Letecká doprava na elektrický pohon se čím dál více blíží skutečnosti. Ve Švédsku už testují základní funkce stroje, který by mohl na kratších cestách pojmout až tři desítky pasažérů. Podstatné ovšem je, že projektu uvěřili i dopravci a na letoun, který zatím nemá plnohodnotný prototyp, přišlo už přes 230 objednávek.
Ve Švédsku testují letadla na elektrický pohon. Pojmout by mohla až třicet pasažérů
V hangáru švédské firmy Heart Aerospace konstruují testovací polygon dopravního stroje s označením ES30; základ budoucího letounu pro třicet cestujících na čistě elektrický pohon. „Je velmi nákladné provádět testy nebo dělat chyby na prototypu, protože všechny součásti v takovém prototypu jsou letecké díly. Tady tomu tak ale není,“ vysvětluje firemní konstruktér Guilherme Albuquerque.
Rám ani kokpit ale zatím nejsou určeny k tomu, aby se vznesly přímo k nebi. Konstruktéři jen zkoušejí funkci všech klíčových součástí stroje. Jeho první prototyp by mohl odstartovat v roce 2026. Hnací silou projektu jsou mimořádné ambice zbavit fosilních paliv také leteckou dopravu.
„Pro letectví je to obrovská výzva. A není to nic, co se stane přes noc. Ale věříme, že je to nesmírně důležité. A to, že se to nestane přes noc, neznamená, že to může počkat do zítřka,“ řekl generální ředitel firmy Heart Aerospace Anders Forslund.
Dvě stě kilometrů na jedno dobití
ES30 je konstruován tak, aby uletěl na jedno dobití dvě stě kilometrů. Záložní generátor poháněný tradičním palivem by dolet mohl zdvojnásobit. I přesto, že tyto parametry zdaleka nestačí na konvenční stroje, je o hybrid už v tuto chvíli značný zájem. Ze Spojených států přišly objednávky na dvě stovky kusů a desítky dalších chce Kanada.
„I když stavíme malé letadlo, které má docela omezený dolet a užití většinou pro krátké regionální lety, technologie, kterou vyvíjíme, utvoří základní linii, která nás navede na trajektorii skutečného snížení gigatun emisí oxidu uhličitého,“ věří Forslund.
Heart Aerospace není zdaleka jediným výrobcem, který vsadil na nulové emise. Ve Slovinsku od roku 2020 sériově vyrábějí vůbec první mezinárodně certifikovaný ultralight na plně elektrický pohon. A přesto, že Pipistrel oficiálně může sloužit jen jako tréninkový letoun, najdou se piloti, kteří v takové létaní bez benzínu věří.
„Pokud se podíváte na tempo vývoje baterií, řídicích systémů, elektrických motorů v automobilovém průmyslu, jsem si jistý, že se nakonec přenesou i do letadel,“ míní prezident aeroklubu Göteborg Måns Theorin.
Podobně optimističtí jsou i mezinárodní investoři. Koncept britské společnosti Vertical Aerospace získal zatím přes třináct set objednávek na elektrický stroj VX4 pro čtyři pasažéry s možností vertikálního letu. A zaspat nechce mimo jiné ani gigant Airbus, který zkoumá motory na vodíkový pohon s nulovými emisemi v projektu ZEROe.