Americká vesmírná agentura NASA zjistila, že jeden z důležitých senzorů vrtulníčku Ingenuity, který létá na Marsu, nefunguje. Jedná se přitom o přístroj, který umožňuje vrtulníku udržovat si během letu svou polohu vůči povrchu. Bez něj se Ingenuity chová, jako by trpěl závratěmi.
Robotický vrtulník Ingenuity má při letech na Marsu závratě, NASA chystá opravu
Nefunčkní senzor se jmenuje inklinometr. Jedná se o dva akceleromety, které mají vždy ještě před startem Ingenuity změřit gravitaci. Tyto informace pak využívá navigační počítač robota k tomu, aby jeho let správně kopíroval povrch pod ním.
NASA už problém řeší, současně ale upozorňuje, že je pozoruhodné, s jak málo problémy se zatím mise na Rudé planetě setkala. Přestože je robotický vrtulník experimentálním strojem, zatím nezaznamenal větší komplikace. Od února 2021, co na Marsu společně s vozítkem Perseverance přistál, se jen krátce potýkal s důsledky silné erupce na Slunci a pak s dopady změny ročních období na planetě.
Původně NASA předpokládala, že Ingenuity může zvládnout třeba jen jeden let, který ukáže, zda je tato dopravní technologie na Marsu vůbec možná – počítalo se s tím, už při tomto prvním letu může dojít k havárii, která stroj zničí.
Ve skutečnosti ale helikoptéra letěla úspěšně už osmadvacetkrát, naposledy 29. dubna, kdy překonala vzdálenost 418 metrů. Díky tomu již NASA robota oficiálně „povýšila“ – z pouhé demonstrace technologie na oficiálního leteckého průzkummníka mise Perseverance.
Inženýři připravují změnu programování
Pro NASA by nebyl pád Ingenuity velkou tragédií – i z něj by se totiž dozvěděla řadu důležitých informací, jež by mohla využít při dalších misích. Přesto se pokusí stroj zachránit. Uvažuje tak o tom, jak problém obejít. Jednou z možností je využít jiné součásti navigačního systému, které by mohly ty nefunkční nahradit, byť ne s takovou účinností ani přesností.
Inženýři, kteří mají robota na starosti, pracují na „záplatě“, tedy změně programování, která by měla přístroje naučit, aby dělaly věci, na které nebyly původně naprogramované.
NASA se už před začátkem mise připravovala na možné technické potíže, porucha inklinometru byla jednou z nich, což aktuální řešení urychlí. Pokud se záplata povede nasadit, měl by vrtulníček už brzy provést svůj devětadvacátý let.