Ještě novější spojení. Z Vršovic do Hostivaře povede čtyřkolejka, nahradí dvě staré tratě

Čtyřkolejná přeložka, zrychlení, stavba dvou nových zastávek a zrušení jedné stávající. Takový výsledek má mít jedna z největších železničních staveb posledních let – rekonstrukce úseku mezi nádražími Hostivař a Vršovice v jihovýchodní části Prahy. Správa železniční dopravní cesty ji nyní oficiálně zahájila, hotovo by mělo být na podzim 2021. Stavba přijde státní organizaci na 4,4 miliardy korun.

Tím, čím bylo nové spojení pro vlaky odjíždějící z Prahy na východ a na sever, má být přeložka Vršovice–Hostivař pro ty, kteří jedou na jih. Kromě dopravy směrem na Tábor, České Budějovice a do Rakouska bude významná i pro vlaky, které míří pouze do Uhříněvsi, kde je velké kontejnerové překladiště.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) stavba posílí i význam železnice v metropolitní dopravě a měla by usnadnit dopravu více než čtyřiceti tisíc cestujících, kteří denně cestují do hlavního města za prací. 

Vlaky pojedou až 120 kilometrů za hodinu

Unikátní na celém projektu je, že i když se rekonstruuje železniční trať mezi Hostivaří a Vršovicemi, nejde z větší části o trať, po které dnes jezdí osobní vlaky. Nynější oblouk přes Strašnice totiž zanikne včetně strašnické zastávky. Místo toho budou všechny vlaky včetně osobních jezdit tudy, kudy dnes vede nákladní trať z Malešic do Vršovic – podél bývalého vršovického seřaďovacího nádraží. 

Zrušenou strašnickou zastávku potom nahradí dvě nové – Zahradní Město a Eden. „Nová stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu, umístěná nedaleko fotbalového stadionu, se stanou důležitými přestupními uzly na městskou hromadnou dopravu,“ dodal generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.

Součástí stavby je také rekonstrukce vršovického nádraží, kde by mělo vzniknout nové bezbariérové nástupiště. Zároveň bude podle plánů železničářů prodloužen stávající podchod pod kolejištěm směrem k Bartoškově ulici v Praze-Nuslích.

Protože přeložka nahradí stávající osobní trať z Hostivaře i nákladní z Malešic, bude čtyřkolejná. S délkou deseti kilometrů (počítáno od hostivařského nádraží po Vinohradské tunely) půjde o první delší čtyřkolejný úsek v Česku. Vlaky se na trase do Hostivaře rozjedou až 120kilometrovou rychlostí.

Uzavírky ulic, malé železniční výluky

Letos přijdou na řadu přípravné práce včetně demolice několika mostů. Ačkoli se práce stávající osobní trati dotknou jen málo, bez dopravních omezení se rekonstrukce neobejde. Již nyní o tom vědí své řidiči, kteří chtějí projet ulicí V Korytech ze Zahradního Města na Průběžnou. Ulice je kvůli rekonstrukci železničního mostu od července do září uzavřena. Není to přitom jediný viadukt v tomto úseku, další vede přes ulici U Vršovického hřbitova.

Na konci srpna (od 25. do 27.) bude i železniční výluka, některé osobní vlaky pojedou z Hostivaře na hlavní nádraží po nákladní trati přes Malešice a Libeň, neobslouží tedy zastávku Strašnice ani vršovické nádraží. Další omezení budou závislá na průběhu prací.

Koridor ještě zdaleka není hotový

Úsek Vršovice–Hostivař je součástí IV. tranzitního železničního koridoru. Ten vede z česko-německých hranic u Děčína přes Ústí nad Labem, Prahu a České Budějovice na česko-rakouské hranice u Horního Dvořiště. Jeho severní část je ale souběžná s prvním koridorem, modernizací proto prošla již v minulém desetiletí.

Trať u Veselí nad Lužnicí před modernizací
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Na trati z Prahy na jih se začalo pracovat na počátku století, nejprve prošly rekonstrukcí úseky z Českých Budějovic na hranice a z pražské Uhříněvsi do Benešova. Oba úseky zůstaly v původní stopě, vlaky tedy nemohly výrazně zrychlit. Jižně od Českých Budějovic navíc zůstala trať jednokolejná.

Po roce 2006 proběhla také modernizace dvanácti kilometrů u Tábora, rozsáhlejší práce mezi Benešovem a Českými Budějovicemi ale začaly až po roce 2009. V tomto úseku vznikla a ještě vznikne řada přeložek a trať dostává druhou kolej. Rekonstrukce přitom zdaleka není hotová. Letos se začalo pracovat mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora a také mezi Dynínem a Ševětínem, příští rok začne modernizace devíti kilometrů severně od Soběslavi.

Zahradnický tunel patří k nejnáročnějším stavbám na IV. koridoru
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

I potom ještě zůstane v původní jednokolejné podobě více než dvacetikilometrový úsek severně od Českých Budějovic, kde má vzniknout přeložka s dlouhými tunely. O této variantě však rozhodlo ministerstvo dopravy až letos, příprava stavby tedy potrvá ještě dlouho.

Na úsecích již modernizovaných se většinou zvýšila rychlost z původní stovky až na 160 km/h, severně od Budějovic ale vlaky musí zpomalit na 90 km/h. Mezi Prahou a Benešovem se maximální rychlost pohybuje mezi 80 a 120 km/h s výjimkou krátkých rychlejších úseků na okraji Prahy. Mezi Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm se jezdí převážně 70kilometrovou rychlostí.

Na Táborsku se IV. železniční koridor kříží s dálnicí D3
Zdroj: Václav Pancer/ČTK
  • Praha hl. n. (Vršovice) – Praha-Hostivař (7 km): rekonstrukce právě začíná, cena 4,4 mld. Kč
  • nádraží Hostivař (2 km): 2014–2016, cena 1,2 mld. Kč
  • Praha-Hostivař – Strančice (18 km): 2005–2008, cena 502 mil. Kč
  • Strančice – Benešov (24 km): 2007–2010, cena 3,8 mld. Kč
  • Benešov – Votice (18 km): 2009–2013, cena 6,8 mld. Kč
  • Votice – Sudoměřice (20 km): začala 2018, cena 7,2 mld. Kč
  • Sudoměřice – Tábor (11 km): 2013–2016, cena 1,9 mld. Kč
  • Tábor, včetně nádraží – Doubí u Tábora (12 km): 2006–2009, cena 2,8 mld. Kč
  • Doubí u Tábora – Soběslav (9 km): zatím nezačala
  • Soběslav – Veselí nad Lužnicí (6 km): 2014–2015, cena 1,3 mld. Kč
  • Veselí nad Lužnicí – Horusice (5 km): 2013–2015, cena 1,9 mld. Kč
  • Horusice – Dynín (4 km): 2014–2016, cena 997 mil. Kč
  • Dynín – Ševětín (4 km): začala 2018, cena 629 mil. Kč
  • Ševětín – Nemanice (22 km): zatím nezačala
  • Nemanice – České Budějovice, včetně nádraží (3 km): 2011–2014, cena 713 mil. Kč
  • České Budějovice – Horní Dvořiště, st. hr. (38 km): 2003–2005 (elektizace), 2007–2009 (dílčí modernizace trati), cena 1,4 mld. Kč
  • poznámka: ceny nelze absolutně srovnávat vzhledem k rozdílnému počtu stanic a zastávek v jednotlivých úsecích a dalším odlišnostem – přeložkám, tunelům apod.
  • zdroje: ČTK, SŽDC, stránky dodavatelů, Wikipedie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Koalice ANO, SPD a Motoristů trvá na nominaci Turka

Koalice ANO, SPD a Motoristů trvá na seznamu nominantů na ministry, jak ho už dříve schválila, včetně poslance a čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka. Po odpoledním jednání lídrů stran to uvedl místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. Šéf sněmovní frakce Motoristů Boris Šťastný předpokládá, že posun ve sporné nominaci Turka by mohlo přinést úterní jednání prezidenta Petra Pavla s šéfem ANO Andrejem Babišem, který bude v úterý jmenován premiérem.
16:52Aktualizovánopřed 29 mminutami

Téměř na třetině stanic padly teplotní rekordy

Teplotní rekord pro 8. prosinec padl na 53 ze 172 meteorologických stanic, které fungují alespoň třicet let. Nejtepleji bylo v Žatci, kde teploměr dosáhl patnácti stupňů Celsia. Nové maximum má i nejstarší česká stanice v pražském Klementinu, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Nadprůměrně teplo má být i v dalších dnech, zejména v Čechách se vyjasní.
08:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

V osadě Bedřiška zbourali dům, aktivisté protestovali na zastupitelstvu

V pondělí ráno proběhla demolice domu v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě. Bourání začalo kolem půl sedmé, zhruba o půl deváté již dům, který v minulých dnech bránili aktivisté, nestál. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila. Podporovatelé osady Bedřiška pak před polednem protestovali proti demolici na jednání zastupitelstva a odpoledne na náměstí. Kromě verbální výměny názorů se vše obešlo bez incidentů.
06:12Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Česko je na prahu chřipkové epidemie

Tuzemsko stojí podle hlavní hygieničky Barbory Mackové na prahu chřipkové epidemie. Podle dat za minulý týden přibylo v Česku od týdne předchozího nemocných asi o šestinu, roste zejména počet nemocných dětí ve školním věku. Mezi různými infekcemi dýchacích cest se zvýšil podíl chřipky, pacientů za týden přibylo skoro o třetinu, uvedl Státní zdravotní ústav (SZÚ).
15:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Klempíř považuje za prioritu stabilitu, financování a dostupnost kultury

Kandidát Motoristů na ministra kultury Oto Klempíř označil diskusi s prezidentem Petrem Pavlem za noblesní. Řekl, že jeho prioritou ve funkci by byla stabilita nebo financování kultury, aby měly instituce i umělci dlouhodobou jistotu. Chce také, aby byla kultura dostupná všem. S Pavlem se shodli na nutnosti chránit nezávislost veřejnoprávních médií. Následoval ho Boris Šťastný, nominovaný na post ministra sportu. Kandidát na ministra životního prostředí Filip Turek se omluvil ze zdravotních důvodů, proti jeho jmenování má hlava státu výhrady.
09:48Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek: Pokud to zdraví dovolí, sejdu se s prezidentem co nejdříve

Poslanec a čestný prezident Motoristů Filip Turek je s vyhřezlou ploténkou v jedné z pražských nemocnic a pod silnými léky na bolest, řekl předseda sněmovní frakce Motoristů Boris Štastný po svém jednání s prezidentem Petrem Pavlem. Od Turka mu předal omluvný dopis. Kandidát na ministra životního prostředí Turek řekl ČT24, že by se rád co nejdříve s Pavlem setkal, považuje to za zásadní. Nový termín pro případnou schůzku Hrad neoznámil.
11:53Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Hejtmanem Karlovarského kraje se stal Petr Kubis

Zastupitelé Karlovarského kraje v pondělí zvolili novým hejtmanem Petra Kubise (ANO). V čele kraje střídá Janu Mračkovou Vildumetzovou (ANO), která v listopadu rezignovala z rodinných důvodů. Kubis je bývalým policistou a úřadujícím starostou Sokolova. V říjnu byl zvolen do sněmovny, poslaneckého mandátu se ale vzdal.
10:33Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Začala demolice mostu Šmejkalka na dálnici D1

Stavbaři opravující most Šmejkalka na dálnici D1 u Senohrab začali demolovat polovinu mostu ve směru na Prahu. Doprava je převedena na opačnou stranu dálnice a střední dělicí pás, který dělníci vybudovali v uplynulých měsících. Předtím auta jezdila v obou směrech ve dvou zúžených pruzích vyosených do stran, aby prostřední část zůstala volná pro stavbu.
12:03Aktualizovánopřed 6 hhodinami
Načítání...