Pro toho, kdo se rozhodne strávit dovolenou na lodi, platí pravidla plavby, stejně jako platí pravidla provozu pro toho, kdo jede na dovolenou autem. A při jejich porušení hrozí i kapitánům pokuty. Policie upozornila, že se letos v létě na vodní plochy a toky zaměří. Do kontrol se zapojí také Státní plavební správa. Ta bývala v minulosti jedinou institucí, která mohla za přestupky na vodě vybírat pokuty. Nyní však mohou přestupky pokutovat jak její pracovníci, tak policisté.
Plavit se a neublížit. Policie zdůrazňuje pravidla pro plavbu, chystá velké letní kontroly
- V Česku přibývá lodí i lidí s průkazem vůdce malého plavidla.
- Podle SPS se loni zvýšil počet plavidel na 793, v roce 2015 jich bylo 631.
- Oprávnění řídit lodě mělo loni 3359 oproti 2154 v předcházejícím roce.
Loňská plavební sezona přinesla dvě závažné nehody – na Slapské přehradě se potopila převozní loď a na Orlíku zemřela po srážce pramice se skútrem mladá žena. Stalo se i osmnáct dalších, méně závažných incidentů. Policie a plavební správa by chtěly zajistit, aby bylo na vodě bezpečněji – nebo přinejmenším nebylo hůře vzhledem k tomu, že rychle roste počet plavidel. Plánují proto na léto rozsáhlé kontroly.
Podle ředitele pořádkové policie Martina Hrinka budou plavidla kontrolovat především smíšené hlídky složené z členů policie i plavební správy. „Jedná se o celorepublikovou akci,“ podotkl. Hlídky se zaměří například na doklady, dodržování předpisů nebo na to, zda nejsou vůdci plavidel pod vlivem alkoholu. Hlavně kvůli tomu budou u kontrol pracovníci SPS jakožto správního orgánu. Policisté mohou pokutovat většinu přestupků, plavbu pod vlivem alkoholu ale ne.
Plavidla a pravidla
Již loni odhalily kontroly na vodních plochách řadu přestupků. Ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová řekla, že pracovníci SPS během roku kontrolovali 1302 plavidel, u kterých odhalili 328 přestupků. Policie potom prověřila 435 lodí, problémy pak měly asi tři desítky kapitánů. Podle Kláry Němcové vůdci plavidel chybovali – vedle formálních nedostatků, kdy neměli v pořádku doklady své nebo od lodi – hlavně v tom, že nerespektovali signalizaci.
- Pravidla plavebního provozu platí pro každého, kdo se ocitne na vodní cestě. Kontroly se ale budou týkat zejména vůdců malých plavidel.
- Průkaz vůdce malého plavidla je možné získat v několika kategoriích – pro motorová plavidla (M a M20 popř. M24) a plavidla bez motoru resp. plachetnice (S a S20). V kategoriích M20 a S20 je možné získat průkaz již v 16 letech věku. K jeho získání je třeba složit zkoušky na plavební správě.
- Může se ale stát i to, že se na lodi neplaví nikdo, kdo má průkaz vůdce plavidla. Průkaz pochopitelně nemusí mít například vodáci na kánoích a kajacích nebo rybáři na pramicích. Všeobecně je možné plout bez průkazu jakýmkoli plavidlem, které váží méně než tunu a pokud má motor, tak jeho výkon nepřesahuje 4 kW.
- Průkaz také nemusí mít lidé, kteří plují na motorové lodi z půjčovny. Ta však musí své klienty poučit o základních pravidlech plavebního provozu, její plavidla musí mít rychlost omezenou na 15 km/h a navíc se musí pohybovat pouze ve vymezeném úseku.
Signální znaky jsou na vodních cestách obdobou dopravních značek u silnic. Například stanoví, kudy lodě mají nebo nesmějí plout, omezují rychlost plavby, resp. zakazují vytvářet vlnobití nebo zapovídají předjíždění. Dělí se na znaky zákazové, příkazové, omezující, doporučující a informativní. Podobu a význam všech signálních znaků stanoví vyhláška ministra dopravy, která stanoví pravidla plavebního provozu.
Ačkoli nejrozsáhlejší je signalizace ve městech, kde jsou mosty, jezy, plavební kanály nebo četná přístaviště, i na přehradách se s nimi vůdci plavidel setkají. Jak již dříve poukázal vedoucí poříční policie na Slapech Václav Robek, někteří se chovají, jako by pravidla neznali a značky neviděli. „Skútraři i velké lodi nám zajíždějí v plné rychlosti do zátok, kde ničí lodě tím, že udělají velké vlny,“ poukázal.
Ploch pro koupání přibylo
Na přehradách se také letos v dosud nebývalém rozsahu objevují znaky, které označují oblast vyhrazenou pro koupání. V minulosti byly jen na Slapské a Orlické přehradě. Letos se však rozšířily i na Moravu – dvě z celkových 25 jsou na Vranově a pět na Brněnské přehradě. „Určitě se to osvědčilo. Uvítali to koupající i plavci, jelikož došlo k oddělení plavebního provozu a ostatních rekreačních činností,“ uvedla Klára Němcová.
Oblasti vyhrazené plavcům vyznačují signální znaky Zákaz proplutí (nebo též Zákaz plavby plavidel s vlastním pohonem a Zákaz plavby plováků s plachtou), které jsou doplněné kuželovými bójemi. Pro vůdce plavidel platí tatáž pravidla, jako kdyby oblasti vyhrazené ke koupání byly na břehu. Musí je tedy obeplout a navíc nesmějí v padesátimetrové vzdálenosti plout rychleji než 10 km/h, resp. musí plout ve výtlaku.
Letní poříční kontroly se nebudou týkat pouze vůdců plavidel. Policisté se chystají i na rybáře, půjčovny plavidel nebo přístaviště. Kontroly se zaměří i na plavce a také vodáky, u nichž se budou policisté zajímat zejména o to, zda nejsou opilí.
- Vyhláška ministerstva dopravy 67/2015 Sb. o pravidlech plavebního provozu stanoví v paragrafu 103 „bezpečnou vzdálenost koupajících se osob od plavidel“. K malým plavidlům s motorem by se plavci neměli dostat blíže než na deset metrů, u větších lodí je pak bezpečná vzdálenost pro plavce až od 50 metrů.
- Když se malé plavidlo koupající se osobě vyhýbá, mělo by plout tak, aby se neocitlo mezi plavcem a nejbližším břehem.
- Rychlost plavby je omezena na vodních cestách ve vzdálenosti do 25 metrů od břehu a na vodních nádržích a „ostatních rozlehlých vodních cestách“ do 50 metrů od břehu nebo vyznačených prostorů pro koupání na 10 km/h. Stejný limit platí v plavebních kanálech (naložená plavidla mohou maximálně 5 km/h). Omezení na 6 km/h potom platí na Labi pod Ústím nad Labem, pokud je dostatek vody.
- Prostory pro koupání vyznačují buď signální znaky Zákaz proplutí (A.1), popř. Zákaz plavby plavidel s vlastním pohonem (A.12) a Zákaz plavby plováků s plachtou (A.17) doplněné kuželovými bójemi.