V lidských penisech se našly mikroplasty. Vyvolává to otázky ohledně erektilní dysfunkce

Vědci poprvé objevili mikroplasty v penisech, což vyvolává otázky ohledně jejich možné role v erektilní dysfunkci. Odborníci také nedávno odhalili tyto drobné plastové částice ve varlatech a spermatu. Tyto objevy budí obavy, že znečištění mikroplasty by mohlo přispívat k poklesu mužské plodnosti.

Vědci uvedli, že penis by mohl být obzvláště zranitelný vůči kontaminaci mikroplasty kvůli vysokému průtoku krve během erekce.

Mikroskopické částečky umělých hmot lidé konzumují v potravinách i ve vodě a také je vdechují. Vědci už odhalili mikroplasty v placentách těhotných žen, mateřském mléku, lidské krvi i v plicích. Pocházejí nejčastěji z vláken oblečení, pneumatik, kosmetiky a mnoha dalších zdrojů. Byly nalezeny po celé planetě, od vrcholu Mount Everestu až po nejhlubší oceány.

Malý, ale důležitý výzkum

Nová studie hodnotila tkáň odebranou pěti mužům, kteří podstoupili operaci související s erektilní dysfunkcí. Mikroplasty se našly ve čtyřech případech, přičemž nejčastěji se jednalo o polyethylentereftalát, známý pod zkratkou PET, a polypropylen. Oba se používají v obalech na potraviny a nápoje a v dalších předmětech denní potřeby.

• Mikroplasty je obecné označení užívané pro různorodé úlomky plastů o velikosti od 100 nanometrů až po pět milimetrů, které se vyskytují ve vodě, v půdě i ve vzduchu jako součást jejich znečištění.
  • Mikroplasty tvoří směs vláken, kuliček či zlomků nepravidelného tvaru, z nichž část je záměrně v takové podobě vyráběna (primární mikroplasty), ale většina vzniká postupným nalámáním, fragmentací větších kusů plastů (sekundární mikroplasty). Tyto mikroplasty se posléze hromadí v oceánech.
  • Nanoplasty jsou těmi nejmenšími druhy mikroplastů, jedná se o částice menší než 20 mikrometrů. Existuje řada podezření, že právě ony mohou působit nejhorší škody kvůli schopnosti pronikat různými biologickými bariérami.

Zdá se, že kontaminace lidských těl mikroplasty je velmi rozšířená. Vědci je nacházejí všude, kam se podívají, podotkl deník Guardian, který o výzkumu informoval.

Dopad na zdraví zatím není znám, ale v laboratoři už bylo prokázáno, že mikroplasty mohou poškozovat lidské buňky. Částice mohou způsobovat záněty tkání, podobně jako částice znečištěného ovzduší, a škodlivé mohou být i chemické látky obsažené v plastech. U lidí, jejichž tepny byly kontaminovány mikroplasty, lékaři zjistili výrazně zvýšené riziko mrtvice a úmrtí na infarkt.

Potřeba dalších studií

„Víme, že erektilní dysfunkce je multifaktoriální. K erekci potřebujete dobré hormony, nervy, krevní zásobení a dobrou hladkou svalovou tkáň,“ uvedl lékař a hlavní autor výzkumu Ranjith Ramasamy z Miamské univerzity. „Zjistili jsme, že mikroplasty jsou přítomny v hladké svalovině penisu. Víme jen to, že tam nemají být, a máme podezření, že by to mohlo vést k dysfunkci hladkého svalstva,“ dodal.

Ramasamy doplnil, že je naléhavě zapotřebí dalšího výzkumu, který by určil potenciální roli mikroplastů v erektilní dysfunkci a mužské neplodnosti. Počet spermií u mužů klesá již desítky let a čtyřicet procent případů zůstává nevysvětleno, ačkoli podle mnoha studií se na tom podílí chemické znečištění. Nedávné výzkumy na myších uvádějí, že mikroplasty snižují počet spermií a způsobují abnormality a hormonální poruchy.

Vědci uvedli, že všudypřítomné rozšíření mikroplastů je alarmující a je nezbytné pochopit potenciální důsledky pro lidské zdraví. „Jako společnost si musíme uvědomit, že pití vody z plastových lahví, jídlo s sebou v plastových obalech a ještě hůře ohřívané v plastových nádobách v mikrovlnné troubě, tyto věci přispívají k tomu, že se v našem těle vyskytují věci, které by tam být neměly. A penis je ten orgán, kterému všichni věnují pozornost,“ dodal Ramasamy.