Ještě novější spojení. Z Vršovic do Hostivaře povede čtyřkolejka, nahradí dvě staré tratě

Čtyřkolejná přeložka, zrychlení, stavba dvou nových zastávek a zrušení jedné stávající. Takový výsledek má mít jedna z největších železničních staveb posledních let – rekonstrukce úseku mezi nádražími Hostivař a Vršovice v jihovýchodní části Prahy. Správa železniční dopravní cesty ji nyní oficiálně zahájila, hotovo by mělo být na podzim 2021. Stavba přijde státní organizaci na 4,4 miliardy korun.

Tím, čím bylo nové spojení pro vlaky odjíždějící z Prahy na východ a na sever, má být přeložka Vršovice–Hostivař pro ty, kteří jedou na jih. Kromě dopravy směrem na Tábor, České Budějovice a do Rakouska bude významná i pro vlaky, které míří pouze do Uhříněvsi, kde je velké kontejnerové překladiště.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) stavba posílí i význam železnice v metropolitní dopravě a měla by usnadnit dopravu více než čtyřiceti tisíc cestujících, kteří denně cestují do hlavního města za prací. 

Vlaky pojedou až 120 kilometrů za hodinu

Unikátní na celém projektu je, že i když se rekonstruuje železniční trať mezi Hostivaří a Vršovicemi, nejde z větší části o trať, po které dnes jezdí osobní vlaky. Nynější oblouk přes Strašnice totiž zanikne včetně strašnické zastávky. Místo toho budou všechny vlaky včetně osobních jezdit tudy, kudy dnes vede nákladní trať z Malešic do Vršovic – podél bývalého vršovického seřaďovacího nádraží. 

Zrušenou strašnickou zastávku potom nahradí dvě nové – Zahradní Město a Eden. „Nová stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu, umístěná nedaleko fotbalového stadionu, se stanou důležitými přestupními uzly na městskou hromadnou dopravu,“ dodal generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.

Součástí stavby je také rekonstrukce vršovického nádraží, kde by mělo vzniknout nové bezbariérové nástupiště. Zároveň bude podle plánů železničářů prodloužen stávající podchod pod kolejištěm směrem k Bartoškově ulici v Praze-Nuslích.

Protože přeložka nahradí stávající osobní trať z Hostivaře i nákladní z Malešic, bude čtyřkolejná. S délkou deseti kilometrů (počítáno od hostivařského nádraží po Vinohradské tunely) půjde o první delší čtyřkolejný úsek v Česku. Vlaky se na trase do Hostivaře rozjedou až 120kilometrovou rychlostí.

Uzavírky ulic, malé železniční výluky

Letos přijdou na řadu přípravné práce včetně demolice několika mostů. Ačkoli se práce stávající osobní trati dotknou jen málo, bez dopravních omezení se rekonstrukce neobejde. Již nyní o tom vědí své řidiči, kteří chtějí projet ulicí V Korytech ze Zahradního Města na Průběžnou. Ulice je kvůli rekonstrukci železničního mostu od července do září uzavřena. Není to přitom jediný viadukt v tomto úseku, další vede přes ulici U Vršovického hřbitova.

Na konci srpna (od 25. do 27.) bude i železniční výluka, některé osobní vlaky pojedou z Hostivaře na hlavní nádraží po nákladní trati přes Malešice a Libeň, neobslouží tedy zastávku Strašnice ani vršovické nádraží. Další omezení budou závislá na průběhu prací.

Koridor ještě zdaleka není hotový

Úsek Vršovice–Hostivař je součástí IV. tranzitního železničního koridoru. Ten vede z česko-německých hranic u Děčína přes Ústí nad Labem, Prahu a České Budějovice na česko-rakouské hranice u Horního Dvořiště. Jeho severní část je ale souběžná s prvním koridorem, modernizací proto prošla již v minulém desetiletí.

Trať u Veselí nad Lužnicí před modernizací
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Na trati z Prahy na jih se začalo pracovat na počátku století, nejprve prošly rekonstrukcí úseky z Českých Budějovic na hranice a z pražské Uhříněvsi do Benešova. Oba úseky zůstaly v původní stopě, vlaky tedy nemohly výrazně zrychlit. Jižně od Českých Budějovic navíc zůstala trať jednokolejná.

Po roce 2006 proběhla také modernizace dvanácti kilometrů u Tábora, rozsáhlejší práce mezi Benešovem a Českými Budějovicemi ale začaly až po roce 2009. V tomto úseku vznikla a ještě vznikne řada přeložek a trať dostává druhou kolej. Rekonstrukce přitom zdaleka není hotová. Letos se začalo pracovat mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora a také mezi Dynínem a Ševětínem, příští rok začne modernizace devíti kilometrů severně od Soběslavi.

Zahradnický tunel patří k nejnáročnějším stavbám na IV. koridoru
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

I potom ještě zůstane v původní jednokolejné podobě více než dvacetikilometrový úsek severně od Českých Budějovic, kde má vzniknout přeložka s dlouhými tunely. O této variantě však rozhodlo ministerstvo dopravy až letos, příprava stavby tedy potrvá ještě dlouho.

Na úsecích již modernizovaných se většinou zvýšila rychlost z původní stovky až na 160 km/h, severně od Budějovic ale vlaky musí zpomalit na 90 km/h. Mezi Prahou a Benešovem se maximální rychlost pohybuje mezi 80 a 120 km/h s výjimkou krátkých rychlejších úseků na okraji Prahy. Mezi Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm se jezdí převážně 70kilometrovou rychlostí.

Na Táborsku se IV. železniční koridor kříží s dálnicí D3
Zdroj: Václav Pancer/ČTK
  • Praha hl. n. (Vršovice) – Praha-Hostivař (7 km): rekonstrukce právě začíná, cena 4,4 mld. Kč
  • nádraží Hostivař (2 km): 2014–2016, cena 1,2 mld. Kč
  • Praha-Hostivař – Strančice (18 km): 2005–2008, cena 502 mil. Kč
  • Strančice – Benešov (24 km): 2007–2010, cena 3,8 mld. Kč
  • Benešov – Votice (18 km): 2009–2013, cena 6,8 mld. Kč
  • Votice – Sudoměřice (20 km): začala 2018, cena 7,2 mld. Kč
  • Sudoměřice – Tábor (11 km): 2013–2016, cena 1,9 mld. Kč
  • Tábor, včetně nádraží – Doubí u Tábora (12 km): 2006–2009, cena 2,8 mld. Kč
  • Doubí u Tábora – Soběslav (9 km): zatím nezačala
  • Soběslav – Veselí nad Lužnicí (6 km): 2014–2015, cena 1,3 mld. Kč
  • Veselí nad Lužnicí – Horusice (5 km): 2013–2015, cena 1,9 mld. Kč
  • Horusice – Dynín (4 km): 2014–2016, cena 997 mil. Kč
  • Dynín – Ševětín (4 km): začala 2018, cena 629 mil. Kč
  • Ševětín – Nemanice (22 km): zatím nezačala
  • Nemanice – České Budějovice, včetně nádraží (3 km): 2011–2014, cena 713 mil. Kč
  • České Budějovice – Horní Dvořiště, st. hr. (38 km): 2003–2005 (elektizace), 2007–2009 (dílčí modernizace trati), cena 1,4 mld. Kč
  • poznámka: ceny nelze absolutně srovnávat vzhledem k rozdílnému počtu stanic a zastávek v jednotlivých úsecích a dalším odlišnostem – přeložkám, tunelům apod.
  • zdroje: ČTK, SŽDC, stránky dodavatelů, Wikipedie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Odborníci letos řešili už přes osm desítek podezření na otravu houbami

Toxikologické informační středisko od června eviduje už přes osmdesát případů otravy nebo podezření na otravu houbami. Polovinu případů tvořily děti. Podle zjištění České televize se lidé nejčastěji potýkali s problémy způsobenými nesprávným skladováním nebo úpravou běžně jedlých druhů.
před 12 mminutami

Dva měsíce před volbami přišli do Událostí, komentářů zástupci sedmi uskupení

Dva měsíce před sněmovními volbami se ve speciálním vydání Událostí, komentářů s moderátorkou Janou Peroutkovou sešli zástupci stran a hnutí, které mají dle průzkumů šanci dostat se do sněmovny. O obraně, rozpočtu, zdravotnictví či bydlení přišli debatovat Radek Vondráček (ANO), Marek Benda (ODS), Tomio Okamura (SPD), Michaela Šebelová (STAN), Zdeněk Hřib (Piráti), Kateřina Konečná (KSČM) a Boris Šťastný (Motoristé).
před 8 hhodinami

Nové studně budou levnější, u odborníků však novela budí spíše rozpaky

Ze tří stovek korun se poplatek za povolení studny loni v červenci zvýšil na deset tisíc korun, letos od srpna pak klesl na pět tisíc korun. Je to jeden z výsledků stavební novely, letos už páté. Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě však tvrdí, že se v předpisu nadále těžko orientuje i odborník a uvítala by komplexní pozměňovací návrh. To ministerstvo pro místní rozvoj odmítá.
před 9 hhodinami

Státní rozpočet v červenci skončil v deficitu 168,2 miliardy korun

Schodek státního rozpočtu za prvních sedm měsíců letošního roku dosáhl 168,2 miliardy korun, uvedlo ministerstvo financí. Výsledek hospodaření státu za sedm měsíců je tak nejnižší od začátku pandemie covidu-19, zároveň je ale šestý nejhlubší od vzniku Česka. Loni stát za stejné období roku hospodařil se schodkem 192,3 miliardy.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Bitcoinový audit podle Decroix ukazuje, že ministerstvo nic netají

Externí audit bitcoinového daru podle ministryně spravedlnosti Evy Decroix (ODS) ukazuje, že její resort netají žádná zjištění, která by nechtěl publikovat. První část auditu je již zveřejněná a na konci srpna bude pak známá jeho kompletní verze. Podle opozice nezjistil nic nového. Koaliční partneři chtějí počkat na celkové dokončení a zároveň žádají prošetření celé transakce, zda nedošlo k trestnému činu.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Výše sankce za předčasný konec u dodavatele energií podléhá nově limitu

Dodavatelé energií budou od pátku pokutovat zákazníky, kteří předčasně ukončí smlouvu, podle nových pravidel. Sankce bude nově představovat až čtyřicet procent z částky, kterou by zákazníci jinak zaplatili při trvání smlouvy do jejího konce. Dosud se dodavatelé museli řídit pouze zásadou přiměřenosti. Počítá s tím novela energetického zákona, která upravuje i některé další podmínky ve vztahu mezi obchodníky a spotřebiteli. Novela také posílila některé kompetence Energetického regulačního úřadu (ERÚ).
před 14 hhodinami

Policie dočasně vypnula systém identifikace obličejů na ruzyňském letišti

Policie v pátek dočasně vypnula systém automatické detekce obličejů na pražském Letišti Václava Havla. Důvodem je nová evropská legislativa o umělé inteligenci (AI). Systém fungoval od roku 2019 a pomohl zadržet 155 hledaných osob.
před 17 hhodinami

Úprava pravidel otevírá dveře vysokým dřevostavbám

V Česku bylo v roce 2024 postaveno více než čtrnáct tisíc rodinných domů, z nichž 1906 byly dřevostavby. To odpovídá podílu 13,6 procenta. Ze dřeva lze ale stavět i veřejné budovy, školy či bytové domy. Konkrétně těch ovšem v Česku zatím vzniká jen velmi málo. Navrhování vícepodlažních dřevěných staveb má za cíl zjednodušit úprava stavební normy, jež vstoupila v platnost prvního srpna.
před 19 hhodinami
Načítání...