Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu vláda nepodpořila. Ohrozil by i osobní auta a sanitky, varuje

I na sanitky nebo osobní auta s přívěsem by mohl podle vlády dopadnout zákaz jízdy v levém pruhu, pokud by prošla varianta, kterou předložili poslanci. Kabinet zaujal k poslanecké iniciativě neutrální stanovisko, ministr dopravy i vládní legislativci ovšem kromě širokého záběru, který návrh má, zapochybovali také o tom, zda by měl být zákaz plošný.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Návrh zákazu jízdy kamionů v levém pruhu budí velké emoce

Občas to vypadá jako pohyb ledovců – kamion předjíždí jiný kamion, který jede jen nepatrně nižší rychlostí, zatímco za tím rychlejším se vytváří kolona zbržděných osobních aut. Pokud projde návrh, který předložila skupina poslanců ANO, KSČM a ČSSD, již by se to na českých dálnicích stávat nemělo. Zákaz jízdy v levém pruhu má platit v pracovní dny od 6 do 22 hodin pro vozidla nad 3,5 tuny a soupravy delší než sedm metrů.

„Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidiči jízdní  soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6.00  do 22.00 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychleji jedoucí vozidla.“

Poslanecký návrh na zákaz jízdy některých vozidel v levém pruhu

zákon č. 361/2000 Sb., § 36, odst. 5

Generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř si myslí, že není třeba přijímat nová pravidla. „Že dnes vidíme občas na dálnici, že dva kamiony se předjíždějí delší dobu a jsou podobně rychlé, to už jeden z nich porušuje stávající legislativu,“ řekl v Událostech, komentářích a dodal: „Pokud nebude na našich silnicích a dálnicích vidět policie, tak žádné pravidlo nikdy fungovat nebude.“

Jeden z předkladatelů zákona a poslanec Martin Kolovratník (ANO) s ním souhlasil, že policistů by na dálnicích mělo být víc. Návrh vnímá jako zahájení diskuse a vyzývá poslance k rychlé a věcné debatě o něm s tím, že nemá problém při jednání ustupovat a hledat kompromis. Například by se mu líbil slovenský model, kdy by sice platil plošný zákaz, ale při velkém rozdílu rychlostí by se kamiony předjet mohly. Připustil také možnost pevně ukotvených, avšak proměnlivých značek zákazu předjíždění kamionů na vybraných úsecích.

Přestože o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu hovořil v prosinci i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), vláda poslanecký návrh nepodpořila, i když ani nezavrhla.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře: Poslanec Kolovratník (ANO) a šéf sdružení dopravců Hromíř o předjíždění kamionů

Zákaz i pro osobní auta s přívěsem a sanitky 

Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO) poté, co vláda o novele jednala, upozornil na některé problémy, které by měli vzít poslanci do úvahy. Domnívá se, že by se zákaz tak, jak je zatím formulován, týkal i osobních automobilů s přívěsem či vozidel integrovaného záchranného systému.

Na to ostatně upozornil i materiál legislativní rady vlády, ze kterého ministři vycházeli. „Navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému,“ stálo v jejich předběžném stanovisku. Že by se zákaz týkal osobních aut s přívěsem, pokud je souprava delší než sedm metrů, i když váží méně než 3,5 tuny (přičemž maximální rychlost takové soupravy může být až 130 km/h), podle legislativců z návrhu vyplývá „zřejmě zcela nezamýšleně“.

Ministr dopravy Ťok již před jednáním kabinetu zapochyboval také o rozsahu zákazu jízdy v levém pruhu. „Bylo by také dobré, aby se ve sněmovně debatovalo o tom, jestli zákaz má být plošný, nebo selektivní pro některé úseky,“ uvedl. 

Podle legislativní rady vlády by se při plošném zákazu mohly v pravých pruzích tvořit souvislé kolony, které ztíží přejezdy automobilů z levého pruhu do odbočovacího pruhu z dálnice i najíždění na dálnici z připojovacího pruhu. 

S tím souhlasí i někteří opoziční politici. „Když zakážete kamionům předjíždět po celé délce, tak to bude znamenat, že všechny ty kamiony budou jezdit podle toho nejpomalejšího,“ řekl Ivan Adamec (ODS). Radim Fiala (SPD) by potom chtěl „rozlišit, jaké je roční období, jaký je výškový profil dálnice, kolik je tam pruhů a podobně“.

Diskusi podnítil kolaps na D1. Proti jsou dopravci i karavanisté

O zpřísnění pravidel pro jízdu kamionů na dálnicích se začalo hovořit po prosincovém kolapsu na D1. Tehdy nasněžilo a doprava zkolabovala, když se na kritická místa nemohla dostat údržba. K situaci přispělo zpoždění opravy u Humpolce, kde se i na počátku zimy jezdilo ve zúžených jízdních pruzích, silničáři a policisté ale upozorňovali i na chování řidičů nákladních vozidel. Kamiony v kolonách postávaly v celé šíři dálnice.

Záběry, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ukazují, že někteří řidiči zaplnili i únikovou uličku mezi dvěma proudy dalších kamionů. Na místě se dvěma pruhy tak stály vedle sebe nákladní vozy ve třech proudech a uvázl mezi nimi sypač.

„Je to podezřelé z pohledu toho, jak se tam kdo chová. Otázka je, jestli je to záležitost lokální, to znamená nějakého naštvaného řidiče, nebo je to záležitost, která je propracovanější,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Kvůli kolonám padlo i trestní oznámení. Jeho autor se domnívá, že řidiči kamionů dálnici blokovali úmyslně.

Zákaz jízdy v levém pruhu má však i své odpůrce. Odmítají ho Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. „Pokud bychom se bavili o totálním zákazu použití levého pruhu pro kamiony na naší dálniční síti, pak nevidím žádný důvod, aby řidiči kamionů nebo firmy platili mýto za používání dálnic,“ reagoval na úvahy o zákazu generální tajemník sdružení Hromíř.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák se potom domnívá, že pokud je někde potřeba zakázat jízdu kamionů v levém pruhu, bohatě k tomu postačí místní úprava provozu, tedy značka 22a zakazující předjíždění pro nákladní automobily. K odpůrcům patří i sdružení karavanistů, protože i jich by se zákaz, tak jak je formulován, týkal.