Mýto vyjednal resortní tým, říká Ťok. Faltýnkovu roli nechce snižovat, ani zveličovat

12 minut
Ťok: Faltýnkovu roli nechci snižovat, ani zveličovat
Zdroj: ČT24

O angažmá druhého muže ANO Jaroslava Faltýnka ve vyjednávání o mýtném systému Dan Ťok podle svých slov nevěděl. Jeho roli nechce snižovat, ani zveličovat, trvá ale na tom, že za mýtným tendrem stojí jeho ministerský tým a vše proběhlo transparentně. Ministr dopravy za ANO to uvedl v rozhovoru pro Události, komentáře.

Jaroslav Faltýnek ve sněmovně vysvětloval svoji roli v mýtném tendru. Tvrdí, že hrozila ostuda hnutí ANO. Jak hodnotíte jeho roli? Skutečně nebylo ministerstvo schopné vyřešit mýto samo, že do toho vstoupil sám pan Faltýnek? 

Je potřeba, abychom rozlišovali časové souslednosti. Pan Faltýnek říkal, že do toho vstoupil v době prvního prodloužení (smlouvy s Kapschem). Dovedu si představit, že tam nějaká role byla, ale tendr opravdu dělalo ministerstvo samo. 

Vadilo vám, že do toho vstupoval? 

Budu úplně upřímný. Nevěděl jsem, že do toho v roce 2017 vstupoval. Nemám žádnou takovou informaci. 

Poslední koaliční rada proběhla začátkem roku 2017, kdy se to mýto vypsalo. Žádná další nebyla. Poslední dopravní koaliční rada, která zasedala, rozhodla o tom, jak se má mýto rozšířit. Tím skončila. O žádném dalším jednání koaliční rady nevím. 

Uškodil, nebo pomohl pan Faltýnek něčemu? 

Opravdu nechci vstupovat do řízení. Byl-li spáchán nějaký čin, tak to přece musí prověřit policie. Chci říct jen jednu věc a konstatovat zcela jednoznačně: z mého pohledu – a z pohledu toho, co udělalo ministerstvo dopravy – celý tendr proběhl transparentně, nikým a ničím ovlivňován nebyl. Jestli tam bylo ovlivňování jiné, musí prokázat policie. Za mě v této věci prostě nikdo jednat neměl. Vypsali jsme tendr a s nikým se nejednalo. 

Chápu správně, že tedy byla chyba, že pan Faltýnek vyjednával?

Nechci hodnotit pana Faltýnka ani vyšetřování. Do toho mě, prosím, nenuťte. 

Vím, že to je živá kauza a pro vás je to samozřejmě nepříjemné, protože se týká vašeho resortu. Na druhou stranu už byla podruhé předmětem poměrně vášnivých debat ve sněmovně. Zajímá mě minimálně z téhle politické roviny.

To je politická debata. Pojďme si říct na rovinu, že o žádná fakta (ve sněmovně) nešlo. 

Politická debata, ale jde o miliardy. Když pan Faltýnek sám říká, že zachránil státu několik miliard korun, má pravdu, nebo ne?

Miliardy zachránil vyjednávací tým ministerstva dopravy, protože už první dodatek (ke smlouvě na mýtný systém) je 300 až 400 stran právnického textu, který si musíte slovo po slově vyjednat a odsouhlasit. Jde o normální tendr, kdy vám z firmy dají nabídku a její součástí je i smlouva. Mluvit o tom, že někdo něco vyjednal… do toho prostě nechci vnášet další komentář. 

Zeptám se ještě jednou. Je pravda, když pan Faltýnek říká, že státu zachránil několik miliard?

Těch několik miliard primárně zachránili anebo vyjednali pracovníci ministerstva dopravy. Roli pana Faltýnka nechci ani hodnotit, ani zlehčovat, ani zveličovat. 

Ťok: Švachulu do ČD Cargo vybrala koaliční rada jako zástupce ANO

Nezávidím vám, že sedíte zrovna na tomto křesle, nicméně jste byl během jednání sněmovny služebně v zahraničí, ale vaše jméno bylo skloňováno z několika důvodů a zároveň na vaši hlavu padlo několik otázek. Jedna z nich byla, kdo zprostředkoval schůzku pana Faltýnka s panem (předsedou ÚOHS) Petrem Rafajem. Hrálo v tom ministerstvo nějakou roli, nebo ne? 

Otázce vůbec nerozumím. V době probíhajícího tendru jsme nikdy s nikým nejednali. 

Ani Petr Rafaj nebyl kvůli probíhajícímu tendru na ministerstvu dopravy?

Samozřejmě, že ne. Samozřejmě, že ne. Na všechny tyto otázky jsem odpověděl ve své úvodní řeči. Na všechny, a teď se znova a znova vrací. Ano, mohu připustit, že jsem nezodpověděl jedinou otázku. 

A to je jaká? 

Jak se dostal pan Švachula do dozorčí rady ČD Cargo. 

To byla další otázka, kterou jsem vám chtěl položit, protože ve sněmovně zazněla také. Jak se tedy pan Švachula dostal do dozorčí rady? 

Bylo to jednoduché. V době bývalé koaliční vlády sociální demokracie, ANO a KDU-ČSL bylo obsazování těchto míst ryze politická záležitost právě koaliční dopravní rady. Dostal jsem tři, respektive dvě jména, protože třetí – pan Kasal – už členem dozorčí rady ČD Cargo byl. 

Dostal jsem jako rozhodnutí z koaliční rady, že se partneři dohodli na tom, že tam (v dozorčí radě Carga) bude další zástupce za ČSSD, což byl pan Onderka, a že tam bude zástupce za ANO, což bude pan Švachula. Nechal jsem si na ně dát reference a neměl jsem důvod je zpochybňovat. Bylo to 1. dubna roku 2017. 

A hrál v tom nějakou roli pan Faltýnek? 

Byl členem (koaliční) rady, ale… 

Prosazoval pana Švachulu? 

Ne, dostal jsem dvě jména a tím to skončilo. U jednání rady, která se o tom bavila, jsem nebyl. 

Ťok: Debaty o mýtu mě měly vykreslit jako slabého ministra

Na závěr dřívějšího vystoupení ve sněmovně jste nedostal příliš času, protože schůze byla ukončena. Těsně předtím ještě v několika málo sekundách, které jste dostal k dispozici, jste řekl, že zaznělo spousta nepravd, lží. Když vám dám krátký prostor, abyste se nějakou z nich pokusil vyvrátit, jaká by to byla? 

Pan (Marian) Jurečka říkal, že s námi vede Evropská komise infringement (řízení o neplnění povinnosti – pozn. red.), že dostaneme pokutu a že je všechno špatně. Kdyby byl trošku pečlivější, tak si zjistil, že Evropská komise řízení zastavila a neshledala žádné pochybení. 

Je v kauze pana Faltýnka a mýtného tendru nějaká věc, kde litujete svého rozhodnutí nebo rozhodnutí uvnitř hnutí ANO? 

Z několika momentů celé kauzy jsem trochu smutný a překvapený. Když jsem v roce 2014 přišel na ministerstvo, všichni volali po tom, že je potřeba opravdu přesoutěžit mýto a zjistit, jaká je opravdová cena zakázky. Udělali jsme pro to všechno a byl jsem celou dobu pod tlakem. Pořád mě někdo chtěl odvolávat, pořád někdo říkal, jak děláme všechno špatně.

Nakonec se ukázalo, a to musí prokázat policie, že jsme dělali všechno dobře, že jsme opravdu zjistili, že se mýto dá vybírat za téměř třetinu ceny a ještě je z toho velká bramboračka, že jsme na ministerstvu něco udělali špatně.

Jsem přesvědčen, že jsme na ministerstvu udělali všechno dobře a všechno je to otázka politických tlaků a možná toho, že někdo potřeboval vykreslit Ťoka jako slabého ministra, aby se mýto nedalo dokončit. Dokončilo se a myslím si, že se udělalo dobře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 23 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 23 hhodinami
Načítání...