Čínský globální e-shop Temu používá žraločí praktiky. Riziko představuje i sběr dat, míní expert

Horizont ČT24: Fast fashion a internetový obchod Temu (zdroj: ČT24)

Evropští prodejci čelí silné asijské konkurenci. Unijní trhy čím dál víc ovládají společnosti s takzvanou rychlou módou a dalšími velmi levnými produkty. Čínské společnosti ale často nabízejí nízkou kvalitu a používají nelegální marketingové praktiky. Státy proto chtějí přijít s vyšší regulací.

Evropská firma Proshop, která vyrábí elektroniku, na každém produktu uvádí písmena CE potvrzující kvalitu a způsobilost. „Nesprávně vyrobená nabíječka může nějakou dobu poskytovat energii, ale pak se začne vybíjet a může dokonce způsobit požár ve vašem domě,“ varuje ředitel obchodu Poul Thyregod.

Takové výrobky v Evropě nabízí například čínský obchod Temu. Zatímco evropským firmám za nekvalitní produkty hrozí pokuty, asijský prodejce se často pohybuje v jiných hranicích. „Strategie Temu je utratit hodně peněz v co nejkratším čase,“ přibližuje odborník na marketing Halfdan Timm ze společnosti Obsidian Digital.

Čínský obchod na svých stránkách nabízí téměř vše – od hraček přes elektroniku až po módu. V Evropské unii začal působit zhruba před rokem a alespoň jednou měsíčně u něj nakoupí přes 75 milionů lidí. Podle kritiků ale používá agresivní marketing, který nutí zákazníky k většímu utrácení.

„Oproti době před dvaceti lety kupujeme dvakrát více věcí, které ale vydrží dvakrát méně času. Nízká kvalita produktů a marketingová strategie nás vedou k nadměrné spotřebě,“ varuje Charlotte Soularyová, manažerka francouzské asociace Zero Waste.

Prodejce navíc často nabízí velmi levné napodobeniny populárních značek. Například originál dánské stavebnice stojí v přepočtu okolo osmi tisíc korun, Temu kopii nabízí za pár stovek. „Je to špatné a nezákonné. Podle marketingového zákona nesmíte vyvolat záměnu. Nesmíte se vydávat za jinou společnost,“ upozorňuje Halfdan Timm.

Jen v Dánsku musejí firmy kvůli čínské konkurenci utrácet víc peněz za marketing. Cena internetové reklamy už stoupla o čtyřicet procent. Tamní prodejci i politici proto volají po větší regulaci.

Osobní data uživatelů

Mobilní aplikace čínského prodejce také shromažďuje osobní data uživatelů. To například Spojené státy vnímají jako hrozbu a mluví proto o zákazu jiné čínské platformy – TikToku. „Je jasné, že musíme zajistit, aby údaje a soukromí Američanů nevlastnil protivník, který by je mohl potenciálně použít proti nám,“ uvedl mluvčí amerického ministerstva zahraničí Vedant Patel.

„V Čínské lidové republice existuje celá řada právních předpisů i politické praxe, kdy veškerá data, která tyto společnosti sbírají, mohou být k dispozici čínskému státu, jeho zpravodajským agenturám, případně policii,“ řekl odborník na kybernetickou bezpečnost Michal Thim.

Jako příklad uvedl Pinduoduo, sesterskou společnost firmy Temu. „Je zdokumentovaný případ, kdy Pinduoduo využívala zranitelnosti v operačním systému Android a skrze ni obcházela povolení, která jí uživatel dal,“ přiblížil Thim. „Pak už se bavíme o tom, že se daná firma nebo čínský stát mohou dostat k biometrickým údajům, otiskům prstů nebo skenům očí,“ dodal.