Vyzkoušeli jsme „obchvat“ Česka. Z jednoho konce země na druhý je rychlejší jet zahraničím

16 minut
Reportéři ČT: Dálnice, dálnice, dálnice
Zdroj: ČT24

Na stavbě dálnic si už vylámalo zuby několik vlád. Za ministra dopravy Aleše Řebíčka se stavěly nejdražší autostrády v Evropě, za Víta Bárty jeho resort naopak nestavěl vůbec a dnes se více slibuje než buduje. Zatímco v Česku se za posledních 10 let postavilo 150 kilometrů nových dálnic, v Polsku to byly dva tisíce. Hanuš Hanslík a Ondřej Golis z Reportérů ČT vyzkoušeli, zda se dá projet z jednoho konce republiky rychleji oklikou přes Německo a Polsko než po českých dálnicích.

Minulý týden přivítal premiér Andrej Babiš (ANO) v Praze rakouského předsedu vlády Sebastiana Kurze. Po jednání, na kterém řešili i dosud neexistující dálniční propojení obou zemí, Babiš přiznal, že Česká republika ve výstavbě dálnic zaostává.

Podle loňské studie Světového ekonomického fóra je Česko v kvalitě silnic a dálnic až na 76. místě mezi Burundi a Íránem. V rámci Evropské unie je šesté nejhorší. Na podzim koloval na sociálních sítích jako vtip snímek z navigace, podle kterého bylo při ucpané D1 rychlejší Českou republiku z jednoho konce na druhý objet přes okolní země než projet.

Dodržování povolené rychlosti a dvě přestávky

Reportéři ČT se to rozhodli vyzkoušet – a to za normálního provozu ve všední den. Krátce po desáté hodině dopoledne se vydali na cestu z Aše do Bohumína.

Zatímco Hanuš Hanslík na východ vyrazil přes Německo a Polsko a navigace mu před startem ukazovala 6 hodin a 22 minut, Ondřej Golis zvolil cestu po tuzemských dálnicích. Trasa kolem Karlových Varů, Prahy, Brna a Ostravy měla podle navigace trvat 6 hodin a 36 minut – tedy o 14 minut déle než německo-polská alternativa.  

Pro cestu si obě posádky domluvily jasná pravidla. Kromě dodržování povolené rychlosti to byly také dvě bezpečnostní půlhodinové přestávky. 

Česká trasa

Během své cesty jel Golis kolem Chebu, kde posádka najela na dálnici D6. Pokud by vyšly plány ministerstva dopravy z roku 2009, které slibovalo, že tuto dálnici v celé délce dokončí do roku 2016, jel by redaktor po dálnici až do Prahy. Aktuální slib pro karlovarskou dálnici zní rok 2026.

V současnosti ale D6 tvoří tři nespojité úseky. Po jejich projetí se Golis dostal na Pražský okruh. Tam sice provoz zhoustl, posádka jím však projela hladce.

Pak projela i kritickým úsekem dálnice D1 na Vysočině. Právě tam byla loni kalamita, která nakonec stála křeslo tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Vládu kvůli dálnicím kritizoval i prezident Miloš Zeman, když po Ťokově rezignaci jmenoval nového ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). 

Posádku následně zpomalila kolona na D1 u Brna. Poté minula odbočku na Vídeň, rakouské metropoli nicméně stále chybí dálniční spojení s Brnem. Češi se sice s Rakušany na tomto plánu dohodli v roce 2009, a dokonce slibovali, že na české straně bude dálnice hotová už v roce 2013.  Ťok se však později vyjádřil, že reálný termín započetí stavby je kolem roku 2020.

„Naši předchůdci, bohužel, vybrali trasu kolem Mikulova místo toho, aby trošku přemýšleli a udělali trasu přes Břeclav, už jsme to mohli mít hotové,“ vyjádřil se k problematice premiér Babiš.    

Německo-polská trasa

Cesta přes Německo a Polsko začala na českých okresních cestách. Po zhruba půlhodině se posádka ocitla na německé dálnici.

Během své cesty jel Hanslík přes bývalou Německou demokratickou republiku (NDR). Na jejím území jsou téměř tři tisíce kilometrů dálnic. Z toho skoro dva tisíce existovaly už v době znovusjednocení Německa v roce 1990. Asi polovina však nebyla od druhé světové války opravována, proto po pádu železné opony musela být de facto postavena znovu. 

Po více než 270 kilometrech plynulé jízdy čekal posádku už druhý přejezd hranic – tentokrát do Polska. 

V Polsku jsou v současnosti přibližně čtyři tisíce kilometrů dálnic. Celkem jich chtějí mít Poláci přes 7,5 tisíce. Jen za posledních 10 let postavili dva tisíce kilometrů a dalších tisíc teď mají rozestavěných. Česko za poslední dekádu postavilo jen 150 kilometrů dálnic. 

Krátce před třetí hodinou odpoledne projížděla posádka po dálnici kolem polské Wroclawi. Tam se poprvé dostala do mírné zácpy. Krátkou kolonu zavinilo čekání před mýtnou branou, trvalo ale jen několik minut. 

V podobné koloně uvízl Hanslík ještě jednou – opět u mýtné brány. Tentokrát ale na konci placeného úseku dálnice. Za mýtné v Polsku zaplatila posádka v přepočtu necelou stokorunu. Krátce po čtvrt na šest už vůz přijížděl na náměstí Tomáše Garrigua Masaryka v Bohumíně. 

Cesta přes zahraničí jako rychlejší a pohodlnější

Posádka jedoucí přes Německo tak dorazila do cíle o dvanáct minut dříve a 650 kilometrů dlouhá cesta jí trvala 7 hodin a 8 minut. Česká trasa byla sice o 50 kilometrů kratší, redaktor se ale do Bohumína dostal až za 7 hodin a 20 minut.  

Zatím tak řidičům v některých případech nezbývá nic jiného než Českou republiku objíždět. Ne proto, že by to bylo kratší, ale proto, že je to zatím rychlejší a pohodlnější.

Redakčně kráceno a upraveno. Celá reportáž je k dispozici ve videu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pokračování Rádia Svobodná Evropa chce Lipavský probrat s ministry zahraničí EU

Ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) chce na pondělním jednání se svými protějšky ze zemí Evropské unie probrat téma pokračování Rádia Svobodná Evropa / Rádia Svoboda (RFE/RL), jejíž financování americká vláda končí. Lipavský to uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce. Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) by chtěla otázku další existence tohoto média, které sídlí v Praze, probrat i na jednání Evropského parlamentu.
13:21Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Školskou novelu dotáhne sněmovna koncem měsíce, doufá Bek. Plaga kritizuje financování nepedagogů

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) očekává finalizaci projednávání novely školského zákona ve sněmovně v závěru března, uvedl v Otázkách Václava Moravce. Zda půjde o mimořádnou schůzi, je podle něj na poslancích. Podle exministra školství za ANO a předsedy rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství Roberta Plagy se jedná o věcný a potřebný zákon, jehož schválení ale komplikuje pozměňovací návrh o převedení financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol, tedy kraje a obce, řekl v debatě.
před 3 hhodinami

Ukrajinci nemůžou čekat s holýma rukama, říká Nerudová. Podle Foldyny se EU chová zbrkle

Není v českém zájmu, aby Ukrajině bylo upřeno stát se jednoho dne členem NATO výměnou za ukončení ruské agrese, uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.). S europoslankyní Danuší Nerudovou (STAN) se shodli, že je nutné pokračovat v podpoře Ukrajiny a tlaku na Rusko. S tím nesouhlasí členové sněmovního zahraničního výboru Radek Vondráček (ANO) a Jaroslav Foldyna (SPD), podle nich by se mělo čekat na výsledky jednání Ruska a USA.
14:55Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Letecký úřad loni řešil rekordní počet hlášení o dronech, rozdal desítky pokut

Úřad pro civilní letectví prošetřuje stále více případů nebezpečného létání s drony. Za loňský rok eviduje 338 hlášení spojených s provozem dronů, což je nejvíce za poslední roky. Ne vše ale úřad nakonec vyhodnotí jako přestupek. Loni rozdal pokuty za 330 tisíc korun. Letos už jen během necelých třech měsíců udělil sankce za 150 tisíc. Nejčastěji lidé s drony narušují prostory letišť nebo Pražského hradu.
před 5 hhodinami

V šesti obcích v sobotu hlasovalo 53 procent voličů

Sobotní mimořádné volby do zastupitelstev šesti obcí přilákaly celkem 53 procent voličů. Je to méně než při předchozích komunálních volbách loni v prosinci, k nimž ve čtyřech obcích přišlo v průměru 61 procent voličů, oznámil Český statistický úřad.
před 9 hhodinami

Přibývá projektů, které učí, jak si opravit věci v domácnosti

V Česku přibývá míst a projektů, které veřejnost učí, jak si svépomocí opravit věci v domácnosti. Výzkumy ukazují, že více než polovina populace preferuje produkty s dlouhou životností a možností jejich nápravy. Lidé tak čím dál častěji navštěvují komunitní dílny s nářadím, kde sami či s odbornou pomocí dokážou opravit například rozbitý nábytek nebo elektroniku. Na popularitě získávají také prodejny se zbožím z druhé ruky.
před 9 hhodinami

Dron, na kterém se podílely české firmy, získal certifikaci NATO

Po deseti letech vývoje a pětiletých zkouškách podle standardů Severoatlantické aliance získal dron One 150 certifikaci NATO. Tento dron, který je téměř celý produktem českých firem, splnil tři sta kritérií a stal se prvním dronem do 150 kilogramů, jenž vstoupil do elitního klubu obranných prostředků NATO. Využívat se ale bude mimo vojenský sektor. Jeho nejbližší misí budou průzkumné lety monitorující stav ptactva pro těžařskou firmu nad Severním mořem v Nizozemsku.
před 11 hhodinami

Řešení dopravní nehody usnadní aplikace

Proces hlášení dopravních nehod od léta čekají změny. Papírový euroformulář má nově doplnit elektronický. Česká kancelář pojistitelů už na něj připravuje webovou aplikaci, se kterou počítá i zákon schválený tento týden ve sněmovně. Limit škody pro zavolání policie navíc stoupne ze sta tisíc na dvě stě tisíc korun.
před 13 hhodinami
Načítání...