Nový systém měření emisí je pomalý. Ministerstvo prodloužilo lhůtu pro práci „postaru" do konce roku

Od prosince začala platit nová pravidla pro emisní stanice. Mechanik musí každé auto v provozovně vyfotit a výsledky měření se zaznamenávají online. Data se pak musí odeslat do Centrálního informačního systému na Ministerstvo dopravy. Stejně to už funguje na stanicích STK. Opatření má sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně prošlo kontrolou. Nová opatření emisní testy prodlužují a nejspíš je i o sto až dvě stě korun prodraží.

Video Události
video

Události: Nový systém měření emisí má problémy

Řidiči se na silnicích často setkávají i s dieselovými auty, která mají evidentně problém s emisemi, ale mnohdy přitom mají i emisní známku. Dříve byla praxe taková, že řada takovýchto vozidel na měření ani nepřijela – a to se teď změní.

Záznamy o autech, která neprojdou testy emisí, v novém systému není možné měnit. Vše se eviduje online v Centrálním informačním systému. Ten umožní úředníkům zjistit, kdy a kde si daný majitel vozu novou emisi udělá.

„Nestandardní bude, pokud pojede na jinou emisní stanici a bude tam mít nuly a ta emisní stanice bude mít u vícero aut stejné hodnoty,“ vysvětlil ředitel odboru provozu silničních vozidel Ivan Novák.

Objevují se případy, kdy se emise u aut upravují – to je ale trestné. K tomu může dojít, pokud mechanik při měření emisní závadu objeví, vymaže a pokračuje v měření, u kterého nakonec auto projde bez problémů.

Ne všude se první den provozu podle nového systému obešel bez komplikací. Emisní stanice měly problémy s nahráváním fotek do systému a s odesíláním výsledků. Řidiči se tak budou muset obrnit trpělivostí a připravit se, že měření emisí taky může o 100 až 200 korun podražit.

Do systému je teď přihlášeno víc než tisíc emisních stanic, ale zhruba 800 dalších má problémy. Ministerstvo jim v pátek večer prodloužilo lhůtu do konce roku, do kdy ještě mohou pracovat bez on-line odesílání fotodokumentace. Protokoly o prohlídce tak zatím mohou vydávat v dosavadním režimu.