Železnice slaví, parní lokomotivy se sjely do Brna

Brno – Třetí ročník tzv. Národního dne železnice je tady. Po sérii regionálních slavností dnes vyrazili příznivci kolejí a především páry do Brna, kam se sjel zlatý fond středoevropské železniční historie. Kromě československých parních rychlíkových „Šlechtičen“, motorového vozu „Modrý šíp“ nebo moderních souprav Regioshark a Regiopanter byla k vidění i rakouská rychlíková lokomotiva z roku 1911. Mnoho historických lokomotiv se postavilo i do čela zvláštních vlaků, které křižovaly okolím Brna.

Den železnice, který se po Olomouci a Děčíně tentokrát konal v Brně, měl hned dvě „pódia“. Jedním z nich byla oblast u historické výpravní budovy s výstavou přibližující historii i současnost českých železnic, druhým tratě jižní Moravy – tahy na Břeclav, Slavkov, Moravský Krumlov a Adamov, kam se během dne vydaly historické parní a motorové vlaky.

Letošní Národní den železnice byl zejména přehlídkou rychlíkových a expresních skvostů všech období. Samotný počátek 20. století zastupovala lokomotiva 310.23 Rakouských spolkových drah z roku 1911 – provozní sourozenec „Hrbouna“ známého z dopravní haly Národního technického muzea. Meziválečnou éru reprezentoval zejména motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“, kterým se vozili cestující v prvních československých motorových rychlících ve druhé polovině 30. let.

Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah:

„V roce 1825 přesně 27. září vyjela první parní lokomotiva na svůj 40kilometrový úsek v Anglii a železničáři a obdivovatelé železnice si vždycky kolem 27. září připomínají dny železnice.“

Za poválečné velké lokomotivy byly v Brně k vidění všechny tři provozní „Šlechtičny“ – stroje 475.101, 475.179 a 475.196. Modernější období potom zastupoval motorový vůz M262.018 – typ známý jako „Kredenc“, který začínal jako nástupce „Modrých šípů“ (a dalších) na motorových rychlících, aby jeho modernizované verze završily provoz v roce 2010 na regionálních spojích na Jesenicku – skříňové motorové lokomotivy řad T478.1 „Bardotka“, T478.3 a 4 „Brejlovec“, průkopnice dálkové dopravy v elektrické trakci E499.0 „Bobina“ i jednotka řady 680 Pendolino. Nechyběli ale ani představitelé lokálek, jako jsou parní lokomotivy 423.009 a 433.001 nebo motorový vůz „Hurvínek“ řady M131.1. Třešničkou na dortu potom byly těžké šestinápravové nákladní motorové lokomotivy T678.0012 „Pomeranč“, T679.1529 „Sergej“ a T669.1172 „Čmelák“.

  • Souprava Regio Shark na brněnském hl. nádraží autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399638.jpg
  • Den železnice autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399640.jpg
  • Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399643.jpg
  • Den železnice zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399644.jpg

K prohlédnutí byly také salonní vozy prezidentů Masaryka a také Husáka, vůz první třídy z 50. let známý jako „Papírák“, po úterní nehodě naopak chyběly historické služební vozy přestavené na tzv. kinematovlak. České dráhy na dnu železnice představily také nejnovější přírůstky své flotily – jednotky řad 650 Regiopanter, 844 Regioshark či lokomotivu řady 380.

Elektrických jednotek mají ČD nyní pět, do konce příštího roku jich bude 19. Nasadí je v krajích Pardubickém, Olomouckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém. Motorové jednotky jezdí zatím čtyři, do konce příštího roku jich bude 31 a jsou určeny pro kraje Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Zlínský.

ZVLÁŠTNÍ VLAKY NA DEN ŽELEZNICE

s rakouskou rychlíkovou parní lokomotivou 310.23:

  • Brno (11:30) – Břeclav a zpět

s čs univerzálními parními lokomotivami řady 475.1:

  • Brno (10:20, 13:00) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (15:10) – Slavkov u Brna a zpět

s čs parními lokomotivami pro místní dráhy řady 423.0/433.0:

  • Brno (10:50) – Pohořelice a zpět
  • Brno (14:14) – Adamov a zpět
  • Brno (15:31) – Střelice a zpět

s čs rychlíkovými motorovými vozy řad M274.0 a M262.0:

  • Brno (8:30) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (10:35) – Slavkov u Brna a zpět
  • Brno (15:30) – Pohořelice a zpět

odjezdy zvláštních vlaků z Brna (hl. n.): 8:30, 9:57, 10:20, 10:35, 10:50, 11:30, 13:00, 14:14, 15:10, 15:30, 15:31

Akci zakončí tři speciální jízdy po Jihomoravském kraji, zítra mohou zájemci absolvovat drahanské, pálavské nebo vinařské kolečko v motorových a parních vlacích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 4 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 5 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 6 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 18 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...