Zhruba 13 tisíc zaměstnanců tří amerických závodů detroitských automobilek General Motors (GM), Ford a Stellantis vstoupilo do souběžné stávky za lepší mzdy. Je to poprvé v osmaosmdesátileté historii odborového svazu zaměstnanců automobilek United Auto Workers (UAW), kdy zahájili stávku zaměstnanci všech tří automobilek současně, informují média.
V Detroitu to vře. Část zaměstnanců tří automobilek vstoupila do největší stávky za desetiletí
Stávka začala, když o půlnoci místního času skončila platnost současných kolektivních smluv. Prezident UAW Shawn Fain uvedl, že odbory zatím upustí od nákladnějších celopodnikových stávek, ale pokud se nepodaří vyjednat nové smlouvy, jsou podle něj otevřené všechny možnosti.
„Poprvé v naší historii budeme stávkovat ve všech třech automobilkách z 'velké trojky' najednou,“ řekl Fain. „Velká trojka“ je označení pro tři americké automobilky, které mají sídlo v Detroitu. Tedy GM, Ford a Chrysler – posledně jmenovaná patří do skupiny Stellantis. „Budeme tady, dokud nedostaneme svůj podíl na ekonomické spravedlnosti. A je jedno, jak dlouho to bude trvat,“ uvedl Fain před závodem Fordu.
Odbory požadují větší podíl na zisku a větší jistotu pracovních míst v době, kdy automobilky přecházejí na výrobu elektromobilů. Chtějí zvýšení mezd během čtyř let o téměř 40 procent, firmy nabídly jen zhruba 20 procent, a navíc bez řady důležitých výhod, které odbory požadují. Mezi ty patří zkrácení dvaatřicetihodinového pracovního týdne, návrat k tradičním penzím či rozšíření výhod pro důchodce a rozšíření výhod pro účely dovolené.
Žádná z firem také nenavrhla zrušení stupňovitého mzdového systému, který vyžaduje, aby noví zaměstnanci byli v práci osm let, pokud si chtějí vydělat stejně jako starší pracovníci.
Ford poukázal na fakt, že by návrh UAW zdvojnásobil mzdové náklady v USA a znemožnil by mu konkurovat Tesle a dalším firmám, jejichž zaměstnanci nejsou členy odborové centrály. Manažer GM pro výrobu Gerald Johnson uvedl, že by požadavky odborů stály automobilku 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun), což je více než dvojnásobek hodnoty celého General Motors.
„Problémem je chamtivost korporací!“
Fain podle agentury AP označil požadavky odborů za odvážné, ale tvrdí, že automobilky vydělávají miliardy a mohou si dovolit požadavky splnit. Zdůraznil, že automobilky utratily miliardy za odkupy svých akcií a za platy manažerů. „Mohli by nám zdvojnásobit mzdy, nezvýšit ceny aut a ještě by vydělali miliony dolarů,“ pokračoval Fain. „My nejsme ten problém. Problémem je chamtivost korporací.“
Zaměstnanci montážních závodů na nejvyšší úrovni si vydělají zhruba 32 dolarů (740 korun) za hodinu. Navíc dostanou vysoké roční podíly na zisku. Ford přišel se statistikou, že průměrná roční mzda včetně přesčasů a bonusů loni činila 78 tisíc dolarů (1,8 milionu korun).
„Je to spíše symbolická stávka než skutečně škodlivá,“ mínil analytik firmy AutoForecast Solutions Sam Fiorani. Lze však podle něj očekávat, že se jednání nebudou ubírat směrem, který Fain považuje za pozitivní, a za týden nebo dva tak zřejmě bude větší stávka. Odhadl, že současný omezený protest zastaví výrobu přibližně 24 tisíc vozů týdně. Analytik výzkumné společnosti Global Data Jeff Schuster předpovídá, že stávky by mohly trvat déle než přerušení práce v minulosti, jako například v roce 2019, kdy výrobu v GM narušila čtyřicetidenní stávka.
Deutsche Bank odhadla, že plná stávka by způsobila každé ze zasažených automobilek ztrátu z výroby 400 až 500 milionů dolarů týdně. Některé z těchto ztrát by mohly být kompenzovány zvýšením výroby po stávce, ale tato možnost se snižuje, pokud by se stávka protáhla na týdny až měsíce.
Cílené stávky, jako je i tato, se obvykle zaměřují na důležité závody, které pak mohou způsobit, že ostatní továrny přestanou vyrábět kvůli nedostatku dílů. Nejsou sice nijak neobvyklé, ale způsob, jakým odbory tentokrát přerušily práci, není běžný. Odbory zahájily cílené stávky ve vybraných závodech a plánují případné zvýšení počtu stávek v závislosti na stavu vyjednávání.
Rozhodnutí přistoupit k cíleným stávkám by také mohlo omezit náklady odborů na platby pro stávkující. Kdyby vstoupilo do stávky všech zhruba 146 tisíc členů odborů, peníze z fondu by stačily asi na 11 týdnů.
Fain zvolil neortodoxní přístup k vyjednávání a odbory tentokrát vyjednávají se všemi třemi detroitskými automobilkami současně. Předchozí představitelé UAW si vždy vybrali jednu společnost, aby stanovili vzor smlouvy pro zbylé dvě. Fain postavil společnosti proti sobě a snažil se zvýšit jejich nabídky.
Narušení výroby je příležitostí pro automobilky, jejichž zaměstnanci nejsou členy odborů v USA, včetně Tesly, Toyoty, Hondy a Mercedesu. Tyto závody bez odborů a dovážená vozidla mají na prodeji aut v USA více než poloviční podíl.