Jako sama smrt. V Kanadě objevili neznámý druh velkého tyranosaura

Kanadští vědci oznámili objev nového druhu dinosaura, který byl blízkým příbuzným slavnějšího tyranosaura. Žil na severoamerických pláních v době před asi 80 miliony lety. Paleontologové tohoto tvora pojmenovali Thanatotheristes degrootorum – což odkazuje k bohu smrti Thanatovi a ke „smrtce“.

Podle objevitelů se jedná o jednoho z nejstarších zástupců dinosaurů z rodiny tyranosaurů, kteří byli v Severní Americe objeveni. Tito tvorové dorůstali až osmi metrů na délku a měli velmi hrůzostrašný vzhled i vlastnosti.

„Vybrali jsme pro něj jméno, které vystihuje, co byl tento tyranosaurus zač – v té době byl jediným obřím predátorem na území dnešní Kanady, byl jako smrt,“ uvedla paleobioložka Darla Zelenitskyová z Calgarské univerzity, která se na objevu podílela.

„Říkáme mu ale Thanatos,“ dodala. Thanatos byl v řecké mytologii bohem smrti a někdy i ztělesněním smrti.

Jednalo se o předchůdce Tyrannosaura rexe, zřejmě nejslavnějšího druhu dinosaura vůbec. Žil na stejných místech jako on, jen o něco dříve: zatímco T-rex se tu vyskytoval před 66 miliony lety, Thanatotheristes před 79 miliony lety.

Vzácní vrcholoví predátoři

Hlavním objevitelem prvního známého exempláře je Jared Voris, postgraduální student Calgarské univerzity. On i škola si objevu považují, jde totiž o první v Kanadě objevený druh tyranosaura za posledních 50 let.

„Tyranosaurů je jen málo druhů,“ uvedla Zelenitskyová pro agenturu AFP. „Kvůli povaze potravního řetězce byli tito vrcholoví predátoři ve srovnání s býložravými dinosaury velmi vzácní,“ komentovala význam objevu.

Podle dosavadního výzkumu se tento tvor lišil od modernějších a známějších tyranosaurů především tím, že měl delší protáhlou lebku s výrazným čumákem. Paleontologové se domnívají, že tyto rozdíly vycházely z odlišné stravy, která zase byla důsledkem odlišných druhů kořisti v různých dobách.