Skoro pětapadesát procent hlasujících Pařížanů souhlasí se zavedením výrazně vyšších poplatků za parkování pro řidiče sportovně-užitkových vozů (SUV) a silných aut s pohonem na všechna čtyři kola. Opatření má podle pařížské starostky Anne Hidalgové snížit emise a zvýšit bezpečnost chodců. Nový tarif se nemá týkat Pařížanů, ale návštěvníků města.
Paříž míří k vyšším poplatkům za parkování pro řidiče SUV
Návštěvníci Paříže, jejichž auto se spalovacím motorem nebo hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilů, budou platit 18 eur (449 korun) za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur (299 korun) ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur (150 korun) na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura (sto korun). Šest hodin parkování v centru nově vyjde na 225 eur (5600 korun) místo současných 75 eur (1870 korun).
Agentura DPA uvedla, že hlasovat mohlo asi 1,3 milionu obyvatel francouzské metropole, možnosti využilo podle předběžných výsledků jen asi šest procent z nich. Pro návrh bylo 54,5 procenta hlasujících, proti se vyslovilo přibližně 45,5 procenta.
Nový tarif se bude vztahovat výlučně na návštěvníky Paříže. Netýká se jejích obyvatel ani řemeslníků či poskytovatelů pečovatelských služeb. Pro soukromé parkovací domy platit nebude.
Šmíd: Trend je dostat auta z Paříže
„Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje,“ odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která už zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila dvě stě ulic tím, že z nich odstranila dopravu. Nehody za účasti SUV jsou podle starostky také nebezpečnější pro chodce než srážky se standardními auty.
Zpravodaj ČT ve Francii Jan Šmíd doplnil, že trend, který razí pařížská radnice, je víceméně „dostat auta z Paříže“, aby lidé jezdili veřejnou dopravou, na kole či koloběžkách a aby pro tyto způsoby dopravy byly uzpůsobeny silnice.
Motoristické asociace iniciativu kritizovaly. Některé z nich například nesouhlasí s tvrzením, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011. Podle Šmída protestovala řada lidí z pařížských předměstí nebo zaměstnanci ve službách.