Agresivní řidič si za vybržďování odpyká 11 let. Při nehodě zemřelo dítě

UDÁLOSTI: Vrchní soud zvýšil trest pro řidiče, který vybržďoval a způsobil tragédii (zdroj: ČT24)

Řidič Martin Kostner (36) si odpyká 11 let vězení za způsobení nehody, při níž zemřel osmiměsíční chlapec a rodiče dítěte se vážně zranili. Pražský vrchní soud původní trest ještě o dva roky zpřísnil. Kostner, který na dálnici D10 záměrně „vybržďoval“ jiný vůz, a tím zapříčinil následnou kolizi, navíc po opuštění věznice nebude smět devět let řídit. Musí také zaplatit hmotnou škodu přes 1,4 milionu korun. Verdikt je pravomocný.

„Není to žádná dopravní nehoda. Je to kriminální trestný čin, spáchaný shodou okolností na dálnici a automobilem,“ konstatoval předseda odvolacího senátu Michal Hodoušek. „Šlo o naprosto bezohledné předjíždění,“ dodal s tím, že Kostner si počínal násilně, brutálně a úmyslně.

Tři auta se vyhnula, čtvrté už nestihlo

Tragická událost se stala dopoledne 28. prosince 2016 nedaleko Brodců na Mladoboleslavsku ve směru z Prahy na Mladou Boleslav. Kostner, který jel svým BMW rychlostí nejméně 130 kilometrů v hodině, prudce najel do levého pruhu před octavii, a ačkoliv to dopravní situace nevyžadovala, začal prudce brzdit až do úplného zastavení. Řidič v octavii, který na zadních sedadlech vezl partnerku a malého syna, proto musel zabrzdit také.

„Pan obžalovaný udělal to nejhorší, co mohl: začal vybržďovat opakovaně. To je snad to nejzavrženíhodnější jednání, co může existovat. Člověk, co jede za ním, se domnívá, že už je konec, že už to skončilo, a ten před ním na to dupne znova,“ upozornil soudce. 

Na nečekaný manévr stihli zareagovat řidiči tří aut za octavií, kteří strhli řízení a zabránili srážce. Řidič vozu, který jel za nimi jako čtvrtý, však do octavie zezadu narazil rychlostí 105 kilometrů v hodině, protože už nemohl vybočit do strany. Ženě na zadním sedadle náraz zlomil pánev a páteř, její dítě zemřelo po převozu do nemocnice kvůli vážným poraněním hlavy.

„Stalo by se toto všechno, kdyby nebylo jednání pana obžalovaného? Ta odpověď je velice jednoduchá a je jenom jedna: no samozřejmě, že by se to nestalo,“ podotkl Hodoušek.

Soud zpřísnil trest i vzhledem k přístupu obžalovaného

Proti loňskému verdiktu středočeského krajského soudu, který řidiče potrestal devíti lety vězení, se k vrchnímu soudu odvolal jak Kostner, tak státní zástupce. Zatímco žalobce požadoval zpřísnění trestu, advokát dnes argumentoval tím, že příčinu dopravní nehody se nepodařilo jednoznačně prokázat. Chtěl, aby soud klienta zprostil viny, případně uznal vinným z usmrcení z nedbalosti za „nesprávné řidičské rozhodnutí“.

„V žádném případě jsem neměl v úmyslu bourat úmyslně,“ řekl odvolacímu senátu Kostner. Uvedl, že si jel pro mouku na domácí pečivo a nikam nespěchal. Jízda prý měla být na dlouhou dobu jeho poslední, protože ho čekala operace páteře. „Jsem zkušený řidič. Ten den jsem to špatně vyhodnotil,“ řekl. Brzdit však prý začal poté, co do něj auto za ním několikrát „ťuklo“.

Tuto obhajobu soud odmítl. „Může za to jedině pan obžalovaný, nikomu jinému to nelze dát za vinu,“ zdůraznil soudce. Původní trest označil za nepřiměřeně mírný, a to i vzhledem k přístupu obžalovaného k celé věci.

Martin Kostner už v minulosti na čas přišel o řidičský průkaz kvůli alkoholu za volantem. Byl také odsouzen za vydírání bývalé přítelkyně, s níž měl spory ohledně peněz.

  • Luboš Lacina je kvůli svému případu zřejmě nejznámějším agresivním řidičem v Česku. Koncem března 2010 na 24. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu mladá žena v mazdě předjížděla kamion, a když ji Lacina v superbu dojel, snažil se ji blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu.
  • Řidičce se podařilo dokončit předjíždění a zařadit se před kamion, v tu chvíli do ní Lacina bočně najel a vytlačil ji z dálnice – mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Lacina následně přivolal pomoc. Dramatická nehoda způsobila řidičce mazdy a jejímu spolujezdci jen lehká zranění.
  • Případem se zabýval krajský, vrchní i Nejvyšší soud a všechny instance se shodly na tom, že Lacina prakticky použil auto jako zbraň (třebaže on sám mluvil jen o chybě při předjíždění). Za pokus o těžké ublížení na zdraví dostal v květnu 2010 pět let vězení a sedmiletý zákaz řízení. Jeho případ také odstartoval celospolečenskou debatu o agresivitě na silnicích.
  • Aleš Trpišovský se agresivního řízení dopustil na sklonku prosince 2010 hned dvakrát. Nejprve na 13. kilometru D1 ve směru na Brno předjel vysokou rychlostí pomalejší auto zprava, zařadil se před něj a prudce zabrzdil. O něco později na 30. kilometru udělal stejný manévr, auto za ním však nestačilo zpomalit a havarovalo.
  • Soud mu v prosinci o dva roky později kvůli agresivní jízdě uložil dvouletý trest podmíněně odložený na čtyři roky a zakázal mu také na sedm let řídit. Na rozdíl od Laciny jeho jednání nebylo tak škodlivé, protože „pouze“ vybržďoval, zatímco Lacina auto ve velké rychlosti i vytlačil.
  • Do veřejného prostoru se Trpišovského případ vrátil po Klausově novoroční amnestii v roce 2013, která řidičovu podmínku smazala. Zákaz řízení ale platil dál, a to až do letošního srpna, kdy pražský krajský soud rozhodl, že muži řidičák vrátí – a to se čtyřletou podmínkou.
  • Dominik Gerneš v květnu 2013 způsobil vybržďováním vážnou nehodu na čtyřproudé silnici protínající brněnskou Olomouckou ulici. Za volantem Audi A3 nečekaně předjel Hondu Acccord a prudce zastavil. Řidič hondy kvůli tomu strhl řízení a srazil se s octavií, škodovka najela na obrubník a převalila se na střechu. Brněnský krajský soud ale v odvolacím řízení Gerneše poslal v březnu 2014 na dva roky za mříže. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění.
  • Christo Dimitrov Klisurov si v červenci 2013 na dálnici D1 riskantním řízením svého superbu vynucoval nárok na jízdu v levém pruhu. Když dojel hondu řízenou lékařkou, nedodržel bezpečnou vzdálenost, vůz předjel, zařadil se těsně před něj a řidičku donutil prudce přibrzdit; honda se dostala do smyku a narazila do svodidel. Při nehodě se jedna žena ze čtyřčlenné posádky lehce zranila.
  • Klisurovovu agresivní jízdu zachytily dálniční kamery a potvrdili i svědci. Olomoucký vrchní soud v únoru 2015 řidiče poslal za pokus o těžké ublížení na zdraví na šest let do vězení, na čtyři roky mu zakázal sednout za volant a jeho osobní auto nechal propadnout. Pro tuzemskou justici šlo o jeden z nejpřísnějších trestů za agresivní řízení.
  • Třicátník z Orlové v říjnu 2014 v Ostravě-Porubě předjel řidiče a prudce zabrzdil. Poté ze svého vozu vystoupil, řidiči začal nadávat, nakonec otevřel dveře jeho auta a muže udeřil pěstí. Napadený utrpěl středně těžká poranění a mladík z Orlové dostal v březnu 2015 od ostravského okresního soudu v neveřejném jednání desetiměsíční podmínku se zkušební dobou dvou let.
  • Devětatřicetiletý muž za volantem Fordu Transit v srpnu 2016 na pražském úseku D1 ve směru na Brno opakovaně ohrozil posádku menšího Fordu Mondeo. V něm seděla řidičova někdejší partnerka i jeho tříletý syn. Po několika nebezpečných manévrech, kvůli nimž musel ford intenzivně brzdit do téměř úplného zastavení, pachatel údajně zatelefonoval ženě v mondeu a hrozil jí, že „to do nich napálí“. Zanedlouho přidal další vybržďování.
  • Případem se v říjnu 2017 zabýval pražský městský soud a muž nespáchal pokus o těžké ublížení na zdraví, ale mírněji postižitelný trestný čin nebezpečného vyhrožování. Agresivnímu řidiči nepravomocně udělil desetiměsíční podmínku a čtyřletý zákaz řízení.