Kyklop chytil druhý dech, po kolejích se prohání vlastní silou

Praha – Kyklop ožívá. Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) rekonstruoval lokomotivu řady 759, dříve T499, která nesla tuto přezdívku – jednu z pouhých dvou vyrobených. Dodnes zůstává nejpokročilejší dieselovou lokomotivou vyrobenou na území dnešního Česka. Přílišná hmotnost a množství dětských nemocí však Kyklopům neumožnily rozvinout svůj potenciál. ČSD nakonec místo nich koupily zdokonalenou verzi jejich předchůdců.

Lokomotiva Kyklop se rozjela vlastní silou zhruba po čtvrt století. Část jejího pohonného systému včetně spalovacího motoru je nová. „Uspořádání hlavních komponentů a celku zůstalo stejné,“ uvedl vedoucí opravy lokomotivy Arnošt Kohl. Již má za sebou zkušební jízdu z nymburské opravny do pražských Vysočan. Pro VÚŽ jde o jedinečný stroj nejenom vzhledem k tomu, že je jediný svého druhu, ale také proto, že je zánovní. „V dokladech se udává najeto něco přes sto tisíc kilometrů, což v životnosti lokomotivy neznamená téměř nic,“ poukázal ředitel ústavu Antonín Blažek.

Kyklopové československé koleje neovládli

V letech 1974 a 1975 opustily libeňskou lokomotivku ČKD dva diamanty. Lokomotivy T499.0001 a 2 se jmenovitým výkonem bezmála 1 800 kW byly na českých kolejích nepřekonatelné. Rychlost 176 km/h, které na velimském okruhu dosáhla starší z nich, je dodnes platným rychlostním rekordem československé lokomotivy nezávislé trakce. Brzy se ale ukázalo, že diamanty nejsou natolik obroušené, jak by bylo potřeba. Specializovaný web Prototypy.cz popisuje vážné závady na hnacím soukolí, pro lokomotivy, které dostaly výjimečný žluto-modrý lak, navíc chybělo vhodné využití. Byly těžké, jejich hmotnost odpovídala elitním elektrickým lokomotivám té doby a s výkonem, který až o polovinu překonával tehdejší běžné dieselové rychlíkové lokomotivy, by našly uplatnění především na tratích, které již byly elektrizované.

Byli dva, zbývá jediný

Ačkoli jsou známé fotografie ze zkušebního provozu lokomotiv, kterým výrazný hlavní reflektor vynesl přezdívku Kyklop, v osobní dopravě, zejména s expresem Ostravan, v pravidelném provozu se neuplatnily. Na hlavních tratích, které čekaly na elektrizaci do druhé poloviny 80. let nebo ještě déle – např. z Brna do České Třebové či z Prahy do Plzně a do Českých Budějovic, nakonec místo Kyklopů jezdila nová série konstrukčně starších, ale osvědčených Brejlovců.

Dnes zbývá již jen jeden Kyklop, VÚŽ dostal příležitost oživit toho mladšího. Lokomotivu číslo jedna postihl již v roce 1979 požár ve strojovně, dalších deset let sloužila jako zdroj náhradních dílů pro svého mladšího sourozence a zbytek byl nakonec sešrotován. „Dvojka“ sloužila na Železničním zkušebním okruhu a postupně chátrala. Pozdější snímky, které působí, jako by jela v čele vlaku, vznikaly při připojení Kyklopa na konec souprav. Nyní se ale nejsilnější z lokomotiv, jež nepotřebují k jízdě trolej, vrací na výsluní. Pro VÚŽ není jen výjimečným exponátem, ačkoli se jím bezpochyby pochlubí i na železničních výstavách. Vrátí se i do práce na zkušební okruh.

2 minuty
Události: Kyklop dojel z nymburských dílen do Vysočan
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ÚS: Podmínkou otčímovi za znásilňování porušil soud práva oběti

Krajský soud v Brně podle Ústavního soudu (ÚS) porušil práva oběti, když otčímovi za znásilňování uložil podmínku. ÚS ale verdikt nezrušil, poukázal například na svou limitovanou roli v systému dělby moci a koncepci trestního řízení. Dívce se otevírá možnost žádat od státu odškodnění. ÚS při rozhodování nebyl jednotný, pět členů navrhovalo verdikt krajského soudu zrušit. V takové rozhodnutí doufal i advokát oběti Marcel Jurčaga.
09:16Aktualizovánopřed 58 mminutami

Patří jí odpad načerno uložený v Česku, teď je německá firma v insolvenci

V insolvenci skončila německá společnost Roth International, které patří odpad načerno uložený na několika místech v tuzemsku. Ministerstvo životního prostředí aktuálně jedná s úřady sousední země, aby se postaraly o jeho likvidaci. Firma Roth International se specializuje na demontáž letadel a větrných elektráren. Část navezeného materiálu může být nebezpečná.
před 1 hhodinou

Česko omezí kvůli slintavce dopravu na hranicích se Slovenskem

O půlnoci bude kvůli riziku šíření slintavky a kulhavky omezena doprava na česko-slovenských hranicích na čtyři přechody s povinnými dezinfekčními rohožemi pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny, uvedl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Situace se podle něj začíná výrazně zhoršovat. K reakci přistoupilo i Rakousko.
11:23Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Poslanci podpořili růst výdajů na obranu. Neveřejné jednání ANO a SPD bojkotovaly

Sněmovna se ztotožnila se záměrem kabinetu navýšit výdaje na obranu minimálně na tři procenta HDP nejpozději v roce 2030. Rozhodla o tom hlasy koalice a Pirátů po neveřejné debatě. Té se nezúčastnili poslanci opozičních ANO a SPD. Dorazil naopak prezident Petr Pavel. Opoziční hnutí kritizovala, že veřejně nedostali příležitost vystoupit všichni řečníci s přednostním právem. Koaliční politici mají neúčast opozice za důkaz snahy o show, podle hlavy státu mohla dostat odpovědi na mnoho svých otázek.
14:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Poslanci schválili reformu sociálních dávek

Zákonodárci ve středu na mimořádné schůzi schválili vládní reformu sociálních podpor, nynější čtyři dávky nahradí jedna. Sněmovna schválila také uzákonění dávky pro studující rodiče malých dětí a širší sociální podporu vysokoškoláků z chudších rodin. Rovněž upravila životní minimum. Poslanci začali projednávat také zákon o podpoře bydlení. Debatu k tomuto bodu ale nedokončili, protože schůze dolní komory byla ve 13 hodin přerušena. Pokračovat bude ve středu 2. dubna.
09:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Praha zkoumá, jak rozhodnutí antimonopolního úřadu zdrží projekt metra D

Praha zkoumá, jak moc pozdrží výstavbu metra D rozhodnutí antimonopolního úřadu, který zrušil výběr vítěze tendru na další etapu. Na ní se mělo pracovat už rok a půl. Zatím se ale buduje jen první úsek, ve kterém stavbaři prorazili devadesát procent tunelů. Celá trasa měla být hotová v roce 2031.
před 1 hhodinou

Hladík hejtmana Oklešťka k vyhlášení stavu nebezpečí nepřesvědčil

Krizový štáb ministerstva životního prostředí doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro lokalitu postiženou havárií vlaku převážejícího přes tisíc tun toxického benzenu stav nebezpečí, který má sanaci urychlit. Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) se ale stav nebezpečí vyhlásit nechystá. Z pohledu legislativy jde podle něho havárie za státem. Likvidace škod na místě vyjde podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) na stovky milionů korun. Ten se odpoledne s Oklešťkem sešel, ke změně názoru ho ale nepřesvědčil.
09:44Aktualizovánopřed 5 hhodinami

ÚS: Poplašnou zprávou může být jen nepravdivé sdělení, Vrabel se vyjádřil „hybridně“

Soudy v případě Ladislava Vrabela porušily podle Ústavního soudu (ÚS) svobodu projevu. Případy souvisejícími s její ochranou se v minulosti ÚS zabýval několikrát. Na některé odkázal i v usnesení o Vrabelově případu, například na soudní spor týkající se výroků šéfa ANO Andreje Babiše po explozi skladu ve Vrběticích. V případě Babiše šlo podle ÚS, stejně jako u Vrabela, o takzvaný hybridní výrok. Ten mísí fakta, případně nepravdy, a názory.
před 5 hhodinami
Načítání...