Připojení k internetu má v současnosti 80 procent českých domácností. Za posledních pět let jejich počet narostl o 13 procent. Česko ale stále zaostává za evropským průměrem, který byl loni o sedm procentních bodů vyšší. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.
V Česku používají internet čtyři z pěti domácností, za EU ale stále zaostáváme
Počítače a internet se staly během posledních deseti let běžnou součástí života. Zatímco v roce 2008 měla počítač pouze každá druhá domácnost a připojení na internet čtyři domácnosti z deseti, v roce 2018 mají počítač už téměř čtyři pětiny českých domácností.
Podobné je to i s přístupem na internet. Aktuálně ho má 7,1 milionu Čechů starších 16 let, což je o 400 tisíc více než v roce 2016. Z rodin s dětmi a mladých rodin bez dětí jsou to téměř všechny (98 procent). Horší je situace u důchodců, kde má přístup na internet pouze o něco více než třetina lidí.
„Vybavenost domácností počítači a internetem přispívá k digitální gramotnosti obyvatelstva a je také důležitým ukazatelem toho, nakolik jsou lidé ochotní se do digitální společnosti zapojovat a jestli k tomu mají dostatečné finanční prostředky,“ uvedl statistický úřad.
Boom tabletů a rychlého internetu
V průběhu let došlo i k dramatickému rozšíření vysokorychlostního připojení k internetu. V případě počítačů se pak stává trendem přechod od stolních počítačů k těm přenosným. Největší boom zažívá v tomto ohledu používání tabletů, které oproti roku 2017 narostlo o třetinu.
Kromě počítačů navíc existuje celá řada jiných zařízení, které domácnosti používají k přístupu na internet. Vedle chytrého mobilního telefonu je to například chytrá televize, chytré hodinky nebo čtečky knih.
Mobilní telefon obecně používá 96 procent Čechů nad 16 let, chytrý telefon má 63 procent lidí. Hranici padesáti procent letos překročil i počet uživatelů sociálních sítí. Aktuálně je používá 4,5 milionu lidí, což je o 1,5 milionu více než v roce 2013. V posledních několika letech roste především podíl uživatelů z řad starších ročníků. Mladí už z velké části na sítích jsou.
Na internetu lidé nejvíc nakupují oblečení
Každý druhý Čech na internetu sleduje videa. Oblíbené jsou také internetové televize s podílem 26 procent. Sledování placených filmů, seriálů a jiných pořadů naopak zatím není v Česku příliš rozšířené. Službu v roce 2018 využívaly jen čtyři procenta obyvatel. Ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie je to vůbec nejnižší hodnota. Průměr EU je 17 procent.
Více než polovina lidí ale ráda nakupuje v internetových obchodech, nejvíce oblečení a obuv.„Oblečení a obuv nakupuje v e-shopech 19 procent mužů a 37 procent žen; 15 procent mužů dále nakupuje elektroniku, 14 procent sportovní potřeby a 13 procent jiné vybavení domácnosti. Dvacet čtyři procent žen nakupuje kosmetiku, 11 procent hračky a devět procent potraviny,“ uvedla Lenka Wichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
eGovernment lidé příliš nevyužívají
Nedílnou součástí digitální společnosti je i elektronizace veřejné správy. Vybavenost webovými stránkami je už na úřadech samozřejmostí. Častá je i možnost stáhnout si formuláře, z nichž některé nabízejí i možnost on-line vyplnění a odeslání. Už nyní umožňuje on-line podání z domova například Finanční správa nebo Česká správa sociálního zabezpečení. Drtivá většina populace (87 procent) ale zatím tuto možnost nevyužila.
19 procent lidí proto, že internet nepoužívají, další tři procenta lidí se domnívají, že k zaslání formuláře nemají dostatečné znalosti. Za 5 procent lidí vyřídil záležitost někdo jiný. Tři procenta osob neodeslala formulář, protože neměly elektronický podpis. Dvě procenta lidí pak chtěla formulář vyplnit, ale zjistili, že není on-line k dispozici. Pouze procento osob se obávalo o ochranu osobních údajů. 42 procent lidí žádný formulář vyplnit nepotřebovalo, 13 procent osob preferuje osobní kontakt s úřady.
Domácnosti nejčastěji nemají doma internet proto, že o něj nemají zájem nebo nemají dostatečné znalosti pro jeho používání. Většinou se jedná o domácnosti důchodců. Finanční náročnost hraje podle statistiků v pořízení internetu stále menší roli. Zatímco v roce 2011 tento důvod uvádělo třicet procent domácností bez internetu, postupem času klesl jejich podíl o třetinu.
V rámci České republiky je nejvyšší podíl domácností připojených k internetu v Praze (83 procent), nejnižší naopak v Olomouckém (72 procent), Libereckém a Ústeckém kraji (shodně 73 procent).
V mezinárodním srovnání je Česko pod průměrem EU. Více než 95 procent připojených domácností mají v Dánsku, Lucembursku a Nizozemsku. Naopak nejméně takových domácností je v Bulharsku (67 procent).