Z Brna zamíří v příštím roce letadla do Milána, Říma, Barcelony, Bruselu a Lvova. Další dvě linky do Chorvatska mají přibýt v létě. Postará se o to dceřiná společnost kraje Jihomoravská rozvojová společnost a rumunský dopravce Blue Air, který poskytne jedno letadlo s kapacitou 120 cestujících. Jihomoravským zastupitelům to ve čtvrtek oznámil hejtman Bohumil Šimek (ANO).
Z Brna do Říma, Bruselu i Lvova. Kraj se spojí s Rumuny a od března nabídne nové letecké linky
Projekt bude stát v prvním roce asi 120 milionů korun. Brněnské letiště se v posledních měsících potýká s poklesem pravidelných linek. Zástupci kraje i města se to dlouhodobě snaží změnit.
Nové linky by měly z Brna létat od nového letového řádu, tedy zhruba od konce března. Třikrát týdně odstartují letadla do Milánu a Bruselu, ostatní spoje budou zřejmě dvakrát týdně.
Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus jsou nové linky z Brna pozitivní zpráva. „Lepší dostupnost by se měla promítnout i do ekonomického růstu města a částečně i do růstu celého Jihomoravského kraje. Důležité však je na pravidelné bázi vyhodnocovat, zda zvolené linky spojující Brno s konkrétními zahraničními destinacemi jsou dostatečně vytíženy. Pokud ne, mělo by dojít k revizi,“ uvedl Lukáš Kovanda.
Virtuální aerolinka
Kraj předpokládá, že se zapojí i město a odkoupí polovinu ve firmě Jihomoravská rozvojová společnost. Ta pak založí s rumunským dopravcem společný podnik, který se bude jmenovat Blue Air Moravia Transportation. Kraj bude mít podle textu návrhu 35 procent a zbytek rumunská firma. Náklady v druhém roce provozu hejtman pro kraj vyčíslil na 40 milionů korun a ve třetím by se projekt měl dostat na nulu.
„O společnosti, kterou zakládáme, můžeme hovořit jako o virtuální aerolince. Tahle společnost si najme letadlo od rumunského dopravce. Veškerá zodpovědnost za provoz bude ležet na dopravci, virtuální aerolinka se bude zaměřovat na prodej letenek a marketing,“ uvedl jednatel Jihomoravské rozvojové společnosti Daniel Mahovský.
„Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu. Ve schváleném rozpočtu na příští rok je připraveno 60 milionů korun, což je výrazně menší částka, než investují do rozvoje leteckého spojení jiné regiony,“ uvedl hejtman Šimek.
Podle něj linka do Lvova bude atraktivní pro turisty i Ukrajince pracující v Česku. Tomuto spojení prý pomohla i spolupráce kraje s lvovskou oblastí, díky které dostal projekt výhodnější podmínky. Do Barcelony už z Brna v minulosti linka létala. Tehdy šlo ale o letiště v městě Girona, nyní to bude hlavní letiště v Barceloně. Rumunský dopravce, který bude spojení zajišťovat, je podle Šimka jednou z rychle rostoucích firem, která zajišťuje už nyní přepravu více lidí než například České aerolinie.
Projekt s účastí Jihomoravské rozvojové společnosti a nízkonákladového dopravce Blue Air jako strategického partnera počítá se zvýšením počtu cestujících z brněnského letiště o zhruba 130 tisíc cestujících ročně proti současnému stavu.
Ze tří oslovených dopravců předložila kompletní nabídku pouze nízkonákladová společnost Blue Air. Se založením společnosti na základě principu soukromého investora již předběžně vyjádřilo souhlas Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise v jiném případě rozvoje leteckých linek z Letiště Brno.
Cena zpátečních letenek se podle Šimka bude pohybovat mezi čtyřmi až šesti tisíci korunami. Rozvíjet se podle něj budou i lety do Splitu a Dubrovníku od června do září, zbývající lety budou celoroční.