Nákladní loď testuje v provozu speciální plachty. Mohou ušetřit tuny paliva

3 minuty
Horizont ČT24: Návrat plachet na nákladní lodě
Zdroj: ČT24

Nákladní loď Pyxis Ocean se tento týden vydala na svou „premiérovou“ plavbu. V příštích šesti týdnech má zdolat trasu z Číny do Brazílie, ovšem proti ostatním lodím se částečně liší tím, že kromě pohonu dieselovými motory ji ženou také dvě mohutné fixní plachty. Ty se poprvé ověřují ve skutečném oceánském provozu, ušetřit by měly až třetinu paliva.

V minulosti se plachty na lodích k pohonu používaly běžně, v současnosti jsou k vidění spíše při sportovních nebo rekreačních aktivitách, případně při historických plavbách. Podle konstruktérů se však na obzoru rýsuje velká renesance plachetnic.

„Zcela jistě u lodí přepravujících sypký náklad a u tankerů si dovedeme představit, že velká část nově postavených a rekonstruovaných lodí bude v příštích letech vybavena nějakou technologií pro pohon větrem,“ popisuje Simon Schofield z konstrukční společnosti Bar Technologies. Podle něj se tak bude dít jak s ohledem na životní prostředí, tak kvůli ceně pohonných hmot.

Společnost potenciál větru v nákladní dopravě už roky intenzivně zkoumá. Na moři má nově loď společnosti Cargil, kterou opatřila plachtami vlastní výroby. Respektive technologií, která plachty připomíná, nastavitelné stěny totiž automaticky upravují úhel dopadu větru tak, aby bylo využití poryvů vzduchu nejefektivnější. Jsou z materiálů, jaké se používají pro větrné turbíny.

Plachty ušetří až 40 procent paliva, vypočetl konstruktér

„Jsou to křídla z pevného materiálu téměř čtyřicet metrů vysoká, která pomohou s pohonem lodi a ušetří nějaké palivo, vypustí se tak méně zplodin CO2,“ přibližuje Jan Dieleman z lodní společnosti Cargil Ocean Transportation.

Lodní doprava je nejekonomičtějším způsobem, jak náklad dostat z místa na místo. Jenže obrovský objem přepravovaného zboží a surovin z ní dělá světový ekologický problém. Má na svědomí tři procenta emisí oxidu uhličitého, osmnáct procent emisí dusíku, hlukovou zátěž a znečištění vody.

Plachty podle Schofielda nevyřeší problém úplně, jde však o krok správným směrem. „Na takovémto typu lodí ušetříme denně tunu a půl paliva, takže třicet, možná čtyřicet procent spotřeby,“ vypočetl. Podle Dielemana tím přibude nová dimenze výběru trasy lodi podle počasí. „Normálně se pluje nejkratší cestou z bodu A do bodu B, s tímto ale budeme muset začít sledovat i to, kde máme nejlepší vítr.“

Plachtová křídla se zpravidla hodí pro lodě se sypkým nákladem a pro tankery, u kontejnerových lodí by totiž vadila při vykládání. Podle britské konstruktérské společnosti bude mít větrný pohon do roku 2025 polovina nově stavěných lodí.

Budoucnost lodní dopravy je ve větru, domnívá se expert

Staronová technologie se podle Jana Hollana z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR na plavidla už vrací. „Velkých lodí, které mají částečný větrný pohon, je už snad stovka. Používají různé technologie,“ vysvětlil.

Lodě by se podle něj kvůli větru mohly vrátit na trasy, kterými pluly v minulosti. Přestože by tak vzdálenost narostla, nemusely by moderní lodě s plachtami být o mnoho pomalejší. „Kdyby se to zpomalilo o dvacet procent, tak už se ušetří asi třicet procent paliva. Kdyby se to zpomalilo o padesát procent, což by nebyla žádná tragédie, tak by úspora mohla být šedesát procent dnešního paliva,“ nastínil. 

11 minut
Jan Hollan hovořil o nákladních plachetnicích
Zdroj: ČT24

Musí však jít o nově navržené lodě, které s tímto typem pohonu již budou dopředu počítat, aby větru kladly co nejmenší odpor. Naopak změna paliva je podle Hollana v lodní dopravě zatím „hudbou daleké budoucnosti“. Dojde k ní až v době takového přebytku elektrické energie, že bude možné vyrábět syntetická paliva nezávislá na těžbě fosilních materiálů, poznamenává.

Pomalejší větrný pohon je podle něj navíc výrazně levnější, než „plout rychle se syntetickými palivy, která budou vždy velmi drahá“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Přes 25 hodin. Senátor USA řečnil rekordně dlouho, tepal Trumpovu administrativu

Zákonodárce za demokraty Cory Booker měl od pondělí do úterý tamního času nejdelší projev v dějinách amerického Senátu. Řeč nakonec trvala 25 hodin a pět minut a byla namířena proti politice republikánského prezidenta Donalda Trumpa, informovaly v noci na středu tiskové agentury.
06:27Aktualizovánopřed 11 mminutami

Izrael rozšíří vojenskou operaci v Gaze, chystá rozsáhlou evakuaci obyvatel

Izraelský ministr obrany Jisra´el Kac ve středu oznámil velké rozšíření vojenské operace v Pásmu Gazy. Bude provedena rozsáhlá evakuace obyvatelstva z oblastí bojů, uvedl ministr podle agentury Reuters.
před 46 mminutami

Od dubna lze cestovat do Británie pouze s elektronickou aplikací ETA

Od středy druhého dubna se musí čeští turisté mířící do Velké Británie před cestou nově elektronicky zaregistrovat. Takzvaná ETA je povinná pro všechny, včetně kojenců. Registrace stojí deset liber, zhruba 300 korun.
31. 3. 2025Aktualizovánopřed 51 mminutami

Soudkyní nejvyššího soudu Wisconsinu bude kandidátka podporovaná demokraty

Občané v americkém státě Wisconsin v úterý zvolili soudkyní nejvyššího soudu tohoto státu na severu USA Susan Crawfordovou, kterou podporovali demokraté. Podle agentury AP tak byla zajištěna liberální většina soudu na nejméně další tři roky. Hlasování bylo prvním volebním testem pro novou administrativu republikánského prezidenta Donalda Trumpa, který osobně podpořil protikandidáta Crawfordové Brada Schimela.
05:54Aktualizovánopřed 52 mminutami

Itálie hledá nové uplatnění pro migrační centra v Albánii

Itálie začala loni v říjnu oficiálně provozovat dvě migrační centra na území Albánie. Zatím však nepříliš úspěšně, zařízení byla využita pouze po dobu sedmi dní, během nichž se v nich vystřídalo dvaašedesát běženců. Soudy rozhodly, že je úřady musí okamžitě převézt zpět na italské území. Vláda nyní čeká na rozhodnutí evropského soudu, zda bude moci obě zařízení pro žadatele o azyl využít. Zatím přišla s alternativním řešením, a to umístit do táborů migranty určené k vyhoštění. Takovou možnost však původní dohoda s Albánií nepřipouští.
před 10 hhodinami

V izraelském vězení zemřel mladistvý Palestinec. Okolnosti jsou nejasné

V izraelském vězení zemřel po půl roce zadržování sedmnáctiletý Walíd Ahmad. Oficiálně nebyl z ničeho obviněn. Okolnosti smrti z minulého víkendu stále nejsou jasné. Ve vazbě již zemřelo třiašedesát zadržených Palestinců, Walíd Ahmad byl prvním mladistvým. Podle rodiny byl před zatčením zdravý.
před 11 hhodinami

Rádio Svobodná Evropa posílá pražské zaměstnance na neplacenou dovolenou

Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL) začalo v úterý posílat zaměstnance pražské centrály na neplacenou dovolenou. Médium totiž od amerického Kongresu neobdrželo vyčleněné prostředky na dubnový provoz. Administrativa prezidenta USA Donalda Trumpa chce financování RFE/RL ukončit, rozhlasová stanice se proti tomu brání soudní cestou.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, navrhla EK

Evropská komise (EK) navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by tak nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...