Dopravci našli triky, jak dostat víc peněz za slevy na jízdném

6 minut
Události: Dopravci našli triky, jak dostat víc peněz za slevy na jízdném
Zdroj: ČT24

Od začátku září jezdí důchodci a studenti po Česku jen za čtvrtinu ceny. Zbytek za ně dopravcům platí stát. Některé společnosti, včetně státních Českých drah, ale počítají slevu způsobem, který je výhodný pro ně – a naopak nevýhodný pro stát. Ministerstvo dopravy teď dopravcům vzkázalo, že slevy bude proplácet jen u nejlevnějšího typu jízdenek. Chce navíc požádat ministerstvo financí o další peníze na kontroly.

České dráhy původně chtěly počítat slevy z tarifního jízdného. Například pro trasu z Ostravy do Prahy to je 480 korun, takže by studentovi nebo seniorovi prodaly jízdenku za 120 korun a dalších 360 korun by dostaly od státu.

Na této trase se přitom jezdí téměř výhradně za akční ceny – u ČD beze slevy většinou za 189 nebo 295 korun, a to podle času. 

České dráhy chtěly počítat slevy z tarifního jízdného
Zdroj: ČT24/ČD

Vozy první třídy bereme jako druhou třídu, vysvětluje RegioJet

Firma RegioJet zase poskytuje slevy i v tarifu Relax: vagony, ve kterých je tato třída, jsou přitom registrovány jako vozy „Ampz“ – tedy první třída. Vozy druhé třídy začínají písmenem „B“. Problém je v tom, že slevy mohou být poskytovány pouze ve vozech druhé třídy.  

„Nějaké technické označení vozu není vůči zákazníkovi příliš relevantní. Třída Relax je od počátku brána jako druhá třída, je to protějšek druhé třídy ve vlacích Pendolino,“ tvrdí mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet nabízí čtyři třídy, slevy platí ve třech z nich – Relax, Standard a Low-cost; jízdenka do třídy Relax je přitom obvykle zhruba o polovinu dražší než nejlevnější jízdenka. Po započtení slevy je rozdíl kolem dvaceti až třiceti korun. Pro cestujícího je rozdíl relativně malý, dopravce jej ale dostane proplacený celý. 

„Důvod je jednoduchý – chtějí maximalizovat své příjmy, což jim cenový výměr umožňuje. Pro dopravce je výhodnější, aby slevy počítali z vyšší ceny než doteď, což by mohlo vést ke zvýšení cen jízdného pro dospělé,“ upozorňuje redaktor webu Zdopravy.cz Jan Sůra. Konkurenční Leo Express poskytuje slevy jen ve své nejlevnější třídě Economy.  

  • ČESKÉ DRÁHY: 1. třída NE, 2. třída ANO
  • REGIOJET: Business NE, Relax ANO, Standard ANO, Low-cost ANO
  • LEO EXPRESS: Premium NE, Business NE, Economy ANO 

Podíváme se na to, slibuje ministr

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) po upozornění na nejasnosti zareagoval tak, že Českým drahám počítání slev podle vlastního klíče zakázal. I ostatním dopravcům vzkázal, že resort bude proplácet slevy jen u nejlevnějších možných jízdenek.

„My se na to musíme podívat. Jednoduché vodítko je, že slevu budeme určovat z nejnižšího aktuálního jízdného na té trase. Jinými slovy, pokud tam bude někdo jezdit jenom jedničku (vozy první třídy, pozn. red.), tak to platit nebudeme,“ řekl ministr Ťok. Jaká bude praxe, to ukážou zřejmě až další týdny, kdy dopravci začnou posílat faktury za poskytnuté slevy.

Vláda o zavedení slev pro studenty do 26 let a důchodce nad 65 let rozhodla letos v březnu, tedy v době, kdy byla v demisi. Hlavním cílem je podle ní zvýšení dostupnosti cestování pro skupiny obyvatel s obvykle nižšími příjmy. Zároveň chce zvýšit zájem o cestování mezi mladými. Stát plánuje, že za slevy zaplatí dopravcům téměř šest miliard korun.

  • Skupin cestujících, kteří mají na slevu nárok, je několik. Tou první jsou děti a mládež do 18 let. Od patnácti budou muset věk prokázat identifikačním průkazem s fotografií. Platný doklad budou předkládat taky studenti do šestadvaceti let. Dále na slevu mají nárok lidé, kterým je přes 65 let, a tak jako doposud zůstává sleva i držitelům průkazu ZTP.
  • Za nižší jízdné jezdí tito pasažéři od 1. září. V případě studentů nezáleží na tom, jestli je nebo není školní rok, a podstatné není ani to, zda cestují mezi bydlištěm a školou nebo po jiných trasách.
  • Ve vlacích ale nebude možné slevu uplatnit v první třídě – pouze ve druhé. A soukromé společnosti – například RegioJet nebo Leo Express – s ní počítají jen pro vybrané tarify. Jinak bude platit u všech dopravců a na všech pravidelných linkách – kromě spojů MHD, které nepřekročí hranice města.

První třída u ČD zdražila

Nové slevy naopak prodražily cestování v první třídě ve vlacích Českých drah. Zatímco dříve mohli důchodci i děti do 15 let cestovat v nejvyšší třídě až se slevou 50 procent, od září už musí zaplatit plnou cenu. Slevu bez ohledu na typ vozu zajišťoval státní výměr, nově už tato možnost není.

Na podobnou slevu mohli dosáhnout také senioři nad 65 let díky slevové aplikaci IN50, kterou nabízel dopravce v rámci svých slev. Důchodci tak mohli jezdit za poloviční jízdné v obou třídách. Při nových slevách však podle Českých drah tato sleva ztratila svůj význam, protože jsou platné pouze do vozů druhé třídy, a cestování v první třídě by tak pro seniory už nebylo tak výhodné.

Důchodci, kteří si pořídili slevovou aplikaci dříve, budou ještě moci využít zbývající část, kterou si zaplatili, nebo zažádat o její vrácení. Znovu však už tyto slevy nepořídí. Dříve zvýhodnění cestující tak musí ve vozech 1. třídy platit plnou cenu.

Nové slevy zavedla i některá města

Na vládní slevy reagovala úpravou cen také řada měst: Ze statutárních měst zavedlo nové slevy patnáct z nich. Slevu předplatných a/nebo jednorázových jízdenek zavedli v Brně, ve Zlíně, v Děčíně, Přerově nebo Teplicích. Levnější kupony mají nově například v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Chomutově nebo Jablonci nad Nisou.

V Pardubicích stojí zase celoroční jízdné seniory jen 30 korun. V Plzni se změny dotkly i žen na mateřské nebo rodičovské dovolené. V Havířově mají děti, mladiství a senioři MHD zadarmo. Praha se ke slevám připojí až od října.

Dalších jedenáct statutárních měst ceny nezměnilo. Například Olomouc, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Opava, Kladno, Most, Třinec nebo Mladá Boleslav se shodují, že zlevňovaly jízdné v předešlých letech. Karviná a Frýdek-Místek mají dopravu pro děti a seniory už dlouho zdarma.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...