Ruský prezident Vladimir Putin si na moskevském aerosalonu MAKS-2021 prohlédnul novou ruskou stíhačku, která dostala název Checkmate (Mat v šachu). S odvoláním na státní zbrojařský konglomerát Rostech to uvedla agentura Interfax. Pod konglomerát Rostech, který v zahraničí používá název Rostec, spadá i společnost OAK. Ta je výrobcem nového stroje. Letoun patří ke generaci takzvaných neviditelných, přesněji řečeno obtížně zjistitelných stíhacích strojů.
Putin si prohlédl „neviditelnou“ stíhačku Checkmate. Stroj bude zřejmě na export
„Je to lehký jednomotorový stíhač páté generace, který v Rusku nemá obdoby,“ uvedl Rostech, když stroj představil prezidentovi. Letoun podle společnosti využívá inovativních řešení a technologií, včetně toho, že práci pilota podpoří umělá inteligence.
Současně stroj používá i řešení, která už jsou vyzkoušena v praxi. Šéf OAK Jurij Sljusar při prezentaci zdůraznil možnost přizpůsobení letounu potřebám konkrétního zákazníka, nízké provozní náklady a široké bojové možnosti.
Podle údajů poskytnutých výrobcem by připravovaný letoun měl být schopen vyvinout až dvojnásobnou rychlost zvuku. Udávaný dolet je tři tisíce kilometrů a hmotnost bojového zatížení 7400 kilogramů. Stroj lze upravit na bezpilotní verzi nebo dvojmístný model.
Nový stroj z konstrukční kanceláře Suchoj má být zřejmě určen na vývoz, ale zatím není jasné, zda je letadlo připraveno pro sériovou výrobu, uvedla agentura Reuters. Video zveřejněné v předvečer aerosalonu svěřilo stroj pilotům ze Spojených arabských emirátů, Indie, Argentiny a Vietnamu. Podle analytika Olega Pantelejeva by ruská stíhačka mohla soupeřit na trhu s americkým strojem F-35. Ve světě je poptávka po lehčím a levnějším stroji, jaký Rusko dosud nenabízelo, a takový letoun by byl také vhodnější pro menší státy, tvrdí analytik.
Stroj, jehož prototyp byl předveden na moskevském aerosalonu, by měl podle výrobce vzlétnout v roce 2023. Místopředseda ruské vlády Jurij Borisov k tomu v úterý řekl, že na zahraničním trhu by se Checkmate měl objevit nejpozději v roce 2026.
Miliardy do sovětských technologií
Rusko za Putina investovalo miliardy do vojenského letectva a nových zbraní určených jak pro vlastní armádu, tak ve snaze zvýšit příjmy z vývozu zbraní. Mnohé z nich se ale stále opírají o sovětské technologie z dob studené války, poznamenal Reuters a připomněl tak ruské stíhačky Su-27 a MiG-29.
Letos v květnu zdroj agentury TASS informoval o vývoji nového letounu, při kterém by se měly uplatnit poznatky z vývoje dosud nejnovější ruské stíhačky Su-57, vybavené technologií stealth. Právě ta zajišťuje, že letouny jsou těžko zjistitelné radarem. Oba stroje by měly sdílet nový motor, označovaný zatím krycím názvem „výrobek 30“.
Stíhačka Su-57 byla na aerosalonu poprvé předvedena před deseti lety.
Novinkou je dopravní letoun MS-21
Moskevský aerosalon se koná od 20. do 25. července na letišti v Žukovském poblíž hlavního města. Má na něm být podle tisku podepsán kontrakt na dodávku 19 nových civilních turbovrtulových letadel Il-114-300 pro leteckou společnost operující na ruském Dálném východě. Letoun Il-114-300 má podle dostupných informací nahradit na regionálních linkách zastaralé stroje Antonov An-24 ukrajinské konstrukce.
Deník Kommersant za hlavní novinku aerosalonu označil předvedení vyvíjeného ruského dopravního letounu MS-21 s novými ruskými motory a s křídlem z ruských kompozitů. Stroj by měl na nejrozšířenějších leteckých linkách konkurovat letounům firem Boeing a Airbus. Výrobce tvrdí, že už má na dvě stě objednávek, i když dodávky strojů mají začít až v příštím roce.
Západní země na aerosalonu bojová letadla skoro vůbec nevystavují, na ruském trhu totiž nemají šanci uspět, poznamenal zpravodaj ČT Karel Rožánek. Naopak dopravní stroje prezentuje třeba Airbus nebo výrobce českých dopravních letadel turbolet – Let Kunovice s modelem L-410 nové generace.
Ředitel prodeje pro Rusko Sergej Martynov ze společnosti Let Kunovice uvedl, že společnost počítá s tím, že se jejich letadlo bude prodávat hlavně na ruském trhu, třebaže se uplatní i v jiných zemích.