Čtvrteční stávka řidičů autobusů naplno postihne pouze Jihomoravský kraj. Aktivně se do protestu vyhlášeného Odborovým svazem dopravy zapojí řidiči i v několika dalších krajích, ale projeví se pouze v některých částech krajů. V Jihočeském kraji, kde hrozil vůbec největší výpadek, oznámil hejtman Jiří Zimola (ČSSD) dohodu o zvýšení mezd, po které odbory stávku odvolaly. Nově se naopak k protestu připojili řidiči MHD v České Lípě.
Kraj po kraji: koho a jak se protest dotkne?
Bezprostředně před plánovaným začátkem stávky řidičů autobusů od ní řidiči ustupují. Některé kraje s dopravci na poslední chvíli podepsaly dohody, které by měly umožnit zvýšení mezd, a odboráři od protestu ustoupili. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pak přišel s návrhem, aby vláda krajům na mzdy přispěla 420 miliony z rozpočtové rezervy.
S plánem souhlasili lidovci, ministr financí Andrej Babiš (ANO) sdělil, že s krokem nesouhlasí. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula řekl, že čtvrteční stávce řidičů tento krok vlády nezabrání.
Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík navzdory tomu, že se počet účastníků stávky během posledního dne před jejím začátkem výrazně snížil, odmítl, že by to byl neúspěch. „To, že se intenzivně jedná, je výsledek vyhlášené stávky,“ míní. Je tak podle něj naopak úspěch, že s odbory je vůbec někdo ochoten jednat. „Vždy jsme říkali, že stávka není náš cíl, že je to pouze prostředek,“ podotkl šéf dopravních odborů.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Jihomoravský kraj postihne čtvrteční stávka řidičů autobusů pravděpodobně nejvážněji. Organizátor veřejné dopravy zřídil kvůli stávce speciální stránku, kde podrobně připravil informace pro cestující. Nicméně stávka se ani na jižní Moravě nedotkne úplně všech. Podle společnosti Kordis JMK, která dopravu v regionu objednává, se do stávky zapojí zaměstnanci pěti společností, které v kraji zajišťují dopravní obslužnost, dalších čtrnácti se tedy protest netýká.
Situace se i v posledních hodinách před začátkem stávky vyvíjela. Podle Kordis JMK se ke stávce nepřipojí například řidiči Znojemské dopravní společnosti Psota, kteří jezdí na dálkových a regionálních linkách. „Řidiči těchto spojů dali verbální příslib, že tomu tak bude,“ uvedl ředitel společnosti Petr Chadim. Podle dopravce bude pouze omezen provoz MHD ve Znojmě. Odboráři však tvrdí opak. „Podle mých informací tam půjde do stávky zhruba 60 procent řidičů,“ řekl zástupce jihomoravských odborářů Libor Weinstein. Podle něj však „někteří zaměstnavatelé vyhrožují, že zaměstnanci budou platit škody, které stávkou vzniknou“. Zdůraznil, že tomu tak není: „I kdyby stávka nezákonná byla, vymáhají se škody po odborových organizacích.“
Během dne také vypadla ze seznamu stávkujících dopravců společnost ADOSA, jejíž řidiči se měli do stávky zapojit částečně. Podle aktuálních informací Kordisu však její linky pojedou.
Postupné změny byly podle organizátora dopravy důvodem, proč na radnice dotčených jihomoravských obcí přišly informace o stávce na poslední chvíli. „Obsluhujeme přes 700 obcím. Není reálné během několika hodin všechny starosty informovat,“ řekl ředitel Kordisu Jiří Horský.
Dopravci, jejichž řidiči podle Kordisu stávkovat nebudou:
- ADOSA, BDS-BUS, BK BUS, Břežanská dopravní společnost, ČSAD Tišnov, DOPAZ, ICOM, FTL, SEBUS, TRADO BUS, TREDOS, ZDAR, Zlatovánek, ZDS Psota
Dopravci, jejichž řidiči podle Kordisu stávkovat budou:
- ČAD Blansko, ČSAD Kyjov Bus, BORS Břeclav, Tourbus, VYDOS BUS
Náhradní doprava
V Jihomoravském kraji by měly ve čtvrtek zvýšit svoji kapacitu vlaky. Posilové vozy budou jezdit mezi Brnem a Zastávkou, na lince Tišnov–Brno–Břeclav, mezi Brnem a Vyškovem a také na spojích z Brna do Veselí nad Moravou. Mělo by tak přibýt na každém spoji kolem 80 až 100 míst, v některých případech ještě více. Ráno v 5:17 vyjede také mimořádný posilový vlak z Vyškova do Brna. „Zastaví v Lulči, Rousínově a v Brně-Slatině,“ uvedla mluvčí Drah Monika Bezuchová.
Navíc alespoň částečně budou jezdit i některé linky, které provozují dopravci, kterých se stávka dotkne. Kraj totiž využil nabídku nestávkujících firem, které zajistí náhradní dopravu.
OLOMOUCKÝ KRAJ
V Olomouckém kraji bude podle organizátora veřejné dopravy společnosti KIDSOK stávkovat 181 řidičů. Protest postihne Šumpersko a Jesenicko, kde jezdí dopravce Arriva Morava. Zaměstnanci ostatních autobusových společností v regionu se ke stávce aktivně nepřipojí, ačkoli ve společnosti TQM podpoří protest symbolicky.
KIDSOK ani samotná Arriva zatím neoznámily, které konkrétní spoje na Šumpersku a Jesenicku nepojedou. Ředitelka moravské Arrivy Pavla Struhalová přitom odkázala na odbory. „Ani přes opakované výzvy nám Odborový svaz dopravy v daných oblastech neoznámil, kteří řidiči konkrétně vyjedou, a kteří ne. Situaci tak budeme nejspíš muset řešit až ve čtvrtek ráno operativně a až ve čtvrtek ráno se dozvíme, které spoje pojedou,“ uvedla.
Zatím tedy dopravce ohlásil na čtvrtek jedinou konkrétní změnu, která se týká dálkové linky Jeseník–Praha. Nepojede ranní spoj číslo 1 v 5:30 z Jeseníku a odpolední číslo 4 v 16:00 z Prahy. Ostatní dálkové autobusy by měly jet bez omezení.
Společnost zdůraznila, že se řidičský protest nijak nedotkne jejího provozu v Moravskoslezském kraji ani spojů v okolí Olomouce, Litovle, Uničova, Hranic a Přerova.
Dopravce, jehož řidiči se připojí ke stávce v části kraje:
- Arriva Morava – všechny spoje pojedou na Olomoucku, Litovelsku, Uničovsku, Hranicku a Přerovsku, část spojů nepojede na Jesenicku, Šumpersku, v okolí Zábřehu a Mohelnice
Dopravci, jejichž řidiči se do stávky aktivně nezapojí:
- FTL – First Transport Lines, TQM – holding
LIBERECKÝ KRAJ
V Libereckém kraji sice stávka být neměla, jenomže ve středu odpoledne se situace změnila. Na rozdíl od jiných krajů, kde se protest dotkne regionálních linek, chtějí však v Libereckém kraji stávkovat řidiči městské hromadné dopravy, a to v České Lípě. „Nedostali jsme přidáno ani 600 korun, natož 6000 korun, mzdy máme nižší,“ řekl předseda odborové organizace Martin Machač.
Městské autobusy provozuje v České Lípě společnost BusLine. „Odborová organizace tam vyhlásila stávku a má podpis 41 řidičů na stávkových arších. Přesvědčujeme je, aby nestávkovali, protože stávka je tam nedůvodná,“ řekl předseda představenstva firmy Radek Chobot.
Vedení města se s dopravcem dohodlo, že i při stávce zajistí alespoň linky, které přepravují nejvíce lidí, uvedla mluvčí českolipské radnice Monika Bayerová. Českolipská starostka Romana Žatecká (ČSSD) upozornila, že město o zvýšení mezd jedná. „Jsme jen krok od konečné dohody,“ uvedla.
PARDUBICKÝ A ZLÍNSKÝ KRAJ
Stávka řidičů se drobně dotkne také Pardubického a Zlínského kraje. Řidiči místních dopravců se sice k protestu aktivně nepřipojí, vliv však bude mít stávka v sousedních regionech.
Pardubický kraj počítá s tím, že stávka postihne meziregionální spoje Arrivy z Olomouckého kraje. Mohlo by jít až o 38 spojů, které mají konečné stanice na Svitavsku a Orlickoústecku. „Není jisté, jestli se zapojí všichni řidiči Arrivy Morava. Nemůžeme říct dopředu, který ze spojů vyjede, nebo vyjede. Je těžké určit rozsah,“ řekl mluvčí kraje Dominik Barták.
Ve Zlínském kraji potom nepojede několik spojů, které začínají v Jihomoravském kraji a zajišťují je dva dopravci, jejichž zaměstnanci stávkují. Zlínské hejtmanství ale zdůraznilo, že jde jen o 0,2 procenta dopravních výkonů. Z dopravců, kteří jezdí přímo pro Zlínský kraj, se nebude stávkovat u žádného. Odbory největšího autobusového dopravce v regionu ČSAD Vsetín zvažovaly, že se ke stávce připojí ze solidarity ke kolegům z jiných firem, kteří nedostali přidáno. Nakonec je ale podpoří pouze symbolicky a budou rozdávat letáky.
Podobného scénáře se obával i vysočinský krajský úřad. Hrozilo, že nepojedou spoje dopravců COMETT Plus a ADOSA, kteří na Vysočinu zajíždějí z jižních Čech, resp. Jihomoravského kraje. Nakonec však zřejmě všechny linky pojedou. COMETT se dohodl s Jihomoravským krajem, ADOSA odpoledne oznámila, že „zabezpečí (…) všechny spoje, které obsluhuje“.
JIHOČESKÝ KRAJ
Stávkovat se naopak ve čtvrtek nebude v Jihočeském kraji. Společnost Jikord, která organizuje veřejnou dopravu v regionu, přitom ještě dopoledne počítala s tím, že vůbec nevyjedou linky, které zajišťují společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice, GW Bus, ČSAD STTRANS a COMETT Plus.
Hejtman Jiří Zimola však oznámil, že se kraji podařilo dohodnout se s dopravci a zástupci odborů na kompromisu na vyplácení mezd. „Jižním Čechám se tato nemilá skutečnost vyhne. Jsem za to velmi rád,“ řekl hejtman. Připomněl přitom, že krajští zastupitelé již v březnu schválili, že jako zálohu na mzdy uvolní 50 milionů korun. Podle hejtmana by mohl kraj přidat ještě více. „Chceme ale také zároveň kontrolovat, zda tyto peníze skutečně míří na navýšení mezd pro řidiče,“ podotkl Jiří Zimola.
Podle společnosti ČSAD České Budějovice stvrdil zvýšení mezd dodatek ke smlouvě pro letošní rok. ČSAD České Budějovice stejně jako GW Bus, COMETT Plus a STTRANS již oznámily, že ve čtvrtek vypraví všechny spoje na všech linkách v Jihočeském kraji.
ÚSTECKÝ KRAJ
Podobný vývoj jako v jižních Čechách byl i v Ústeckém kraji, o kterém se původně zdálo, že bude jedním ze stávkou nejvíce zasažených regionů. Nakonec se ho stávka nejspíše vůbec nedotkne.
Stávku výslovně ohlásili odboráři ze společnosti BusLine, která je jedním z pěti autobusových dopravců, kteří na regionálních linkách v kraji jezdí. Ráno však vedení BusLine oznámilo, že s Ústeckým krajem podepsalo dodatek ke smlouvě, podle kterého by měl kraj dát dopravci peníze na zvýšení mezd. „Peníze zaplatíme dopravcům (zpětně) od 1. ledna, abychom jim uhradili náklady,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Ředitel BusLine Radek Chobot poté oznámil, že ve čtvrtek „by měly vyjet všechny spoje“.
Totéž potvrdili i sami řidiči. „Stávka nebude, protože peníze prý už jsou. Stávka nebude a budeme jezdit dál, jak se má,“ shrnul řidič autobusu Josef Vrhel. Vyjedou i autobusy dalších tří dopravců v Ústeckém kraji.
Řidiči autobusů stávkují kvůli mzdám. Podle vládního nařízení jim měly od začátku roku stoupnout. Dopravci však tvrdí, že na to sami nemají a některé společnosti si stěžují, že jim měly pomoci kraje, ale nestalo se tak. Krajští politici odkazují především na zákony, které jim znemožňují navýšit úhrady dopravcům výrazně nad nasmlouvané částky.
Podle vládního nařízení měla mzda řidičů vzrůst z dřívějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 koruny. Z 50 korun na hodinu asi na 88 Kč se zvýšil příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami. Nově byl zaveden i příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Podle odborů ale dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali.