Staré vagony chytají dech. ČD s nimi ještě počítají, 70 jich zvelebí

Jiří Kafka ve Studiu 6: Modernizace spočívá hlavně ve vylepšení interiéru (zdroj: ČT24)

I v příštím roce najdou cestující na železnici klasické rychlíkové vozy s lavicemi v oddílech, spouštěcími okny a toaletami, kterými propadává odpad mezi pražce. Nejčastěji jezdí mezi Prahou a Českými Budějovicemi. České dráhy nezastírají, že na rychlíkové lince počítají s dlouhodobým provozem starých vagonů. Připravily sice jejich modernizaci, ta však původ a stáří vozů nezakrývá.

Nově přečalouněné lavice, nové podlahy či vyčištěné toalety. Tak vypadá modernizace zhruba sedmi desítek vozů, které jezdí na rychlíkových spojích mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Jde o vagony zkonstruované v 70. a první polovině 80. let v tehdejším východním Německu, které sice z českých tratí pozvolna ustupují, ale právě na rychlíkové lince Praha – České Budějovice jsou stále ještě velmi rozšířené. Jezdí tam skoro každou hodinu.

České dráhy se svoji „klasiku“ nechystají v nejbližší době nahradit. Dokládá to ostatně i dílčí modernizace interiéru starých vozů zhruba v rozsahu, který dráhy dříve označovaly jako „humanizaci“.

Modernizovaný vůz pro rychlíky Praha – Budějovice: Místo koženky mikroplyš
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

„Nákup úplně nových vozů je velký investiční náklad. V této době cestujícím chceme nabídnout přechodný stav, kdy se snažíme zrenovovat alespoň část těchto vozů,“ přiznal jihočeský regionální ředitel ČD Jiří Kafka.

Až časem by se podle něj mohly na rychlíky dostat modernizované vozy, které v současnosti jezdí na mezinárodních linkách, a staré vagony nadobro vytlačit. To se podle Michala Štěpána z představenstva ČD stane až zhruba za dva roky.

  • Do roku 2016 se zdálo, že se vozový park rychlíků Praha – České Budějovice pozvolna zlepšuje. Jádro většiny souprav tvořily modernizované vozy, staré „koženky“ je pouze posilovaly.
  • Velký návrat starých vagonů šel ruku v ruce s výrazným rozšířením provozu dálkových vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Od loňského prosince tudy jezdí kromě rychlíků také expresy, které však spotřebovaly téměř všechny modernizované vozy.
  • V současnosti jezdí z Prahy do Českých Budějovic v pracovní dny 23 přímých vlaků, loni jich bylo pouze 15. Podle krajského ředitele ČD se to projevilo také na počtu cestujících. „Je vidět nárůst za poslední rok více než o deset procent u cestujících – i tím, že byl segment rychlíkové a expresní dopravy oddělen,“ řekl Jiří Kafka.
  • Expresy zastavují mezi Prahou a Českými Budějovicemi pouze v Táboře. Rychlíky zastavují také v Benešově, Olbramovicích, Plané nad Lužnicí, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí.
Toalety ozdobily nové tapety
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Vozy, které jezdí například na budějovických rychlících, v posledních letech z mnoha míst prakticky zmizely. Například na prvním a druhém koridoru z Prahy přes Českou Třebovou směrem na Brno či Olomouc jezdí už jenom jako posily či náhrady za porouchaná novější vozidla.

S tradičními „koženkami“ – byť většinou již jsou lavice potažené látkou – je možné setkat se také na druhé rychlíkové lince, která prochází Českými Budějovicemi a spojuje Plzeň s Brnem. Jezdí také z Brna do Olomouce a Šumperku a z Prahy do Děčína a jednotlivé vozy se objevují také v soupravách rychlíků Praha–Cheb, Praha – Havlíčkův Brod – Brno, Brno–Bohumín či Praha – Hradec Králové.