Další pokus o spuštění Leo Expressu může být příští týden

Praha – Ke druhému pokusu o zahájení provozu vlaků Leo Express může dojít v průběhu příštího týdne. Dopravce slíbil, že zajistí, aby Stadler, který vyrobil jeho soupravy, dodal do pondělí Drážnímu úřadu potřebnou dokumentaci. Potom by již nemělo nic stát v cestě zahájení zkušebního provozu s cestujícími. Kvůli zdržení při homologaci nových jednotek nestihl Leo Express původní termín, který ohlásil – jeho vlaky měly poprvé vyjet dnes.

Leo Express bude jezdit z Prahy do Bohumína a zpět. Poté, co zrušil dnešní termín zahájení provozu s cestujícími, ale zatím není stanoveno žádné jiné datum startu. S dalším prohlášením je nyní dopravce velmi opatrný. „V optimistické variantě tedy předpokládáme, že by Drážní úřad mohl v příštím týdnu vydat výše zmíněné chybějící průkazy, a tím by nic nebránilo zahájení zkušebního provozu na trati Praha–Bohumín–Praha,“ uvedla firma.

Dopravce, který chce jako třetí bojovat o zákazníky mezi Prahou a Ostravskem, doplatil na svoji snahu jezdit se zcela novým vozidlem. Dálková úprava jednotky Stadler Flirt byla jednou z „hvězd“ nedávného berlínského železničního veletrhu, ale musela projít schvalovacím procesem na českých kolejích. Stadler zatím Drážnímu úřadu nedodal dokumentaci k části zabezpečovacích systémů, není tak pravomocné povolení k provozu nových jednotek s cestujícími. Podle vyjádření Leo Expressu by měl Stadler dodat „papíry“ do pondělí.

Sázkou na ucelenou jednotku se Leo Express rozhodl jít jinou cestou než další dopravci, kteří v Česku podnikají v dálkové železniční dopravě. S výjimkou motorových souprav, které jezdily zejména ve 40. a 50. letech, se ČSD a ČD vždy spoléhaly na klasické soupravy vagonů s lokomotivou. Ty lze snadno rozpojit a v případě závady vyřadit či nahradit problematický článek. Výjimkou byly pouze jednotky Pendolino, na jejichž schválení k provozu s cestujícími ale čekaly dráhy přes rok. Soukromí dopravci rovněž sáhli po vagonech s lokomotivou – kromě Regiojetu uvažoval o této koncepci i Railtrans, jehož vlaky ale nikdy nevyjely.

Leo Express objednal pět pětičlánkových jednotek (řady 480), které budou jezdit z Prahy do Bohumína. S novým jízdním řádem od 9. prosince chce na trať poslat až devět párů spojů denně. Konkurovat budou Regiojetu Praha–Havířov a dvěma linkám Českých drah – SC Pendolino Praha–Ostrava a Ex1 Praha–Bohumín–Žilina.