Před sto miliony let v jantaru uvízl krab, který kráčel po Zemi vedle dinosaurů. Teď ho našel mezinárodní tým vědců

Lépe dochovaného pravěkého kraba ještě vědci neviděli. Podařilo se jim ho najít ve sto milionů let starém kousku jantaru, který se našel v Číně. Objev je zcela unikátní.

Zvířata, která v pravěku uvízla v pryskyřici, jsou dodnes jedním z nejlepších dokladů minulosti. V jantaru, ve který se tato hmota proměnila, se velmi dobře uchovali. Jenže výběr těchto tvorů je velmi omezený – logicky se tam objeví hlavně ty organismy, kteří žily na stromech.

Nový objev je ale výjimečný: v jantaru nalezeném v Číně se totiž podařilo objevit pozůstatky vodního živočicha, skvěle zachovalého kraba Cretapsara athanata, který žil před asi sto miliony let.

Tato fosilie je vůbec nejlépe zachovalým dokladem o tomto tvorovi, zachovaly se dokonce i měkké tkáně a jemné části, které jinak zub času ohlodá úplně dokonale.

Rekonstrukce pravěkého kraba
Zdroj: Harvard

Nález je extrémně důležitý i proto, že pochází z doby, kdy se během období křídy krabi po celém světě začali výrazněji odlišovat, vznikaly první moderní skupiny, zatímco spousta jiných zmizela.

Fosilní nálezy krabů sahají až do rané jury, tedy do doby před více než 200 miliony let. Bohužel fosilií krabů je z pravěku obecně velmi málo – a když už se podaří objevit, tak jsou to nejčastějši klepeta nebo krunýře.

Vizualizace kraba
Zdroj: Harvard

Tak tomu bylo až do současnosti, kdy byla objevena Cretapsara athanata. „Tento exemplář je naprosto velkolepý, protože je jediný svého druhu. Je naprosto kompletní, nechybí mu vůbec nic,“ uvedl hlavní autor studie Javier Luque z Harvardu.

Vědci navíc pořídili dokonalé snímky tvorečka pomocí počítačové tomografie, díky tomu se jim povedlo vytvořit jeho kompletní trojrozměrnou rekonstrukci.

Krab v jantaru
Zdroj: Harvard

„Čím více jsme fosilii studovali, tím více jsme si uvědomovali, že tento živočich je v mnoha ohledech velmi zvláštní,“ řekl Luque. Cretapsara vypadá pozoruhodně moderně – na první pohle se podobá některým krabům nalezeným dnes. Přitom většina těch v období střední křídy vypadala zcela odlišně.