Ve čtyřech pětinách hodin, které inspektoři navštívili, kantoři nijak nevyužívali počítačovou techniku. Přitom naprostá většina dětí má k počítačům kladný vztah a jejich užití by uvítala. Pedagogové však moc neví, jak moderní technologie zařadit do výuky, chybí jim prý metodická podpora. Navíc počítače mají školy často jen v počítačových učebnách. Odborník ČŠI Kamil Melichárek ale poukazuje i na další příčiny: „Vychází nám z toho šetření, že se 3 až 4 učitelé dělí o jeden počítač. V takové situaci není možné vinit samotné učitele, že by třeba neměli zájem.“
Podle ředitelky ČŠI Olgy Hofmannové na tom byly některé školy s počítačovým vybavením tak špatně, že jim inspekce dala alespoň své vyřazené počítače. „Katastrofická situace je u malých škol,“ upozornili odborníci z ČŠI. Pokud se nezačne s obnovou vybavení hned, bude v roce 2010 na malých školách do 100 žáků asi 70 procent počítačů starších pěti let. Hofmannová uvedla, že velká část těchto starších počítačů pochází ze sedmimiliardového projektu Internet do škol, což prý byla jedna z posledních akcí výrazně zaměřených na podporu komunikačních technologií ve výuce. Tento projekt však skončil fiaskem, podle Nejvyššího kontrolního úřadu při něm ministerstvo školství nehospodárně využilo 884 milionů korun.

Reportáž Ivana Lukáše
Za poslední tři roky klesla státní podpora informačních technologií ve školách o 80 %. Ministerstvo školství teď sází na možných 5 miliard z evropských dotací, k nimž chce školám usnadnit přístup. „Počítáme s tím, že by ty peníze mohly být použity jak na nákup vybavení, tak na vzdělávání pedagogů,“ řekl ČT náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger.