Dopravci našli triky, jak dostat víc peněz za slevy na jízdném

Události: Dopravci našli triky, jak dostat víc peněz za slevy na jízdném (zdroj: ČT24)

Od začátku září jezdí důchodci a studenti po Česku jen za čtvrtinu ceny. Zbytek za ně dopravcům platí stát. Některé společnosti, včetně státních Českých drah, ale počítají slevu způsobem, který je výhodný pro ně – a naopak nevýhodný pro stát. Ministerstvo dopravy teď dopravcům vzkázalo, že slevy bude proplácet jen u nejlevnějšího typu jízdenek. Chce navíc požádat ministerstvo financí o další peníze na kontroly.

České dráhy původně chtěly počítat slevy z tarifního jízdného. Například pro trasu z Ostravy do Prahy to je 480 korun, takže by studentovi nebo seniorovi prodaly jízdenku za 120 korun a dalších 360 korun by dostaly od státu.

Na této trase se přitom jezdí téměř výhradně za akční ceny – u ČD beze slevy většinou za 189 nebo 295 korun, a to podle času. 

České dráhy chtěly počítat slevy z tarifního jízdného
Zdroj: ČT24/ČD

Vozy první třídy bereme jako druhou třídu, vysvětluje RegioJet

Firma RegioJet zase poskytuje slevy i v tarifu Relax: vagony, ve kterých je tato třída, jsou přitom registrovány jako vozy „Ampz“ – tedy první třída. Vozy druhé třídy začínají písmenem „B“. Problém je v tom, že slevy mohou být poskytovány pouze ve vozech druhé třídy.  

„Nějaké technické označení vozu není vůči zákazníkovi příliš relevantní. Třída Relax je od počátku brána jako druhá třída, je to protějšek druhé třídy ve vlacích Pendolino,“ tvrdí mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet nabízí čtyři třídy, slevy platí ve třech z nich – Relax, Standard a Low-cost; jízdenka do třídy Relax je přitom obvykle zhruba o polovinu dražší než nejlevnější jízdenka. Po započtení slevy je rozdíl kolem dvaceti až třiceti korun. Pro cestujícího je rozdíl relativně malý, dopravce jej ale dostane proplacený celý. 

„Důvod je jednoduchý – chtějí maximalizovat své příjmy, což jim cenový výměr umožňuje. Pro dopravce je výhodnější, aby slevy počítali z vyšší ceny než doteď, což by mohlo vést ke zvýšení cen jízdného pro dospělé,“ upozorňuje redaktor webu Zdopravy.cz Jan Sůra. Konkurenční Leo Express poskytuje slevy jen ve své nejlevnější třídě Economy.  

  • ČESKÉ DRÁHY: 1. třída NE, 2. třída ANO
  • REGIOJET: Business NE, Relax ANO, Standard ANO, Low-cost ANO
  • LEO EXPRESS: Premium NE, Business NE, Economy ANO 

Podíváme se na to, slibuje ministr

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) po upozornění na nejasnosti zareagoval tak, že Českým drahám počítání slev podle vlastního klíče zakázal. I ostatním dopravcům vzkázal, že resort bude proplácet slevy jen u nejlevnějších možných jízdenek.

„My se na to musíme podívat. Jednoduché vodítko je, že slevu budeme určovat z nejnižšího aktuálního jízdného na té trase. Jinými slovy, pokud tam bude někdo jezdit jenom jedničku (vozy první třídy, pozn. red.), tak to platit nebudeme,“ řekl ministr Ťok. Jaká bude praxe, to ukážou zřejmě až další týdny, kdy dopravci začnou posílat faktury za poskytnuté slevy.

Vláda o zavedení slev pro studenty do 26 let a důchodce nad 65 let rozhodla letos v březnu, tedy v době, kdy byla v demisi. Hlavním cílem je podle ní zvýšení dostupnosti cestování pro skupiny obyvatel s obvykle nižšími příjmy. Zároveň chce zvýšit zájem o cestování mezi mladými. Stát plánuje, že za slevy zaplatí dopravcům téměř šest miliard korun.

  • Skupin cestujících, kteří mají na slevu nárok, je několik. Tou první jsou děti a mládež do 18 let. Od patnácti budou muset věk prokázat identifikačním průkazem s fotografií. Platný doklad budou předkládat taky studenti do šestadvaceti let. Dále na slevu mají nárok lidé, kterým je přes 65 let, a tak jako doposud zůstává sleva i držitelům průkazu ZTP.
  • Za nižší jízdné jezdí tito pasažéři od 1. září. V případě studentů nezáleží na tom, jestli je nebo není školní rok, a podstatné není ani to, zda cestují mezi bydlištěm a školou nebo po jiných trasách.
  • Ve vlacích ale nebude možné slevu uplatnit v první třídě – pouze ve druhé. A soukromé společnosti – například RegioJet nebo Leo Express – s ní počítají jen pro vybrané tarify. Jinak bude platit u všech dopravců a na všech pravidelných linkách – kromě spojů MHD, které nepřekročí hranice města.

První třída u ČD zdražila

Nové slevy naopak prodražily cestování v první třídě ve vlacích Českých drah. Zatímco dříve mohli důchodci i děti do 15 let cestovat v nejvyšší třídě až se slevou 50 procent, od září už musí zaplatit plnou cenu. Slevu bez ohledu na typ vozu zajišťoval státní výměr, nově už tato možnost není.

Na podobnou slevu mohli dosáhnout také senioři nad 65 let díky slevové aplikaci IN50, kterou nabízel dopravce v rámci svých slev. Důchodci tak mohli jezdit za poloviční jízdné v obou třídách. Při nových slevách však podle Českých drah tato sleva ztratila svůj význam, protože jsou platné pouze do vozů druhé třídy, a cestování v první třídě by tak pro seniory už nebylo tak výhodné.

Důchodci, kteří si pořídili slevovou aplikaci dříve, budou ještě moci využít zbývající část, kterou si zaplatili, nebo zažádat o její vrácení. Znovu však už tyto slevy nepořídí. Dříve zvýhodnění cestující tak musí ve vozech 1. třídy platit plnou cenu.

Nové slevy zavedla i některá města

Na vládní slevy reagovala úpravou cen také řada měst: Ze statutárních měst zavedlo nové slevy patnáct z nich. Slevu předplatných a/nebo jednorázových jízdenek zavedli v Brně, ve Zlíně, v Děčíně, Přerově nebo Teplicích. Levnější kupony mají nově například v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Chomutově nebo Jablonci nad Nisou.

V Pardubicích stojí zase celoroční jízdné seniory jen 30 korun. V Plzni se změny dotkly i žen na mateřské nebo rodičovské dovolené. V Havířově mají děti, mladiství a senioři MHD zadarmo. Praha se ke slevám připojí až od října.

Dalších jedenáct statutárních měst ceny nezměnilo. Například Olomouc, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Opava, Kladno, Most, Třinec nebo Mladá Boleslav se shodují, že zlevňovaly jízdné v předešlých letech. Karviná a Frýdek-Místek mají dopravu pro děti a seniory už dlouho zdarma.