Čtrnáct dnů po neštěstí ve Studénce někteří řidiči stále nerespektují výstražná světla. Další případ, kdy vjel řidič kamionu na přejezd, přestože svítila červená světla a závory padaly dolů, řeší blanenská policie. Při průjezdu přejezdem kamion poškodil klesající závoru. Přestože policisté i pracovníci Správy železniční a dopravní cesty teď přejezdy kontrolují mnohem častěji, řidiči, cyklisté i chodci na ně vstupují i přes zapnutou výstražnou signalizaci dál.
Výstražná světla je nezastaví. Auta riskantně vjíždějí na přejezdy dál
„My jsme 31. července přijali oznámení, že na železničním přejezdu v Rájci-Jestřebí projel řidič na červenou a prorazil závory," popsala nedávný případ neukázněného řidiče kamionu mluvčí blanenské policie Alice Musilová. I když šofér z místa ujel, tak se ho policistům i díky svědkům, kteří nezodpovědného řidiče nahlásili, podařilo dopátrat. Nyní je předvolán k výslechu. „Vzhledem k poškození závor tuto záležitost šetříme jako dopravní nehodu," řekla Musilová.
Dále řidiči hrozí pokuta 2 a půl tisíce korun za jízdu přes železniční přejezd v době, kdy svítila výstražná signalizace. Pokud by se případ posunul až do správního řízení, mohl by zaplatit vyšší částku – 5 tisíc korun. V obou případech kromě peněz přijde i o sedm bodů. Pokud se stejného přestupku dopustil řidič už dříve, tak mu hrozí zákaz řízení po dobu od jednoho do šesti měsíců.
Za dvě hodiny projelo na červenou sedm aut
„Na přejezdu v Rájci-Jestřebí máme tyto události hlášeny poměrně často. Když tam děláme kontroly, tak tam chodí lidé na červenou i projíždí auta. Před pár lety jsme řešili případ chodce, který přecházel na červenou, už to nestihnul a byl na místě mrtev. Loni jsme se zase zabývali případem staršího pána, který se rozhodl přejít, i když už byly závory dole. Sice se rozhlédl a projíždějící rychlík ho nezasáhl, ale zasáhla ho tlaková vlna," pokračovala Musilová. Muž vyvázl nejen s poraněnou nohou, ale i s pokutou.
Dodala, že v pondělí policisté ve spolupráci se strážníky kontrolovali železniční přejezdy v Blansku. Během dvou hodin tam na červenou prošlo 10 chodců, projelo 7 řidičů a jeden cyklista. Blanenský přejezd je navíc specifický i tím, že na něm řidiči často uvíznou kvůli ucpané silnici za ním.
Pokud by v té chvíli šly závory dolů, má situace dvě řešení. „Od roku 2009 je každý přejezd vybaven unikátním číselným kódem, ten se nachází na každém přejezdu zezadu na výstražníkové skříni. Zavolejte linku 112 nebo 158, sdělte obsluze pětimístný kód, obsluha je vyškolena k tomu, aby dokázala zastavit provoz," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Anebo pohnout se závorou. Většina z nich je totiž vybavená čidly a o jakékoliv manipulaci se závorami se dispečeři hned dozví. I to je pro ně signál k zastavení vlaků na trati.