Betonové kvádry, které se v Německu používají jako zátarasy pro případné najetí nákladního auta mezi lidi na veřejných prostranstvích, ochrannou funkci neplní, jak by měly. Po teroristických útocích se začaly betonové bloky hojně rozmisťovat v centrech velkých německých měst. Testy ale ukázaly, že po nárazu do nich ujede nákladní vůz ještě několik desítek metrů.
Betonové bloky, které mají bránit vjetí do lidí, při testu dodávku nezastavily
Souboj desetitunového nákladního auta a betonových kvádrů simulovali technici na polygonu v německém Neumünsteru. Jeden betonový blok váží 2,5 tuny, nákladní auto, které typem odpovídalo vozidlu použitému k teroristickému útoku v Nice, proti nim nabralo padesátikilometrovou rychlost. Náraz do kvádrů sice poškodil přední nápravu a znemožnil by další řízení auta, kinetická energie vozu ale bloky překonala.
„Beton je sice v oblasti nárazu trochu omlácený, ale jinak je celkem netknutý. To potvrzuje domněnku, že betonové kvádry samy moc nezadrží,“ zhodnotil průběh crashtestu jeho vedoucí Markus Gärtner z firmy DEKRA.
Při útocích v Nice zabil útočník za volantem nákladního vozu 84 lidí. Stejným způsobem pak jiný terorista připravil v prosinci o život v Berlíně 12 lidí. Betonové bariéry se po útoku začaly objevovat v centrech německých měst. Výsledky testů ale vedou Němce k úvahám o přehodnocení dosavadního přístupu.
O betonových blocích pochybuje i ministr Chovanec
Podobné zábrany začala objednávat i některá česká města. V Brně použili k ochraně vánočních trhů ještě subtilnější bloky, než se umisťují v německých městech. Ministr vnitra Milan Chovanec po zhlédnutí testů označil ochranu betonovými bloky za neadekvátní. „Pokud testy dopadly takto špatně, pak v místech, kde se dá jet padesátkou a víc, bude potřeba řešit situaci náhradním řešením,“ komentoval výsledky testu Chovanec.
Někteří výrobci nabízejí alternativy k betonovým kvádrům, třeba výsuvné bariéry, které vůz na místě zastaví a kabinu v podstatě zdemolují. Mezi možnými řešeními se objevily také ze silnice vysouvací hroty, které proříznou pneumatiky. Společné oběma „jistým“ řešením je masivní ukotvení do země.