Ještě novější spojení. Z Vršovic do Hostivaře povede čtyřkolejka, nahradí dvě staré tratě

Čtyřkolejná přeložka, zrychlení, stavba dvou nových zastávek a zrušení jedné stávající. Takový výsledek má mít jedna z největších železničních staveb posledních let – rekonstrukce úseku mezi nádražími Hostivař a Vršovice v jihovýchodní části Prahy. Správa železniční dopravní cesty ji nyní oficiálně zahájila, hotovo by mělo být na podzim 2021. Stavba přijde státní organizaci na 4,4 miliardy korun.

Tím, čím bylo nové spojení pro vlaky odjíždějící z Prahy na východ a na sever, má být přeložka Vršovice–Hostivař pro ty, kteří jedou na jih. Kromě dopravy směrem na Tábor, České Budějovice a do Rakouska bude významná i pro vlaky, které míří pouze do Uhříněvsi, kde je velké kontejnerové překladiště.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) stavba posílí i význam železnice v metropolitní dopravě a měla by usnadnit dopravu více než čtyřiceti tisíc cestujících, kteří denně cestují do hlavního města za prací. 

Vlaky pojedou až 120 kilometrů za hodinu

Unikátní na celém projektu je, že i když se rekonstruuje železniční trať mezi Hostivaří a Vršovicemi, nejde z větší části o trať, po které dnes jezdí osobní vlaky. Nynější oblouk přes Strašnice totiž zanikne včetně strašnické zastávky. Místo toho budou všechny vlaky včetně osobních jezdit tudy, kudy dnes vede nákladní trať z Malešic do Vršovic – podél bývalého vršovického seřaďovacího nádraží. 

Zrušenou strašnickou zastávku potom nahradí dvě nové – Zahradní Město a Eden. „Nová stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu, umístěná nedaleko fotbalového stadionu, se stanou důležitými přestupními uzly na městskou hromadnou dopravu,“ dodal generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.

Součástí stavby je také rekonstrukce vršovického nádraží, kde by mělo vzniknout nové bezbariérové nástupiště. Zároveň bude podle plánů železničářů prodloužen stávající podchod pod kolejištěm směrem k Bartoškově ulici v Praze-Nuslích.

Protože přeložka nahradí stávající osobní trať z Hostivaře i nákladní z Malešic, bude čtyřkolejná. S délkou deseti kilometrů (počítáno od hostivařského nádraží po Vinohradské tunely) půjde o první delší čtyřkolejný úsek v Česku. Vlaky se na trase do Hostivaře rozjedou až 120kilometrovou rychlostí.

Uzavírky ulic, malé železniční výluky

Letos přijdou na řadu přípravné práce včetně demolice několika mostů. Ačkoli se práce stávající osobní trati dotknou jen málo, bez dopravních omezení se rekonstrukce neobejde. Již nyní o tom vědí své řidiči, kteří chtějí projet ulicí V Korytech ze Zahradního Města na Průběžnou. Ulice je kvůli rekonstrukci železničního mostu od července do září uzavřena. Není to přitom jediný viadukt v tomto úseku, další vede přes ulici U Vršovického hřbitova.

Na konci srpna (od 25. do 27.) bude i železniční výluka, některé osobní vlaky pojedou z Hostivaře na hlavní nádraží po nákladní trati přes Malešice a Libeň, neobslouží tedy zastávku Strašnice ani vršovické nádraží. Další omezení budou závislá na průběhu prací.

Koridor ještě zdaleka není hotový

Úsek Vršovice–Hostivař je součástí IV. tranzitního železničního koridoru. Ten vede z česko-německých hranic u Děčína přes Ústí nad Labem, Prahu a České Budějovice na česko-rakouské hranice u Horního Dvořiště. Jeho severní část je ale souběžná s prvním koridorem, modernizací proto prošla již v minulém desetiletí.

Trať u Veselí nad Lužnicí před modernizací
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Na trati z Prahy na jih se začalo pracovat na počátku století, nejprve prošly rekonstrukcí úseky z Českých Budějovic na hranice a z pražské Uhříněvsi do Benešova. Oba úseky zůstaly v původní stopě, vlaky tedy nemohly výrazně zrychlit. Jižně od Českých Budějovic navíc zůstala trať jednokolejná.

Po roce 2006 proběhla také modernizace dvanácti kilometrů u Tábora, rozsáhlejší práce mezi Benešovem a Českými Budějovicemi ale začaly až po roce 2009. V tomto úseku vznikla a ještě vznikne řada přeložek a trať dostává druhou kolej. Rekonstrukce přitom zdaleka není hotová. Letos se začalo pracovat mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora a také mezi Dynínem a Ševětínem, příští rok začne modernizace devíti kilometrů severně od Soběslavi.

Zahradnický tunel patří k nejnáročnějším stavbám na IV. koridoru
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

I potom ještě zůstane v původní jednokolejné podobě více než dvacetikilometrový úsek severně od Českých Budějovic, kde má vzniknout přeložka s dlouhými tunely. O této variantě však rozhodlo ministerstvo dopravy až letos, příprava stavby tedy potrvá ještě dlouho.

Na úsecích již modernizovaných se většinou zvýšila rychlost z původní stovky až na 160 km/h, severně od Budějovic ale vlaky musí zpomalit na 90 km/h. Mezi Prahou a Benešovem se maximální rychlost pohybuje mezi 80 a 120 km/h s výjimkou krátkých rychlejších úseků na okraji Prahy. Mezi Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm se jezdí převážně 70kilometrovou rychlostí.

Na Táborsku se IV. železniční koridor kříží s dálnicí D3
Zdroj: Václav Pancer/ČTK
  • Praha hl. n. (Vršovice) – Praha-Hostivař (7 km): rekonstrukce právě začíná, cena 4,4 mld. Kč
  • nádraží Hostivař (2 km): 2014–2016, cena 1,2 mld. Kč
  • Praha-Hostivař – Strančice (18 km): 2005–2008, cena 502 mil. Kč
  • Strančice – Benešov (24 km): 2007–2010, cena 3,8 mld. Kč
  • Benešov – Votice (18 km): 2009–2013, cena 6,8 mld. Kč
  • Votice – Sudoměřice (20 km): začala 2018, cena 7,2 mld. Kč
  • Sudoměřice – Tábor (11 km): 2013–2016, cena 1,9 mld. Kč
  • Tábor, včetně nádraží – Doubí u Tábora (12 km): 2006–2009, cena 2,8 mld. Kč
  • Doubí u Tábora – Soběslav (9 km): zatím nezačala
  • Soběslav – Veselí nad Lužnicí (6 km): 2014–2015, cena 1,3 mld. Kč
  • Veselí nad Lužnicí – Horusice (5 km): 2013–2015, cena 1,9 mld. Kč
  • Horusice – Dynín (4 km): 2014–2016, cena 997 mil. Kč
  • Dynín – Ševětín (4 km): začala 2018, cena 629 mil. Kč
  • Ševětín – Nemanice (22 km): zatím nezačala
  • Nemanice – České Budějovice, včetně nádraží (3 km): 2011–2014, cena 713 mil. Kč
  • České Budějovice – Horní Dvořiště, st. hr. (38 km): 2003–2005 (elektizace), 2007–2009 (dílčí modernizace trati), cena 1,4 mld. Kč
  • poznámka: ceny nelze absolutně srovnávat vzhledem k rozdílnému počtu stanic a zastávek v jednotlivých úsecích a dalším odlišnostem – přeložkám, tunelům apod.
  • zdroje: ČTK, SŽDC, stránky dodavatelů, Wikipedie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Moravy a ve Slezsku hrozí k večeru bouřky

Na severu Moravy a ve Slezsku v neděli odpoledne a večer hrozí silné bouřky s kroupami a přívalovým deštěm, varoval Český hydrometeorologický ústav. V pondělí odpoledne na jihu Moravy teploty porostou až k 32 stupňům Celsia, doplnil.
11:26Aktualizovánopřed 51 mminutami

Snažíme se USA vysvětlit, jak cla poškodí průmysl obou stran, přiblížil Vlček

Po oznámení třicetiprocentních cel Spojenými státy pro dovoz z Evropské unie zůstává pro sedmadvacítku prioritou dohoda. Součástí strategie je podle českého ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) také věcně na číslech vysvětlovat, jak může zavedení tarifů poškodit průmysl Unie i USA. Řekl to České televizi na pracovní cestě po Asii.
před 54 mminutami

Ostatky tří odbojářů se mají dočkat důstojnějšího uložení

Tři členové protikomunistického odboje – Karel Sabela, Miloslav Jebavý a Vilém Sok, byli před 76 lety zavražděni v pankrácké věznici a jejich těla bez vědomí rodin pohřbena do šachtového hrobu na pražském Ďáblickém hřbitově. Vláda nyní schválila jejich exhumaci, aby mohli být uloženi k důstojnému odpočinku.
před 1 hhodinou

Čeští hasiči odletěli pomáhat do zaplavených oblastí Texasu

Do amerického Texasu odcestovalo šestnáct českých hasičů z USAR týmu, kteří budou v místech zasažených ničivými povodněmi pomáhat s pátráním po pohřešovaných lidech, informovala mluvčí hasičů Klára Ochmanová. Česká skupina je podle ní jediným zahraničním týmem, který v této souvislosti do Spojených států zamířil. Budou tam pět až sedm dní.
před 4 hhodinami

ČVUT bude rozvíjet technologie a produkty, které ulehčují život seniorům

Efektivněji zapojit technologie do péče o seniory a znevýhodněné – to je cílem evropského projektu, který čtyři roky povede pražské ČVUT. Reaguje i na nedostatek lidí v sociální péči a omezenou dostupnost služeb, díky nimž můžou lidé také v pokročilém věku zůstávat doma. V jeho rámci jde tak o sjednocení roztříštěných technologií a standardizaci výrobků, které se v sociální péči používají. Projekt reaguje na skutečnost, že podle Eurostatu bude v roce 2050 třetina obyvatel Evropské unie starších 65 let.
před 4 hhodinami

Rozvoj fotovoltaiky po letech růstu zpomalil

Rozvoj fotovoltaiky po několika letech růstu zpomaluje. Potvrzují to nová čísla Solární asociace, podle které se letos v prvním pololetí připojilo k síti 13 tisíc elektráren s výkonem 357 megawattů. Oproti loňsku je o čtvrtinu menší. Podle asociace ovšem přijde nárůst na podzim s účinností nového zákona.
před 6 hhodinami

Program pro sedmnáctileté řidiče pod dohledem se osvědčil

Řidičský průkaz už získalo víc než pětatřicet tisíc sedmnáctiletých. Jedenáct tisíc z nich od začátku roku a zájem podle ministerstva dopravy narůstá. Program, který umožňuje nezletilým řídit pod dohledem mentora, se osvědčil i podle policie, nehodu letos zavinilo jen osm takto mladých šoférů. Žadatele neodrazují ani ceny – nejvíce zaplatí v Praze, průměrná cena kurzu zde činí 25 400 korun. Naopak nejnižší jsou v Plzeňském kraji.
před 17 hhodinami

Turisté se navzdory válce vrací na západ Ukrajiny, úřady to nedoporučují

Rusko pokračuje v masivních útocích na Ukrajinu, výbuchy se ozývaly v Charkově, Moskva ovšem udeřila i na západě země. Donedávna přitom agresor cílil na východ a jih Ukrajiny, západ zůstával až na výjimky větších útoků ušetřen. Také proto se tam v minulých měsících začali vracet zahraniční turisté. České úřady to ale nadále nedoporučují. V Koločavě natáčel štáb ČT se zpravodajkou Darjou Stomatovou.
před 17 hhodinami
Načítání...