Zákon, který u 11 staveb nahradí posudek EIA, bude ještě v květnu

EIA a prioritní stavby (zdroj: ČT24)

Do konce května bude hotový návrh zákona, který nahradí u jedenácti klíčových dopravních staveb posudek o vlivu na životní prostředí EIA. Ten tak nebude nutné opakovat, což požaduje Evropská komise u stovky plánovaných staveb posouzených podle zákona z roku 1992. Aktivisté, kteří postup vlády kritizují, jsou však přesvědčeni, že připravovaný zákon má u EK jen mizivou šanci na úspěch.

Ministerstvo životního prostředí podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) připraví do konce měsíce novelu zákona, která stanoví podmínky pro vyjmutí jedenácti klíčových staveb, jež budou připravovány ve zrychleném řízení a nebude u nich nutné celý proces EIA opakovat. Vláda také na svém středečním zasedání schválila materiály ministerstev dopravy a životního prostředí, které mají k urychlení přípravy napomoci.

„Jde o stavby, které už mají vykoupené pozemky a jsou v pokročilém stavu přípravy,“ charakterizoval jedenáct staveb, jež chce vláda ochránit před zdržením, ministr dopravy Dan Ťok.

Aktivista nečeká, že vláda uspěje

Podle ekologických aktivistů ale vláda se snahou o urychlení přípravy jedenácti dopravních staveb narazí. Daniel Vondrouš z asociace Zelený kruh upozornil, že nahradit EIA zákonem je možné pouze ve výjimečných situacích. „Momentálně u nás neprobíhá živelní pohroma, takže vysvětlovat Evropské komisi přijetí zákona výjimečnou situací má mizivou šanci na úspěch,“ míní Daniel Vondrouš. Česku by potom hrozilo, že od EU nedostane na příslušné stavby očekávané dotace.

Dan Ťok však tak skeptický není. Neočekává, že EK návrh „bude bouřlivě vítat, ale mohla by akceptovat, že jsou to klíčové stavby“. Také ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že vláda komisi přesvědčí. „Evropská komise má možnost se ke každému projektu a jeho schvalování vyjádřit. Budou probíhat další jednání – už tento týden, další budou probíhat příští týden. Jsme přesvědčeni, že dostaneme zpětnou vazbu, ale budeme se snažit přesvědčit EK o tom, že těch jedenáct projektů je nejenom velmi důležitých pro konkurenceschopnost ČR, ale jsou také důležité pro zlepšení životního prostředí, především pro kvalitu ovzduší,“ uvedl Richard Brabec.

Ministry však kritizovala také opozice. Svolala kvůli zrušeným posudkům o vlivu na životní prostředí i mimořádnou schůzi sněmovny, poslanci na ní však nepřijali žádné usnesení. Poslanci však dali najevo, že si myslí, že vláda měla pracovat lépe. „Nebyla schopná vyjednat v Bruselu výjimky pro stavby, které mají platné EIA,“ řekl také v Událostech, komentářích poslanec ODS Jan Zahradník.

Ministři Brabec a Ťok: Věříme, že Evropskou komisi přesvědčíme (zdroj: ČT24)

Mezi prioritní stavby, které chce vláda ušetřit zdržení, patří například jihovýchodní část Pražského okruhu k Běchovicím, dostavba dálnice D1 u Přerova, dálnice D3 na obchvatu Českých Budějovic, prodloužení D11 na Královéhradecku, stavba dálnice D35 u Opatovic nad Labem, obchvat Frýdku-Místku na dálnici D48 či nové úseky D6 mezi Prahou a Karlovými Vary.

Starosta Lubence, jímž nyní projíždí veškerá doprava na cestě z metropole do největších západočeských lázní, je přesvědčen, že kdyby nebylo požadavku na nový posudek, nic by již nebránilo zahájení stavby dálničního úseku, který zároveň poslouží jako obchvat obce, jehož posudek je z roku 2002, vznikl tedy podle starého zákona a kritérií, jež dnes již nepostačují. „Peníze by měly být, výkupy jsou téměř u konce. Největší problém je ta EIA,“ podotkl.

  • D0 (Pražský okruh): stavba 511 D1–Běchovice
  • D1: Říkovice - Přerov
  • D3: obchvat Českých Budějovic
  • D6: obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
  • D11: Hradec Králové - Smiřice
  • D35: Opatovice - Ostrov
  • D48: Frýdek Místek - obchvat
  • D49: Hulín - Fryšták
  • D55: Otrokovice obchvat JV
  • I/11: Ostrava, prodloužená Rudná
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice
Ohrožené dopravní stavby po novele k EIA
Zdroj: ČT24

Nové posudky budou vznikat nejméně rok a půl

Hrstka připravovaných dopravních staveb má posudek o vlivu na životním prostředí v souladu s požadavky EK – například D11 do Jaroměře nebo D7 u Panenského Týnce. Zbylých asi devadesát staveb, jejichž posouzení Evropské komisi nepostačuje, se však výrazně zpozdí. Opakování procesu EIA způsobí podle odhadů nejméně rok a půl zpoždění. Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček nedávno upřesnil v Poslanecké sněmovně, že rok potrvá příprava dokumentace a půl roku potřebuje MŽP na samotné posouzení. Jde přitom podle něj o optimistický odhad.

Ministr Brabec však upozornil, že reálné zpoždění bude menší, protože většina staveb, kterých se požadavek EK týká, stejně ještě není připravena k zahájení. Náklady na opakování posudků odhadlo Ředitelství silnic a dálnic na 217 milionů korun.