Redakce na palubě lodi, která křižuje Berlínem – jeden z nejuznávanějších německých novinářů Gabor Steingart nabízí čtenářům a posluchačům kritickou alternativu k zavedeným médiím – a to s nulovými příjmy z reklamy.
Německá redakce vyrazila do berlínských vod. Chce tak bojovat s dopady krize
Za dobrodružstvím a informacemi. Loď Pioneer One vyráží na plavbu berlínskou vládní čtvrtí. V posádce jsou vedle námořníků redaktoři, zvukaři, střihači. Kanceláře vyměnili za výhled na vodní hladinu. A u redakčního kormidla stojí Gabor Steingart.
Každý den včetně soboty je slavný německý novinář na palubě v pět, aby připravil své ranní vysílání. Pravidelně ho poslouchá přes 600 tisíc lidí. Bývalý šéfredaktor listu Handelsblatt chce ale víc: obnovit tradici kritické žurnalistiky, která podle něj v Německu ztratila sílu.
„Novinařina je hlas kritiky. O aplaus pro sebe už se mocní postarají,“ vysvětluje Steingart. První redakční loď Evropy je také odpovědí na krizi německého mediálního trhu. Německo je pořád největší mediální trh Evropy, náklady se ale propadají.
Je potřeba zpoplatnit zpravodajství, myslí si Steingart
Podle Gabora Steingarta vede cesta z pasti přes zpoplatnění internetového zpravodajství. „Němečtí vydavatelé nepochopili internet. A mnozí ho pořád nechápou. Myslí si, že to je bezplatná reklama na jejich noviny. Ne, je to nové médium,“ říká.
Loď Pioneer One má připravovat podcasty i zpravodajská videa a uživit se zcela bez reklamy. Ta podle šéfredaktora není slučitelná s nezávislostí. Bojovat chce exkluzivními informacemi i jedinečnou kulisou.
„Atmosféra rozhovorů je uvolněnější už proto, že místo konferenčního sálu sedíme na plovoucí lodi,“ popisuje šéfredaktorka mediální společnosti Media Pioneer Alev Doganová.
Kolik stála stavba 40 metrů dlouhé lodi na elektrický pohon, redakce neprozrazuje, stejně jako dosavadní ekonomické výsledky. Na palubu ale přistoupil důležitý hráč. Víc než třetinový podíl ve společnosti odkoupilo největší německé nakladatelství Axel Springer.