Betonové bloky, které mají bránit vjetí do lidí, při testu dodávku nezastavily

3 minuty
Události ČT: Betonové bariéry proti teroristům v kamionech nejsou úplně spolehlivé
Zdroj: ČT24

Betonové kvádry, které se v Německu používají jako zátarasy pro případné najetí nákladního auta mezi lidi na veřejných prostranstvích, ochrannou funkci neplní, jak by měly. Po teroristických útocích se začaly betonové bloky hojně rozmisťovat v centrech velkých německých měst. Testy ale ukázaly, že po nárazu do nich ujede nákladní vůz ještě několik desítek metrů.

Souboj desetitunového nákladního auta a betonových kvádrů simulovali technici na polygonu v německém Neumünsteru. Jeden betonový blok váží 2,5 tuny, nákladní auto, které typem odpovídalo vozidlu použitému k teroristickému útoku v Nice, proti nim nabralo padesátikilometrovou rychlost. Náraz do kvádrů sice poškodil přední nápravu a znemožnil by další řízení auta, kinetická energie vozu ale bloky překonala.

„Beton je sice v oblasti nárazu trochu omlácený, ale jinak je celkem netknutý. To potvrzuje domněnku, že betonové kvádry samy moc nezadrží,“ zhodnotil průběh crashtestu jeho vedoucí Markus Gärtner z firmy DEKRA.

Při útocích v Nice zabil útočník za volantem nákladního vozu 84 lidí. Stejným způsobem pak jiný terorista připravil v prosinci o život v Berlíně 12 lidí. Betonové bariéry se po útoku začaly objevovat v centrech německých měst. Výsledky testů ale vedou Němce k úvahám o přehodnocení dosavadního přístupu.

O betonových blocích pochybuje i ministr Chovanec

Podobné zábrany začala objednávat i některá česká města. V Brně použili k ochraně vánočních trhů ještě subtilnější bloky, než se umisťují v německých městech. Ministr vnitra Milan Chovanec po zhlédnutí testů označil ochranu betonovými bloky za neadekvátní. „Pokud testy dopadly takto špatně, pak v místech, kde se dá jet padesátkou a víc, bude potřeba řešit situaci náhradním řešením,“ komentoval výsledky testu Chovanec.

Někteří výrobci nabízejí alternativy k betonovým kvádrům, třeba výsuvné bariéry, které vůz na místě zastaví a kabinu v podstatě zdemolují. Mezi možnými řešeními se objevily také ze silnice vysouvací hroty, které proříznou pneumatiky. Společné oběma „jistým“ řešením je masivní ukotvení do země.

Načítání...