Zchátralý supertanker u Jemenu je jako tikající bomba. OSN spouští operaci, která má odvrátit únik ropy

Horizont ČT24: OSN se snaží zabránit úniku ropy ze supertankeru do moře u Jemenu (zdroj: ČT24)

U pobřeží Jemenu se chystá jedna z největších ekologických operací všech dob. Organizace OSN dokončila formální přípravy na odčerpání bezmála jednoho a čtvrt milionu barelů ropy z rozpadajícího se supertankeru. Kvůli občanské válce je plavidlo v havarijním stavu a hrozí gigantický únik do moře.

Mohutné plavidlo dominuje hladině Rudého moře na dohled od země rozvrácené válkou. Pod palubou 362 metrů dlouhého a 70 metrů širokého supertankeru FSO Safer tiká časovaná bomba, před kterou by bledla i ropná tragédie tankeru Exxon Valdez z roku 1989.

Tehdy se do moře u Aljašky vylilo 260 tisíc barelů ropy. Safer jí má na palubě 4,5krát víc. „Spolupracovali jsme s místními úřady, abychom se připravili na jakoukoli mimořádnou událost. Nebo na jakýkoliv možný důsledek operace, která provede přečerpání ropy ze Saferu na novou loď,“ uvedl vedoucí záchranné operace OSN Kevin O'Connell.

Supertanker FSO Safer u pobřeží Jemenu
Zdroj: REUTERS/Muhammad Yusuf

Nastálo ukotvený supertanker sloužil od roku 1987 jako přečerpávací ropná platforma. V roce 2015 ale pobřeží obsadili hútijští povstalci podporovaní Íránem. Osm let chybějící údržba uvrhla prorezlého obra do havarijního stavu.

Rizikový plán

Rozvojový program OSN proto rozjel nákladnou operaci. Na místě je už první ze dvou záchranných lodí a každým dnem dorazí z Džibutska i nedávno koupený supertanker Nautica, na jehož palubu se ropa ze Saferu přečerpá. „Myslím, že tato kombinace se velmi osvědčila, abychom našli cestu k řešení problému, který trvá už osm let. Hodně se o něm mluvilo, ale nedělalo nic,“ podotkl koordinátor OSN pro Jemen David Gressly.

Technicky nesmírně náročný plán, který neustále ohrožuje výbuch ropných výparů nebo rozlomení zrezlého trupu, komplikuje jemenská občanská válka. Veškeré kroky na břehu i na vlnách probíhají pod dohledem ozbrojenců. „Občas docházelo k průtahům, ale dostali jsme se až k vyvrcholení příprav. Připlutí plavidla, které má celou operaci na starosti, je první praktický krok,“ prohlásil hútijský koordinátor Zajíd al-Uešálí.

Ropu i loď samotnou musela organizace OSN nejprve odkoupit. Celkové náklady záchranné operace se odhadují na 129 milionů dolarů (2,85 miliardy korun). Alternativa je ale mnohem dražší – vylití milionu barelů ze Saferu by způsobilo škody za 30 miliard dolarů (662 miliard korun) a prohloubilo hladomor v Jemenu nebo Somálsku.