Americký odborový svaz zaměstnanců v automobilovém průmyslu (UAW) a automobilka Ford dospěly k předběžné dohodě na zvýšení platů. Výsledek debaty by měl ukončit téměř šestitýdenní stávku. Informovala o tom agentura AP, podle níž by se dohoda mohla stát vzorem i pro automobilky General Motors (GM) a Stellantis, jejichž zaměstnanci v USA také stávkují.
Odbory a Ford dospěly k předběžné dohodě, stávka v automobilce by mohla skončit
„Jsme rádi, že jsme dosáhli předběžné dohody o nové pracovní smlouvě s UAW, která se vztahuje na naše americké provozy,“ uvedl generální ředitel Fordu Jim Farley.
Šéf odborářů Shawn Fain dohodu označil za historickou. Povede podle něj k tomu, že se zaměstnancům automobilky okamžitě zvedne plat o jedenáct procent, během platnosti dohody pak o celkem pětadvacet procent. Po započtení mechanismu úpravy mezd podle růstu životních nákladů se zvýší až o třiatřicet procent. Nejméně placení dočasní zaměstnanci se dočkají v době trvání smlouvy zvýšení mezd až o 150 procent, dodal Fain. Odbory také získaly právo na stávku v souvislosti s budoucím uzavíráním závodů.
Dohodu, která by měla platit po čtyři a půl roku, ještě musí schválit 57 tisíc členů odborů v této automobilce. Svaz UAW oznámil zaměstnancům Fordu, kteří nyní stávkují, aby se při ratifikačním procesu vrátili do práce. To v praxi znamená, že výroba vozidel důležitých pro automobilku by mohla být obnovena už tento týden.
Tlak na konkurenční společnosti
Nečekaná dohoda s Fordem zvyšuje tlak na GM a Stellantis. Obě automobilky ve středu uvedly, že se snaží zajistit si dohody co nejdříve. Analytik společnosti AutoForecast Solutions Sam Fiorani se domnívá, že dohoda s Fordem položila základ pro další dvě smlouvy, ty by měly být dokončené poměrně rychle.
UAW minulý měsíc poprvé ve své osmaosmdesátileté historii zahájil souběžné stávky za lepší mzdy ve třech největších automobilkách ve Spojených státech – Ford, General Motors a Stellantis. Stávky začaly ve třech montážních závodech, po jednom z každé automobilky, a od té doby se postupně rozšířily.
Odborový svaz, který zastupuje 146 tisíc zaměstnanců uvedených tří společností, požadoval původně zhruba čtyřicetiprocentní zvýšení mezd během čtyř let a řadu dalších výhod. Chtěl mimo jiné ukončit praxi, kdy nově přijatí zaměstnanci mají nižší mzdy a menší výhody.
Automobilky tvrdily, že požadavky UAW výrazně zvýší náklady a zbrzdí jejich ambice v oblasti elektromobilů, což je znevýhodní ve srovnání s Teslou a zahraničními značkami jako Toyota Motor, které nejsou součástí odborového svazu.
Celková ekonomická ztráta způsobená stávkou automobilového průmyslu dosáhla 9,3 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 217,9 miliardy korun), vypočetla na začátku tohoto týdne společnost Anderson Economic Group.