský obchvat bezprostředně navazuje.

Zahájení stavby dálnice D7 u Loun
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

Samotný rozšířený obchvat Loun bude mít délku 6,1 kilometru, na šířku potom 25,5 metru, tedy o metr méně než dálnice D5 nebo D11 a o dva a půl metru méně než modernizovaná D1. V provozu by měl být od června 2022. V té době ještě bude tento dálniční úsek izolovaný, s dalšími částmi plnohodnotné dálnice se propojí až o rok později po rozšíření chlumčanského úseku.

Po rozšíření silnice Louny přijdou o jeden sjezd z obchvatu. Starosta Pavel Janda (Pro lepší Louny) ale věří, že to za to stojí. „Čtyři pruhy potřebujeme jako sůl. Přestože to vypadá jako klidný úsek, bohužel má na svědomí několik životů,“ upozornil.

Dálnice D7 – dřívě rychlostní silnice R7 – začala vznikat dokonce ještě před dálnicí D1, nejstarší její úsek u Prahy vznikl v souvislosti s rozšiřováním ruzyňského letiště v 60. letech. Od Makotřas severně od letiště ke Slanému se dálnice postupně dostala v průběhu 80. let. Po období stavby obchvatů v polovičním profilu začala v novém století výstavba severočeských úseků od Křimova, respektive Chomutova (čtyřpruhový úsek Křimov–Chomutov není značen jako dálnice), postupně až k Postoloprtům.

V celé délce by měla být D7 hotová až ve druhé polovině dvacátých let. Jako poslední má být v roce 2027 zprovozněn rozšířený obchvat Postoloprt, který propojí úseky vedoucí od Prahy a od Chomutova. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla budou Postoloprty čekat nejdéle kvůli riziku záplav. „Řešíme změnu dokumentace pro územní rozhodnutí s ohledem na hladinu stoleté vody,“ ozřejmil. Naopak zbývající úseky již podle něj územní rozhodnutí mají a silničáři připravují podklady pro stavební řízení.