Nečekaná renesance. Hlavní tratě opět dobývají diesely, muzejní i současné

Nečekaná renesance. Železnici opět dobývají diesely, muzejní i současné (zdroj: ČT24)

Doby, kdy nejsilnější parní lokomotivy už jen dosluhovaly nebo čekaly na šrot, ale současně ještě neskončila elektrizace mnoha z nejvýznamnějších železničních tratí, jako by se vracely. Zatímco České dráhy tuto éru připomněly nostalgickým expresem s historickou motorovou lokomotivou, který má být prvním z mnoha, konkurenční Arriva se chystá od prosince rozšířit provoz svých motorových jednotek a začne častěji jezdit na dálkových trasách – sice z velké části „pod dráty“, ale s dieselem.

Společnost Arriva vlaky, která má v zádech německého dopravního obra Deutsche Bahn, začala letos na jaře kromě jedné regionální linky provozovat dálkový víkendový vlak z Prahy do Trenčína. Více si nemohla dovolit, protože měla zpočátku k dispozici jen jedinou soupravu. Během roku se to změnilo. Od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude mít k dispozici již čtyři dieselové jednotky, a tak výrazně rozšíří provoz.

Dálkový vlak na Slovensko bude jezdit častěji a neomezí se pouze na Trenčín. „Potenciál vidíme i v prodloužení linky do Nitry, chceme tak lépe obsloužit region středního Pováží, který nemá přímé vlakové spojení s Českem,“ uvedl generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka.

Od června do října 2017 počítá Arriva s tím, že bude vypravovat každý den dva páry spojů Praha–Nitra. Kromě nich chce společnost zavést ještě víkendový vlak z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov do Nové Pece.

Vlak Arriva
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Jak na šumavský expres, tak na spoj na Slovensko nasadí Arriva dieselové jednotky – stejné ojetiny z Německa jako první její vlak. Většina obou tras je přitom elektrizovaná, například na trase z Prahy do Trenčína není možné projet elektricky pouze 82 z celkových 408 kilometrů.

Že to jde i jinak, přitom ukázala společnost Arriva vlaky v létě, kdy se rozhodla svůj trenčínský expres posílit. Ze Starého Města u Uherského Hradiště do Prahy tak jela dieselová jednotka připojená k soupravě elektrické lokomotivy a osobního vozu, které poskytla sesterská Arriva Morava. Obvykle však jezdí pouze v pracovní dny na regionálních vlacích na Šumpersku.

Konkurence pro zážitkové expresy?

Paradoxně Arriva svým dieselovým provozem nepřímo „konkuruje“ záměru Českých drah na provozování zážitkových expresů. Dopravce chce častěji využívat svá historická vozidla a současně jimi vydělávat. „Máme fond historických vozidel a ten chceme náležitě využívat. Nechceme pouze jezdit příležitostné jízdy na regionálních tratích,“ uvedl Michal Štěpán z vedení ČD.

První takový zážitkový vlak vypravily dráhy z Prahy do Ostravy a připomněly jím krátkou etapu z provozu slavného vlaku Ostravan. Poté, co ČKD v 70. letech vyrobila dvojici obzvláště silných dieselových lokomotiv T499.0001 a 002 zvaných „Kyklop“, zkoušely je ČSD v provozu právě na expresu Ostravan. Již tehdy jezdil vlak s dieselovou lokomotivou po plně elektrizované trati – a nyní to zopakoval. Nedávno totiž prošel jeden z „Kyklopů“ rekonstrukcí. Zatím zdobil významné železniční výstavy a výjimečně se objevoval v čele nostalgických vlaků. Teď by mohl jezdit i častěji.

Za výlet starými historickými vagony s „Kyklopem“ z Prahy do Ostravy a zpět neváhaly dvě stovky cestujících zaplatit 1600 korun. České dráhy proto uvažují o častějším provozu historických zážitkových vlaků podobných právě vypravenému nostalgickému Ostravanu.