Vědci poprvé detailně nafilmovali, jak vypadá ovulace

Ovulace nafilmovaná mikroskopem (zdroj: Nature cell biology)

Německým biologům se podařilo pomocí vylepšené technologie nafilmovat, jak vypadá okamžik, kdy se vajíčko uvolní z folikulu, specializovaného útvaru ve vaječníku. Doufají, že jejich zobrazovací technika by mohla pomoci v řadě oblastí.

Celý fascinující proces, který vyvrcholí narozením nového člověka, začíná ve vaječníku. Každý měsíc se tam uvolní vajíčko, které pak sestupuje vejcovody k děloze. A čeká na to, jestli ho neoplodní spermie. Sice je to základ všeho, čím se člověk stane, ale ve skutečnosti je tento proces stále nedostatečně popsaný. Změnit se to pokusili němečtí vědci.

Ovulační cyklus objevili teprve před sto lety současně dva vědci: Japonec Kyusaku Ogino a Rakušan Hermann Knaus. Věda sice za tu dobu učinila obrovský pokrok v popisu počátku lidského života, stále jí ale spousta střípků mozaiky chyběla. Hlavně ten, co se děje předtím, než vajíčka zahájí svou pouť k děloze.

Právě vypuštěné vajíčko těsně vedle folikulu
Zdroj: MPG/Christopher Thomas, Tabea, Lilian Marx

Cesta k léčbě neplodnosti?

Měří totiž jen 0,12 milimetru a nedá se předpovědět, ze kterého vaječníku se uvolní – a narušit tento proces nějakým vnějším zásahem je neetické. Němečtí vědci ze Společnosti Maxe Plancka (obdoba české Akademie věd) teď ale vyvinuli metodu, která jim umožňuje tuto fázi sledovat, což je pokrok, který by jednoho dne mohl vést k nové léčbě neplodnosti.

Výzkumníci díky vylepšené technologii dokázali zobrazit zcela detailně ovulaci u myši – a také ji nafilmovali. Na zveřejněném videu je třetí, vizuálně nejzajímavější fáze. Během ní folikul praskne, vajíčko se uvolní a „vystřelí“ ven. Na záznamu je dobře vidět, jak se těsně před tím povrch folikulu vyboulí směrem ven a praskne, čímž se uvolní folikulární tekutina, takzvané kumulární buňky, a nakonec i samotné vajíčko.

Pro vědce je samozřejmě důležité pochopit co nejvíce o tom, jak tento proces probíhá a jaká jsou jeho pravidla. Jeho studování ale nemá potenciál jen v základním výzkumu, nýbrž s vysokou pravděpodobností i v praxi. Právě proto, že se o této fázi vývoje vajíčka ví tak málo, může být spojena se vznikem řady chorob a problémů, které se projeví u člověka, který se o devět měsíců později z tohoto oplodněného vajíčka narodí.

Výzkum, který z této práce v budoucnosti může vyjít, by se podle Společnosti Maxe Plancka, mohl zaměřit například na to, co se stane, když jsou vaječníky vystavené různým chemickým látkám a lékům.