Začala rekonstrukce Barrandovských teras. Do tří let přivítají první návštěvníky

Funkcionalistické Barrandovské terasy se začaly po letech chátrání opravovat. Kulturní památka od architekta Maxe Urbana by se mohla znovu otevřít veřejnosti za tři roky. Vlastník stavby – akciová společnost Barrandovské terasy, chce podobu hlavní budovy s vyhlídkovou věží co nejvíc přiblížit původnímu vzhledu. Vzniknout by zde měly i dvě restaurace – jedna moderní a druhá dobová ve stylu 30. let.

Rekonstrukce Barrandovských teras bude rozdělená do několika etap. V první fázi, která začala 15. září, je v plánu například oprava střešního pláště na hlavní budově i věži. Budou odstraněny i dodatečně vystavěné prvky a nástavby, v interiéru latexové výmalby nebo tapety.

Veškeré úpravy schválili památkáři. Historická budova ale nebude opravena do úplně původní podoby, i když se jí architekti snažili co nejvíce přiblížit. Z důvodu velkého hluku kolem stavby budou například jiná okna, nutná je i vzduchotechnika a další úpravy. Pod stávající budovou vznikne podzemní parkoviště pro zhruba 50 aut. 

Původní budova by měla zůstat přístupná veřejnosti, včetně kdysi slavné Francouzské restaurace. Nově z ní ale bude restaurace česká. Z dřívější kavárny pak bude lehčí bistro s mezinárodní kuchyní. Obě restaurace bude provozovat šéfkuchař Robert Chejn, který od roku 2004 provozuje hotel s restaurací Chateau Kotěra.

Hotel bude kopírovat hadovitý půdorys teras

Investor plánuje v areálu postavit také dvě nové budovy. Budou sloužit jako apartmánové bydlení s kapacitou pro zhruba dvě stovky hostů. Dvoupodlažní hotel pochází od renomovaného studia Kuba Pilař architekti a bude kopírovat původní hadovitý půdorys teras. Druhá budova vyroste na ostrohu v severní části.

Památkáři se s nevratným budoucím zastavěním venkovní části teras neradi smiřovali. Vedoucí územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu Ondřej Šefců ale už dříve uznal, že opravit jen restaurační objekt nebylo reálné – několik investorů od takového nápadu ustoupilo. Důležité podle něj je, že objekt, který je kulturní památkou, bude zachráněn, byť za cenu přístavby v okolí.   

Barrandovské terasy dlouho chátraly a termín rekonstrukce se několikrát posouval. Společnost čekala na stavební povolení, jež se jí podařilo získat až letos v srpnu. Investorem oprav je liberecký podnikatel řeckého původu Michalis Dzikos, který se specializuje na opravy architektonických památek první republiky. Budovy obvykle citlivě přestavuje na hotely.

Dzikos zrekonstruoval například Mandelíkovu vilu u Kolína na hotel Chateau Kotěra. Stojí také za rekonstrukcí secesního Okresního domu architekta Jana Kotěry v Hradci Králové nebo za opravou Cyrilometodějské záložny na Zelném trhu v Brně. Z někdejší banky je nyní Hotel Grandezza.

Dzikos na projektu v Brně spolupracoval s architektem Ondřejem Kukralem, který připravil také rekonstrukci Barrandovských teras. Cenu oprav podnikatel nezveřejnil. Podle starších úvah jeho někdejšího spolupracovníka Jaromíra Hrdličky má jít o investici mezi 200 až 500 miliony korun. 

Zničený bar Trilobit obnovený nebude

Pod novostavbou hotelu ale zřejmě ještě nějakou dobu budou stát zarůstající ruiny skokanské věže, protože se nepodařilo nalézt společné řešení pro kdysi propojené areály teras a bazénu mezi skalami pod nimi. Ani zničený bar Trilobit obnoven nebude.

Zanedbaná jižní část teras a zbytky klubu Trilobit. Právě zde by měl vyrůst luxusní apartmánový dům.
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Terasy nechal postavit inženýr Václav Maria Havel (otce prezidenta Václava Havla). Při návštěvě Spojených států ho v San Francisku nadchl restaurant na útesu nazvaný Cliff House. Proto chtěl v Praze postavit něco podobného. Jeho bratr Miloš Havel, podnikatel ve filmovém průmyslu a vlastník Lucerny, vložil do projektu potřebné peníze.

Oblíbené místo filmových hvězd

Ačkoliv této vizi zpočátku nikdo nevěřil, vyrostla na Barrandově zahradní restaurace Terasy, jejímž autorem byl architekt Max Urban. V roce 1930 Terasy slavnostně otevřel sám Tomáš Garrigue Masaryk.

Ve 30. a 40. letech minulého století byly terasy přes týden oblíbeným místem večírků filmových hvězd, o nedělích pak přijížděly davy Pražanů. V době největší slávy mohli návštěvníci povečeřet u 500 stolů, k dispozici byly tři tisíce židlí. 

S obnovou plaveckého bazénu pod barrandovským ostrohem se nepočítá.
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Dominantu teras představovala vyhlídková věž s restaurací. Vzhledem k její výšce a poloze se návštěvníkům naskýtal nádherný pohled na panorama Prahy. V areálu byl také bazén, proslulý velmi studenou vodou, pláž, anglický trávník, hřiště pro odbíjenou a vybavení pro stolní tenis.

Terasy používaly při propagaci heslo „Za Prahou a přece v Praze“. Od Jiráskova mostu sem vedla řadu let speciální autobusová linka. Hojně je proto navštěvovala střední třída, která zde hledala a nacházela svůj „velký svět“. Terasy byly významné i francouzskou kuchyní. Díky své členitosti skýtaly také azyl záletnickým radovánkám.

2 minuty
Barrandovské terasy v době největší slávy
Zdroj: ČT24

Na terasách se točily exteriérové scény 15 českých filmů – například Tři vejce do skla s Vlastou Burianem, objevily se ale i ve Vančurově filmu Před maturitou.

V roce 1948 byly Barrandovské terasy znárodněny. Peníze na udržování rozsáhlého komplexu scházely a objekt postupně chátral. Jako první to postihlo populární bazén pod barrandovskou skálou.

Barrandovské terasy
Zdroj: ČT24

Za socialismu se na terasách dařilo alespoň diskotékám, ty ale nemohly celý komplex udržet při životě. Omítka dál opadávala, mobiliář se vytrácel a cenné zahrady zarostly přirozeným náletem.

V roce 1992 komplex v restituci získali bratři Ivan a Václav Havlovi. Ivan Havel svůj podíl převedl na svou ženu Dagmar. Václav Havel převedl podíl na svou druhou manželku Dagmar Havlovou, která následně od švagrové za více než dvacet milionů odkoupila její část. Dzikos získal podíl v akciové společnosti Barrandovské terasy v roce 2001 údajně za čtvrt milionu korun. Loni na podzim se stal jediným akcionářem společnosti.

Manželka Ivana Havla si však ponechala plavecký bazén, který v roce 1994 získala od Vodních staveb za 900 tisíc korun. V říjnu 2001 shořel zchátralý Trilobit bar, ve kterém v té době podle policie živořila skupinka bezdomovců.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...