RegioJet chce poslat vlaky do Brna, Českým drahám se to nelíbí

Železniční dopravce RegioJet chce začít jezdit z Prahy do Brna a Bratislavy. Jeho žádost o přidělení trasy však zkoumá Drážní úřad, ke kterému poslaly námitku České dráhy. Ty jsou zatím jediným železničním dopravcem, který vypravuje přímé vlaky osobní dopravy z Prahy do Brna. RegioJet by chtěl, aby jeho vlaky jely místo dvou párů expresů ČD.

RegioJet chce vstoupit na další železniční trasu a plánuje nahradit stávající dva páry posilových expresů, které provozují ČD mezi Prahou a Brnem. Dopravce zdůraznil, že chce spoje převzít bez nároku na platby od státu. Vlaky RegioJet by ale neměly jezdit pouze z Prahy do Brna, pokračovat mají do Bratislavy, resp. Hodonína.

„Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR,“ uvedl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Drážní úřad by měl rozhodnout do srpna

Plán soukromého dopravce se ale nezamlouvá Českým drahám - ty s ním zápolí již na trati z Prahy do Ostravy a do Košic. ČD se obrátily se na Drážní úřad, který tak musí posoudit, zda by provoz žlutých vlaků mezi Prahou a Brnem neomezil služby v rámci vnitrostátní dopravy. 

„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Předpokládá, že o budoucnosti brněnských expresů bude jasno do srpna.

Jízdní řády na Slovensku zatím se žlutými vlaky do Bratislavy nepočítají

Jeden z párů vlaků, které chce RegioJet nově zavést, by měl pokračovat do Bratislavy. V prvním návrhu slovenských jízdních řádů na příští rok takové spoje nefigurují. Železnice Slovenské republiky (ŽSR), které jízdní řády na Slovensku sestavují, však žádost RegioJetu o přidělení trasy mají.

„Budou posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců,“ uvedla již dříve mluvčí ŽSR Martina Pavliková.

Vlak Arriva
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

České dráhy netrápí pouze ambice RegioJetu. Jednotlivé kraje začaly zveřejňovat návrhy jízdních řádů na příští rok, ze kterých vyplývá, že velký rozvoj plánuje v Česku napřesrok dopravce Arriva. Rozšířit chce provoz svého expresu Praha–Trenčín a navíc si u Správy železniční dopravní cesty zarezervovala trasy pro vlaky Praha–Plzeň–Domažlice. Po téže trase jezdí denně čtyři páry expresů ČD, které pokračují dále do Mnichova.