Chytré značky zkrátí zácpy o pětinu. Řidiči je ale musí respektovat

Události: Signalizační systém napomáhá plynulosti na dálnicích (zdroj: ČT24)

Na plzeňské dálnici začalo testování systému, který má omezit kolony. Podle hustoty provozu upravuje rychlost aut, která se před zúženým nebo ucpaným místem snáze zařadí. Výsledky jsou působivější, než se čekalo, zácpy se zkrátily o pětinu. O rozšíření systému na další komunikace rozhodne ministerstvo dopravy.

Pro nezúčastněného pozorovatele, který o testování systému na plzeňské dálnici neví, se počínání řidičů může zdát nevysvětlitelné. Auta, která dlouho jela v levém pruhu, najednou viditelně zvolňují a řadí se doprava.

Klíčová je plynulost, aby se auta dokázala zařadit ve stejné rychlosti a nebrzdila ta za sebou. Tím vzniká šoková vlna. Z té se často stane kolona.
Jan Beránek
redaktor ČT

Příčinou je systém „inteligentních“ značek, který byl pod hrad Točník nainstalován na konci října. Celkem čtyři tabule samy vyhodnocují, od kterého místa a nakolik rychlost omezí. Při zvýšené intenzitě dopravy signalizují sto dvacet kilometrů za hodinu, při dopravní koloně svítí stovka.

Během odpolední špičky začíná provoz zpomalovat. V takovou chvíli stačí, když jedno auto nešikovně zabrzdí a začne se utvářet kolona. Z radarových snímků vyplývá, že pakliže značky rychlost omezí, řidiči skutečně zpomalí a situace se začne lepšit. Když je aut příliš a místo se ucpe, pomáhá systém řidičům alespoň se lépe zařadit.

O pětinu menší kolony

První testovací týden systém dopravní situaci na dálnici pod Točníkem monitoroval a následně začal do provozu zasahovat. Kolony se zkrátily asi o pětinu. „Výsledek je nad očekávání. Každý řidič, když to zprůměrujeme, ušetří minutu a půl,“ vyčíslil časovou úsporu vedoucí oddělení dopravní problematiky Centra dopravního výzkumu Marek Ščerba.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vláda letos na jaře schválila ministerstvu dopravy obří, sedmnáctimiliardovou investici do chytrých dopravních systémů. Finance pochází především z evropských rozpočtů. „Pokud se ten projekt ukáže jako úspěšný, budeme ho samozřejmě chtít využívat i na dalších částech dálniční sítě,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Přínos inteligentních signalizačních systémů bude spočívat především na řidičích samotných – zda budou omezování rychlostí respektovat. Obzvlášť když důvod zpomalení nemusí být na první pohled zřetelný.