Dalším z krůčků k větší ekologické šetrnosti skandinávských zemí je předělání dvou stometrových trajektů z klasických na plně elektrické. Lodě Tycho Brahe a Aurora poháněné akumulátory brázdí dopravně vytíženou úžinu Öresund mezi Dánskem a Švédskem. A budí pozornost konkurenčních společností.
Bez kouře. Dva severské trajekty začaly jezdit na zelenou elektřinu
„Naše baterie mají kapacitu 4,1 megawattu,“ přiblížil vrchní inženýr společnosti ForSea Christian Anderson. Konstruktéři podle jeho slov museli také zesílit loď od paluby čtyři až po palubu sedm, aby mohli namontovat dalších 280 tun vybavení. Najít pro něj vhodné místo nebylo snadné, ale podle provozovatelů se akce vyplatila.
Pro 20 minut trvající cestu mezi švédským Helsingborgem a dánským Helsingorem se baterie dobíjejí 5 až 9 minut. Celý proces navíc obstará průmyslový robot vybavený laserovými čidly, který trajekt automaticky připojí ve chvíli, kdy dorazí k přístavišti. Po dobití ho znovu odpojí a kabely bezpečně ukryje do svých útrob.
„Používáme výhradně zelenou energii, pocházející z větrných nebo vodních elektráren, takže jsme maximálně ekologičtí,“ zdůraznil Anderson. Efektivita se podle provozovatelů zvyšuje tím, že elektrické trajekty nasadili na mimořádně vytížené trase. Lodě mezi Švédskem a Dánskem jezdí 24 hodin denně 7 dní v týdnu a každý rok přepraví 7 milionů pasažérů a 2 miliony aut.
Změnu si chválí dokonce i posádka, ovládání lodí označuje za pohodlnější. „Pohonný systém je stejný, takže i doba plavby je stejná, ale při manévrování získá kapitán mnohem větší výkon daleko rychleji,“ vysvětlil inženýr společnosti ForSea.
Jak si trajekty Aurora a Tycho Brahe povedou, sledují i úřady a konkurenční společnosti. Za rok by měla jejich přestavba zabránit, aby se do ovzduší dostalo 28 tisíc tun oxidu uhličitého, které by vyprodukoval dieselový pohon. Musí ještě potvrdit svou spolehlivost a ekonomickou udržitelnost.