
Jiří Kafka ve Studiu 6: Modernizace spočívá hlavně ve vylepšení interiéru
Nově přečalouněné lavice, nové podlahy či vyčištěné toalety. Tak vypadá modernizace zhruba sedmi desítek vozů, které jezdí na rychlíkových spojích mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Jde o vagony zkonstruované v 70. a první polovině 80. let v tehdejším východním Německu, které sice z českých tratí pozvolna ustupují, ale právě na rychlíkové lince Praha – České Budějovice jsou stále ještě velmi rozšířené. Jezdí tam skoro každou hodinu.
České dráhy se svoji „klasiku“ nechystají v nejbližší době nahradit. Dokládá to ostatně i dílčí modernizace interiéru starých vozů zhruba v rozsahu, který dráhy dříve označovaly jako „humanizaci“.
Modernizovaný vůz pro rychlíky Praha – Budějovice: Místo koženky mikroplyš
„Nákup úplně nových vozů je velký investiční náklad. V této době cestujícím chceme nabídnout přechodný stav, kdy se snažíme zrenovovat alespoň část těchto vozů,“ přiznal jihočeský regionální ředitel ČD Jiří Kafka.
Až časem by se podle něj mohly na rychlíky dostat modernizované vozy, které v současnosti jezdí na mezinárodních linkách, a staré vagony nadobro vytlačit. To se podle Michala Štěpána z představenstva ČD stane až zhruba za dva roky.
Toalety ozdobily nové tapety
Vozy, které jezdí například na budějovických rychlících, v posledních letech z mnoha míst prakticky zmizely. Například na prvním a druhém koridoru z Prahy přes Českou Třebovou směrem na Brno či Olomouc jezdí už jenom jako posily či náhrady za porouchaná novější vozidla.
S tradičními „koženkami“ – byť většinou již jsou lavice potažené látkou – je možné setkat se také na druhé rychlíkové lince, která prochází Českými Budějovicemi a spojuje Plzeň s Brnem. Jezdí také z Brna do Olomouce a Šumperku a z Prahy do Děčína a jednotlivé vozy se objevují také v soupravách rychlíků Praha–Cheb, Praha – Havlíčkův Brod – Brno, Brno–Bohumín či Praha – Hradec Králové.