Rozhodující sekunda před nehodou je tady, co dělá řidič? Nic, telefonuje

Skoro při polovině dopravních nehod v Česku hraje roli nepozornost. Podle dlouhodobé hloubkové analýzy Centra dopravních nehod ji způsobuje únava, rutinní jízda, neznalost trasy ale hlavně takzvaná distrakce pozornosti, tedy situace, kdy řidič při jízdě dělá ještě něco jiného. Nejčastěji se věnuje mobilnímu telefonu. Jeho negativní vliv na jízdu se dá jednoduše změřit.

Video Události
video

Události: Téměř polovinu nehod způsobila nepozornost

Držení mobilního telefonu za jízdy je docela jasně definovaný přestupek, na který silniční zákon pamatuje tisícikorunovou blokovou pokutou a dvěma trestnými body, mnoho řidičů na to ale nedbá. Jenomže při používání mobilu při řízení nehrozí jenom pokuta. Mobily mají podíl na velkém množství dopravních nehod.

Na Fakultě dopravní ČVUT dokáží vliv používání mobilu i přesně změřit na simulátoru. Řidič na něm jede a náhle se před ním objeví překážka, konkrétně srnka. Prosté srovnání situací, kdy se člověk plně soustředí na jízdu, kdy telefonuje a kdy píše SMS – přičemž kamery zaznamenávají vektor jeho zraku – ukazuje, jak mobil „polyká“ rozhodující sekundy.

Když simulátor vyzkoušel redaktor ČT, vypočetl vývojář simulátoru Jan Válek rozdíl mezi plným soustředěním a situací, kdy telefonoval, na 1,2 sekundy. „Reakční doba se přibližně zdvojnásobila,“ upřesnil. Ještě násobně déle pak řidiči trvalo zareagovat, když se snažil za jízdy napsat SMS.

ČVUT zdaleka není jediná instituce, která se věnuje vlivu mobilu či jiných rozptýlení na pozornost. Takový výzkum proběhl například v Norsku a jeho závěry jsou podobné, jako tomu bylo u pražského testu. „Je patrné, že se reakční doba přibližně o jednu sekundu prodlužuje,“ shrnul dopravní psycholog Pavel Řezáč z Centra dopravního výzkumu.

Zatímco řidičům zákon výslovně zakazuje držet mobilní telefon, u chodců to tak jednoznačné není. Dopravní experti však vědí, že i jim hrozí nebezpečí. Lidem sledujícím na ulici prakticky jen displej se odborně říká smartphone zombie. Třeba v Německu proto zkoušeli umisťovat výstražná světla do země, kde si jich takový člověk spíše všimne.