Vybrzdil auto, a způsobil smrt kojence. Soud chce poslat řidiče na devět let za mříže

Události: Za vybržďování auta s mladou rodinou padl trest 9 let (zdroj: ČT24)

Devět let by mohl strávit ve vězení Martin Kostner, který loni v prosinci na Mladoboleslavsku vybrzdil jiné auto. Nepravomocně ho tak potrestal soud. Při manévru se stala nehoda, kterou nepřežil osmiměsíční chlapec. Kostner se proti rozsudku odvolal, státní zástupce si ponechal lhůtu na rozmyšlenou.

Soud při rozhodování vycházel především ze záznamu z kamery v kamionu, který kolem místa vybrždění a nehody projížděl. Podle soudce je ze záznamu patrné agresivní chování Martina Kostnera, šlo podle něj o záměrnou snahu vybrzdit jiné auto.

Řidiči, šestatřicetiletému podnikateli v IT a otci dvouletého syna, hrozilo za obecné ohrožení až patnáct let. Státní zástupce mu navrhl trest 11,5 roku. „V tomto případě se jednalo o mimořádně škodlivý trestný čin, jehož důsledky – i naprosto malicherná motivace jednání obžalovaného – vedla k tomu, že svým jednáním zničil fungování mladé rodiny,“ míní žalobce Tomáš Milec.

Nejlepší je agresivnímu řidiči rozumně uhnout z cesty. Nesmíte ohrozit sebe ani jiné řidiče. Uvolnit cestu a nechat ho jet, protože souboj s blbcem končí většinou tragicky.
Igor Sirota
Ústřední automotoklub

Nakonec dostal devět let vězení a také devítiletý zákaz řízení. Navíc, nabyde-li rozsudek právní moci, bude muset zaplatit 1,4 milionu korun České kanceláři pojistitelů, protože v době nehody neměl sjednané povinné ručení. V kartě řidiče měl navíc čtyři záznamy, z toho jeden byl zákaz řízení za alkohol. V minulosti byl Kostner také odsouzen za vydírání své bývalé přítelkyně.

Kostner se proti rozsudku odvolal. „Budeme se domáhat změny nejenom trestu, ale i výroku o vině. Pokud bude můj klient uznán vinen, tak kvalifikací usmrcení z nedbalosti, nikoli obecné ohrožení,“ uvedl jeho advokát Petr Novotný. Podle nej nešlo o úmysl, ale „nesprávnou řidičskou reakci“. 

S tím ale soud nesouhlasil. „Lze konstatovat, že se jednalo o ryze úmyslný a mohu říct kriminální čin, spáchaný shodou okolností na dálnici,“ prohlásil soudce.

Tři auta se vyhnula, čtvrté nestihlo

Tragická nehoda se stala 28. prosince minulého roku na 32. kilometru dálnice D10. Kostner ve stříbrném BMW zprava předjel octavii, před kterou prudce zabrzdil. Zatímco řidič škodovky, ve které cestovala také jeho manželka a osmiměsíční syn, dokázal zastavit a další dvě auta se vyhnula, třetí už do octavie narazilo.

V roce 2016 kvůli agresorům za volantem zemřelo přes 200 lidí, dalších skoro 900 utrpělo těžká zranění. Z průzkumů evropských automotoklubů vyplývá, že s agresivním chováním na silnicích se setkal každý druhý až třetí řidič.

„V klínu mezi zadní sedačkou a řidičovou sedačkou bylo dítě. Paní seděla za spolujezdcem a nešlo s ní hnout,“ popsal následky nehody svědek.

Dospělí utrpěli těžká zranění, dítěti způsobil náraz zlomeninu lebeční klenby a vážná poranění mozku, kterým podlehlo. Rodiče jsou dodnes v péči lékařu a psychologů.

Obhajoba odkazovala na roli auta, které do octavie zezadu narazilo, advokát Petr Novotný přesvědčoval soud, že „nedodrželo bezpečnou vzdálenost“ a na události na silnici nereagovalo. To však zpochybnil soudní znalec.

Také podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti neměl řidič posledního auta šanci. „Ta scéna se objevila náhle, on s tím v podstatě nemohl počítat,“ uvedl Budský.

Dopravní psycholog Jiří Klose pak před soudem charakterizoval obžalovaného jako muže vysoce inteligentního, který ale v krizové situaci jedná zkratkovitě. Obhájci se nepodařilo přesvědčit soud ani o tom, že se obžalovaný řidič ve skutečnosti nepokoušel auto jedoucí za ním vybrzdit. 

  • Luboš Lacina je kvůli svému případu zřejmě nejznámějším agresivním řidičem v Česku. Koncem března 2010 na 24. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu mladá žena v mazdě předjížděla kamion, a když ji Lacina v superbu dojel, snažil se ji blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu.
  • Řidičce se podařilo dokončit předjíždění a zařadit se před kamion, v tu chvíli do ní Lacina bočně najel a vytlačil ji z dálnice – mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Lacina následně přivolal pomoc. Dramatická nehoda způsobila řidičce mazdy a jejímu spolujezdci jen lehká zranění.
  • Případem se zabýval krajský, vrchní i Nejvyšší soud a všechny instance se shodly na tom, že Lacina prakticky použil auto jako zbraň (třebaže on sám mluvil jen o chybě při předjíždění). Za pokus o těžké ublížení na zdraví dostal v květnu 2010 pět let vězení a sedmiletý zákaz řízení. Jeho případ také odstartoval celospolečenskou debatu o agresivitě na silnicích.
  • Aleš Trpišovský se agresivního řízení dopustil na sklonku prosince 2010 hned dvakrát. Nejprve na 13. kilometru D1 ve směru na Brno předjel vysokou rychlostí pomalejší auto zprava, zařadil se před něj a prudce zabrzdil. O něco později na 30. kilometru udělal stejný manévr, auto za ním však nestačilo zpomalit a havarovalo.
  • Soud mu v prosinci o dva roky později kvůli agresivní jízdě uložil dvouletý trest podmíněně odložený na čtyři roky a zakázal mu také na sedm let řídit. Na rozdíl od Laciny jeho jednání nebylo tak škodlivé, protože „pouze“ vybržďoval, zatímco Lacina auto ve velké rychlosti i vytlačil.
  • Do veřejného prostoru se Trpišovského případ vrátil po Klausově novoroční amnestii v roce 2013, která řidičovu podmínku smazala. Zákaz řízení ale platil dál, a to až do letošního srpna, kdy pražský krajský soud rozhodl, že muži řidičák vrátí – a to se čtyřletou podmínkou.
  • Dominik Gerneš v květnu 2013 způsobil vybržďováním vážnou nehodu na čtyřproudé silnici protínající brněnskou Olomouckou ulici. Za volantem Audi A3 nečekaně předjel Hondu Acccord a prudce zastavil. Řidič hondy kvůli tomu strhl řízení a srazil se s octavií, škodovka najela na obrubník a převalila se na střechu. Brněnský krajský soud ale v odvolacím řízení Gerneše poslal v březnu 2014 na dva roky za mříže. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění.
  • Christo Dimitrov Klisurov si v červenci 2013 na dálnici D1 riskantním řízením svého superbu vynucoval nárok na jízdu v levém pruhu. Když dojel hondu řízenou lékařkou, nedodržel bezpečnou vzdálenost, vůz předjel, zařadil se těsně před něj a řidičku donutil prudce přibrzdit; honda se dostala do smyku a narazila do svodidel. Při nehodě se jedna žena ze čtyřčlenné posádky lehce zranila.
  • Klisurovovu agresivní jízdu zachytily dálniční kamery a potvrdili i svědci. Olomoucký vrchní soud v únoru 2015 řidiče poslal za pokus o těžké ublížení na zdraví na šest let do vězení, na čtyři roky mu zakázal sednout za volant a jeho osobní auto nechal propadnout. Pro tuzemskou justici šlo o jeden z nejpřísnějších trestů za agresivní řízení.
  • Třicátník z Orlové v říjnu 2014 v Ostravě-Porubě předjel řidiče a prudce zabrzdil. Poté ze svého vozu vystoupil, řidiči začal nadávat, nakonec otevřel dveře jeho auta a muže udeřil pěstí. Napadený utrpěl středně těžká poranění a mladík z Orlové dostal v březnu 2015 od ostravského okresního soudu v neveřejném jednání desetiměsíční podmínku se zkušební dobou dvou let.
  • Devětatřicetiletý muž za volantem Fordu Transit v srpnu 2016 na pražském úseku D1 ve směru na Brno opakovaně ohrozil posádku menšího Fordu Mondeo. V něm seděla řidičova někdejší partnerka i jeho tříletý syn. Po několika nebezpečných manévrech, kvůli nimž musel ford intenzivně brzdit do téměř úplného zastavení, pachatel údajně zatelefonoval ženě v mondeu a hrozil jí, že „to do nich napálí“. Zanedlouho přidal další vybržďování.
  • Případem se v říjnu 2017 zabýval pražský městský soud a muž nespáchal pokus o těžké ublížení na zdraví, ale mírněji postižitelný trestný čin nebezpečného vyhrožování. Agresivnímu řidiči nepravomocně udělil desetiměsíční podmínku a čtyřletý zákaz řízení.