Kyklop chytil druhý dech, po kolejích se prohání vlastní silou

Praha – Kyklop ožívá. Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) rekonstruoval lokomotivu řady 759, dříve T499, která nesla tuto přezdívku – jednu z pouhých dvou vyrobených. Dodnes zůstává nejpokročilejší dieselovou lokomotivou vyrobenou na území dnešního Česka. Přílišná hmotnost a množství dětských nemocí však Kyklopům neumožnily rozvinout svůj potenciál. ČSD nakonec místo nich koupily zdokonalenou verzi jejich předchůdců.

Lokomotiva Kyklop se rozjela vlastní silou zhruba po čtvrt století. Část jejího pohonného systému včetně spalovacího motoru je nová. „Uspořádání hlavních komponentů a celku zůstalo stejné,“ uvedl vedoucí opravy lokomotivy Arnošt Kohl. Již má za sebou zkušební jízdu z nymburské opravny do pražských Vysočan. Pro VÚŽ jde o jedinečný stroj nejenom vzhledem k tomu, že je jediný svého druhu, ale také proto, že je zánovní. „V dokladech se udává najeto něco přes sto tisíc kilometrů, což v životnosti lokomotivy neznamená téměř nic,“ poukázal ředitel ústavu Antonín Blažek.

Kyklopové československé koleje neovládli

V letech 1974 a 1975 opustily libeňskou lokomotivku ČKD dva diamanty. Lokomotivy T499.0001 a 2 se jmenovitým výkonem bezmála 1 800 kW byly na českých kolejích nepřekonatelné. Rychlost 176 km/h, které na velimském okruhu dosáhla starší z nich, je dodnes platným rychlostním rekordem československé lokomotivy nezávislé trakce. Brzy se ale ukázalo, že diamanty nejsou natolik obroušené, jak by bylo potřeba. Specializovaný web Prototypy.cz popisuje vážné závady na hnacím soukolí, pro lokomotivy, které dostaly výjimečný žluto-modrý lak, navíc chybělo vhodné využití. Byly těžké, jejich hmotnost odpovídala elitním elektrickým lokomotivám té doby a s výkonem, který až o polovinu překonával tehdejší běžné dieselové rychlíkové lokomotivy, by našly uplatnění především na tratích, které již byly elektrizované.

Byli dva, zbývá jediný

Ačkoli jsou známé fotografie ze zkušebního provozu lokomotiv, kterým výrazný hlavní reflektor vynesl přezdívku Kyklop, v osobní dopravě, zejména s expresem Ostravan, v pravidelném provozu se neuplatnily. Na hlavních tratích, které čekaly na elektrizaci do druhé poloviny 80. let nebo ještě déle – např. z Brna do České Třebové či z Prahy do Plzně a do Českých Budějovic, nakonec místo Kyklopů jezdila nová série konstrukčně starších, ale osvědčených Brejlovců.

Dnes zbývá již jen jeden Kyklop, VÚŽ dostal příležitost oživit toho mladšího. Lokomotivu číslo jedna postihl již v roce 1979 požár ve strojovně, dalších deset let sloužila jako zdroj náhradních dílů pro svého mladšího sourozence a zbytek byl nakonec sešrotován. „Dvojka“ sloužila na Železničním zkušebním okruhu a postupně chátrala. Pozdější snímky, které působí, jako by jela v čele vlaku, vznikaly při připojení Kyklopa na konec souprav. Nyní se ale nejsilnější z lokomotiv, jež nepotřebují k jízdě trolej, vrací na výsluní. Pro VÚŽ není jen výjimečným exponátem, ačkoli se jím bezpochyby pochlubí i na železničních výstavách. Vrátí se i do práce na zkušební okruh.

2 minuty
Události: Kyklop dojel z nymburských dílen do Vysočan
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 6 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 7 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 8 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 11 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 14 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 14 hhodinami
Načítání...