Polští zemědělci se opět rozhodli pro blokádu přechodu Medyka na hranici s Ukrajinou. Stěžují si na levnou konkurenci z Ruskem napadené země a požadují zejména dotace na kukuřici, více peněz na provozní úvěry a zachování zemědělské daně na dosavadní výši. Od nové polské vlády, která se zatím k aktuálnímu vývoji nevyjádřila, žádají písemné ujištění, že jejich požadavky splní. V blokádách zároveň pokračují i autodopravci.
Polští zemědělci opět blokují hraniční přechod Medyka. Ukrajincům už nevěříme, hlásí
„Přesně o osmé rolníci obnovili protest, přerušený o svátcích,“ informovala rozhlasová stanice RMF 24 na svém webu. „Chceme co nejdříve podepsat dvoustrannou dohodu mezi ministerstvem (zemědělství) a rolníky. Pokud taková dohoda bude podepsána, protest bude co nejdříve ukončen,“ řekl organizátor akce Roman Kondrów, jehož vyjádření citovala i další média.
Kondrów mimo jiné oznámil, že tentokrát bude blokáda přísnější. Zemědělci podle něj hodlají za hodinu povolit průjezd pouze jednomu z čekajících vozidel. Bez problémů mají projet osobní auta, autobusy a kamiony převážející humanitární pomoc či vojenské vybavení, ale také zboží, které se rychle kazí, což jsou zejména potraviny.
„Uvidíme, jak to bude vypadat. Ukrajincům už nevěříme, protože po nás požadují průjezd s tím, že se jim kazí potraviny. My se podíváme dovnitř a najdeme tulipány. Už ze sebe nebudeme dělat blbce. Jsme zoufalí,“ pokračoval Kondrów.
Před hraničním přechodem Medyka ve čtvrtek dopoledne čekalo 570 kamionů ve frontě dlouhé dvanáct kilometrů. „Poslední vozy jsou v okrese Přemyšl,“ konstatovala Ewelina Wroná ze zemského policejního ředitelství v Řešově.
Rolníci zahájili protest 23. listopadu. Na Štědrý den jej ale přerušili, protože ministr zemědělství Czeslaw Siekerski jim o den dříve v Medyce slíbil, že jejich požadavky budou splněny. „Až dosud jsme ale nedostali žádné písemné záruky,“ vysvětloval Kondrów rozhodnutí přistoupit k opětovné blokádě přechodu. „Ministerská anotace není dohoda,“ upozornil s tím, že se ve středu uskutečnilo setkání zástupců vlády a zemědělců.
„Šlo o setkání s poslancem Adamem Dziedzicem (PLS) a Teresou Kubas-Hulovou z Podkarpatského vojvodství. Nemají ale pravomoc rozhodovat, proto apelujeme na předsedu vlády Donalda Tuska. Očekáváme podpis dvoustranné dohody,“ dodal Kondrów.
Hranici blokují také autodopravci
Část přechodů blokují od 6. listopadu na polsko-ukrajinské hranici také autodopravci. I oni si stěžují na levnou konkurenci z Ukrajiny a požadují po Evropské unii, aby obnovila pro ukrajinské firmy povinná povolení pro činnost v EU. Protest prozatím prodloužili do března.
„Na přechodu Dorohusk, blokovaném polskými dopravci, čekají kamiony na vjezd na Ukrajinu deset dní,“ informovala ve čtvrtek agentura PAP. Ve frontě dlouhé třináct kilometrů je „uvězněno“ zhruba pět set nákladních vozů. „Čeká se (na vjezd na Ukrajinu) 250 hodin. Protestující pouští dvě vozidla za hodinu,“ uvedla policejní mluvčí.
Podobná situace je také před přechodem Hrebenne, kde ve čtvrtek dopoledne čekalo 390 kamionů ve frontě dlouhé dvanáct kilometrů. PAP mimo jiné připomněl, že protest v Dorohusku zastavil 11. prosince tamní starosta, který zakázal řidičům kamionů pokračovat v blokádě. Soud však toto rozhodnutí zrušil a protestující dopravci se vrátili na hranici.
Předseda nové polské vlády Donald Tusk sice v prosinci prohlásil, že se blíží konec blokád několika hraničních přechodů s Ukrajinou, ale doposud se tak nestalo.
„Nemyslím si, že dosáhneme maxima, které si autodopravci přejí, ale zdá se, že to, čeho lze dosáhnout, nám umožní uvolnit emoce a zmírnit blokády na hranicích,“ oznámil Tusk a doplnil, že současná nařízení týkající se povolení budou v platnosti do června.
„Je nepravděpodobné, že by se do té doby mohla změnit,“ zakončil s tím, že na „provozní úrovni“ lze najít jiná řešení. Mimo jiné na plánované schůzce s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským. „Udělám vše pro to, abych usnadnil život polským autodopravcům,“ slíbil polský premiér.
Proti levné ukrajinské konkurenci už protestovali také autodopravci z Maďarska a ze Slovenska, tedy z dalších zemí, které sousedí s Ruskem napadenou zemí a pociťují negativní dopady uvolnění podmínek pro ukrajinské dopravní firmy.
Shodně kritizují, že Evropská unie na období do konce prvního pololetí loňského roku zrušila pro ukrajinské dopravce systém povolování vjezdu do EU. Ukrajinské firmy tak začaly autodopravcům z těchto středoevropských zemí brát zakázky například na přepravu zboží v rámci EU, což nebyl původní záměr, když se Evropská unie rozhodla Ukrajincům pomoci.