Arriva se zlepšuje, ale dojem zůstává špatný. Ministr nevyloučil vypovězení smluv

8 minut
UDÁLOSTI: Ministerstvo dopravy by mohlo Arrivě vypovědět smlouvu na provoz čtyř rychlíkových linek
Zdroj: ČT24

Společnost Arriva se na české železnici v minulosti uvedla několika zajímavými projekty – na vlastní pěst provozovala spěšné vlaky v okolí Prahy nebo po letech obnovila přímé spojení Prahy s Trenčínem. Od 15. prosince 2019 se ale název firmy stal synonymem problémů. Převzala několik rychlíkových i regionálních linek a leccos se nepovedlo. V prvním týdnu provozu jel téměř každý třetí vlak se zpožděním přesahujícím pět minut, a přestože se situace již zlepšila, kraje, stát i cestující jsou stále nespokojeni. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) nevyloučil, že by jeho úřad mohl Arrivě vypovědět smlouvy.

Místo motorových vozů a přípojných vagonů ze 60. a 70. let (byť později modernizovaných) motoráky z 80. let. Takovou změnu měla v kostce přinést změna dopravce na čtyřech rychlíkových linkách, kde České dráhy vystřídala Arriva. Ta zároveň převzala regionální dopravu na několika tratích v Libereckém a Zlínském kraji a skákavé a hlučné regionovy slíbila nahradit mnohem modernějšími nízkopodlažními jednotkami. Výsledek?

Ve Zlínském kraji nastaly velké problémy s jednotkami Lint. Pro cestující se pak nástup Arrivy stal symbolem zmaru. „Jeden jediný den jel správně, čtyři dny se zpožděním, v pátek nejel vůbec,“ shrnula své dosavadní zkušenosti s novým dopravcem účetní Jana Cahlová, která dojíždí z Horní Lidče do Vsetína.

Dochvilnost se postupně přece jenom začala zlepšovat, ovšem za tu cenu, že místo lintů jezdí více starších motoráků – těch, které Arriva původně chtěla nasadit na rychlíkové linky. Po převezení do Česka původně měly projít modernizací, místo toho rovnou vyjely s cestujícími. Zůstala jim i původní červená barva a znaky německého dopravce Deutsche Bahn, který britskou skupinu Arriva vlastní a je téměř výhradním dodavatelem vlaků její české železniční dcery.

Když tyto motoráky jezdí na Vsetínsku a Uherskohradišťsku, chybějí potom na rychlících, kde zachraňují situaci popůjčované vagony včetně historické soupravy. Tvoří ji lehátkové vozy ze 70. let, které si Arriva půjčila od muzejního spolku. Nechybí v nich ani dobový přepravní řád. I taková rarita však přispívá k tomu, že je ministerstvo dopravy, které provoz rychlíků objednává a přispívá na něj, nespokojené. První dvě desítky kontrol, které provedlo, nedopadly příliš dobře a na obzoru jsou statisícové pokuty.

Dálkové linky, na kterých se 15. 12. změnil dopravce
Zdroj: ČT24

Bylo málo času na přípravu, brání se dopravce

Arriva vydala o Vánocích omluvu cestujícím za nepovedené první dny, zároveň ale odkázala i na objednatele – tedy ministerstvo dopravy a kraje. Ti rozhodli o změně dopravce sotva rok před jejím termínem, což je velmi pozdě. Třeba když Liberecký kraj kdysi soutěžil provoz mezi Libercem a Harrachovem, dal pak vítězi déle než dva roky na přípravu. Tentokrát uplynulo od konečného rozhodnutí a zahájení provozu jen deset měsíců. Podobné to bylo v případě ministerstva, které rozhodlo o dopravci na motorových rychlíkových linkách v Čechách na konci listopadu 2018, tedy zhruba rok předem.

„My jsme se připravovali, ale deset měsíců na přípravu je velmi krátká doba,“ podotkl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Tím ale popudil ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, který připomněl, že se Arriva o zakázku ucházela sama. „Jsou to výmluvy ze strany společnosti Arriva. V dubnu 2018 podala sama závaznou nabídku s tím, že je lepší a že dostojí svým závazkům,“ řekl. Ministr ostatně může snadno ukázat na Regiojet, který současně s Arrivou získal zakázku na rychlíky Brno–Bohumín a jezdí bez větších komplikací. 

Kremlík nevyloučil ani vypovězení smluv Arrivě. „Pokud nedojde v krátké době ke zlepšení situace, nechám zanalyzovat situaci a nevylučuji ani tento postup,“ uvedl. Existuje podle něj záložní plán. „Jsem v kontaktu s Českými drahami i s panem ředitelem Nebeským,“ varoval ministr.

Z dat dopravce však vyplývá, že se situace již zlepšila. Jestliže v prvním týdnu po změně jízdního řádu jelo včas nebo se zpožděním do pěti minut jen 68 procent vlaků Arrivy, o vánočním víkendu již stouplo plnění jízdního řádu na 87 procent – což lze považovat za údaj srovnatelný například s Českými drahami – a podobné to bylo i od 29. prosince do Nového roku.

Plnění jízdního řádu Arrivou
Zdroj: ČT24/Arriva vlaky

Bude líp?

Nicméně podle údajů Správy železniční dopravní cesty měla Arriva jen mezi 23. a 26. prosincem 54 provozních problémů, kdy byl vlak zpožděn či odřeknut kvůli problémům na straně dopravce. U Českých drah v téže době zaznamenala SŽDC 160 výpadků, ovšem při třicetinásobném objemu provozu.

Přesto objednatelé vnímají, že je postupně o něco lépe. „Situace je lepší, ale nejsme ještě úplně spokojeni,“ poznamenal náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek (KDU-ČSL). Podobně se vyjádřil také náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták (SLK).

Oba kraje ale kritizují Arrivu ještě z jednoho důvodu – nefunguje jí odbavovací systém a někteří cestující nedostanou jízdenku. „Ono to někdy naskočí, někdy ne,“ charakterizoval fungování přístrojů jeden z průvodčích. Generální ředitel české Arrivy Transport Daniel Adamka slíbil po čtvrtečním jednání s libereckým hejtmanem, že se to do poloviny ledna zlepší – dopravce vypověděl smlouvu dodavateli odbavovacího systému a rozhodl se pořídit si jiný. Jde podle Adamky o stejný systém, jaký používají České dráhy.

Fungováním Arrivy se od konce prosince zabývá i Drážní úřad. Podnět pro to dala Správa železniční dopravní cesty, která si stěžovala mimo jiné na špatnou domluvu se strojvedoucími. „Já se nemohu dovolat na strojvedoucího, když potřebuji změnit posun a podobně. To je katastrofa, to nejde. To je ohrožení bezpečnosti,“ řekl ČT krátce po změně jízdního řádu vsetínský výpravčí Drahomír Nosek.

Do Kladna, Písku i Turnova

Arriva jezdí od 15. prosince, kdy začal platit nový jízdní řád pro rok 2020, na rychlíkových linkách Praha–Kladno–Rakovník, Praha – Písek – České Budějovice, Praha–Turnov–Tanvald a Kolín – Česká Lípa – Šluknov. Ve Zlínském kraji provozuje osobní vlaky na tratích Vsetín–Bylnice se zajížďkou z Horní Lidče do Střelné, Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice a z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic. V Libereckém kraji jezdí z Liberce přes Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a z Železného Brodu do Tanvaldu.

České dráhy přišly s novým jízdním řádem zhruba o pět procent výkonů, kromě Arrivy získaly nově smlouvy se státem či některými kraji společnosti Regiojet, Leo Express, Länderbahn a AŽD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Senát schválil nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který ve středu schválil Senát. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Po dlouhé debatě Senát naopak zpět poslancům vrátil školskou novelu, která má omezit odklady. Zákonodárcům vadilo zavedení slovního hodnocení. Senátorský klub ANO se neúspěšně snažil na pořad schůze zařadit též projednání bitcoinové kauzy.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

O zvýšení kvót pro pracovníky z ciziny debatovali hosté Událostí, komentářů

Díky zvýšení kvót pro cizince mimo EU, o němž rozhodla vláda, bude možnost získat více pracovníků ze zahraničí. Kvóty začnou platit od července. Firmy to sice vítají, problém nedostatku sil to ale podle nich neodstraní. Upozorňují, že byrokratická zátěž je mnohem vyšší než v okolních zemích, což tuzemské zaměstnavatele znevýhodňuje. O tématu debatovali v Událostech, komentářích ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL), prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj a místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jiří Vaňásek. Pořad moderovala Jana Peroutková.
před 3 hhodinami

STAN podle Šebelové vládu při hlasování o nedůvěře podrží

Vláda bude pokračovat ve stávajícím složení, dohodla se v úterý vedení STAN a ODS. Nová ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) se zavázala, že bitcoinová kauza bude transparentně objasněna, budou vyvozeny konkrétní kroky a zadá se externí audit. Místopředsedkyně STAN Michaela Šebelová věří, že ODS má snahu se věcmi transparentně zabývat, uvedla v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem. Zároveň oznámila, že nikdo z poslanců STAN se příští týden nepřidá k vyslovení nedůvěry vládě.
před 6 hhodinami

Vláda upravila kvóty pro pracovníky z ciziny. Více víz bude pro experty

Kvóty pro přijímání pracovníků z ciziny se v jedenácti českých zastupitelských úřadech po světě od července upraví. Posílí se počet míst pro experty, ubude víz pro nekvalifikované síly. Česko chce nově získat 24 specialistů na informační technologie z Indie, 650 vysoce kvalifikovaných sil z Číny či dalších 120 z jiných asijských zemí. Naopak kvóta pro 120 lidí z Afriky s většinou nízkou kvalifikací se má škrtnout, oznámil po jednání kabinetu premiér Petr Fiala (ODS).
před 7 hhodinami

Podívejte se, kde v Česku pracují cizinci a čím se živí

V Česku pracuje a platí daně 858 550 cizinců – tedy lidí bez českého občanství. Ti všichni nějakým způsobem přispívají do rozpočtu státu. Nejsou ve všech částech země zastoupení stejným počtem, podle dat ministerstva práce a sociálních věcí se koncentrují hlavně v několika místech republiky. A podobně se liší i to, čím se živí.
před 9 hhodinami

Do finále výběru šéfa ČT jdou Fridrich, Chudárek, Karas, Ponikelský a Šmuclerová

Do užšího výběru na místo generálního ředitele České televize postoupili ve středu ředitel programu ČT Milan Fridrich, obchodní ředitel ČT Hynek Chudárek, bývalý šéf ostravského studia ČT Miroslav Karas, výkonný ředitel ČT Sport Jiří Ponikelský a předsedkyně dozorčí rady CNC Libuše Šmuclerová.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Obvinění po razii NCOZ si zatím vyslechli čtyři lidé. Způsobili škodu 34 milionů

Obvinění z daňové trestné činnosti si po úterní razii Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v Plzeňském, Karlovarském a Ústeckém kraji zatím vyslechli čtyři podnikatelé z Mostecka a Teplicka. Detektivové v úterý zadrželi osm lidí, zbývající čtyři by měli být v průběhu středečního odpoledne propuštěni na svobodu. Pro ČT to uvedla náměstkyně ústecké krajské státní zástupkyně Kateřina Doušová. Škoda je zhruba 34 milionů korun.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Sněmovní debatu opět ovládla bitcoinová kauza. Poslanci nic neprojednali

Sněmovní jednání ve středu znovu vyplnila vystoupení opozičních politiků k aféře kolem daru ministerstvu spravedlnosti v bitcoinech. Návrhy zákonů tak sněmovna stejně jako v pátek neprojednávala. Mimořádnou schůzi svolanou zejména k závěrečnému schvalování předloh poslanci přerušili po necelých čtyřech hodinách do pátečního rána, aniž schválili program.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...